Testdata

0-100 KM/T, SEK.: 8,8

60-100 KM/T, 4. GIR: 7,1

60-100 KM/T, 5. GIR: 9,2

80-120 KM/T, 5. GIR: 10,2

80-120 KM/T, 6. GIR: 13

STØY TOMGANG, dBA: 40,8

STØY 50 KM/T, dBA: 63

STØY 80 KM/T, dBA: 65,5

STØY 100 KM/T, dBA: 68,5

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,87

Kort sagt:

+ Gode kjøre-egenskaper

+ nydelig motor

+ god plass

+ suveren frem-kommelighet


- Litt høyt forbruk

- Noe hjulstøy

- Svake fjernlys

I utgangspunktet kan "oppskriften" for en Octavia synes enkel: En gjennomført fornuftig og rimelig bil basert på eksisterende teknikk fra eierkonsernet Volkswagen, innenfor rammene av en kompakt stasjonsvogn.

Men det er ting ved vår langtestbil som avviker fra resepten. Enkel er den ikke lenger, med ny turbomotor og siste generasjons firehjulsdrift fra Haldex . Det gjør i sin tur sitt med prisen. I dette tilfellet snakker vi om rundt 400 000 kroner med litt ekstrautstyr. Det er en god bunke penger, særlig sett i forhold til at billigste Octavia koster 150 000 kroner mindre.

Siden vi er i samme prisområde som de mestselgende SUV-ene her til lands starter i, meldte det åpenbare spørsmålet seg underveis på våre 7000 kilometer: Hvordan er Skoda Octavia 1,8 TSI 4x4 når den sammenlignes med folke-SUV-ene?

I den perioden vi har brukt Octaviaen, har vi samtidig hatt en rekke av disse SUV-ene til testing . Det direkte sammenligningsgrunnlaget bør det altså ikke være noe å si på.

Det spissformulerte svaret fra samtlige som har kjørt bilen, kan oppsummeres i én setning: Octavia 4x4 stv. er bedre enn SUV.

Den dypere begrunnelsen omfatter flere ting. For det første gir den en bedre kjøreopplevelse - til dels betydelig bedre. Med lavere tyngdepunkt er måten du opplever kontakt med veien klart å foretrekke foran de høyere SUV-ene.

Positivt virker det også på kjøreegenskapene at Octavia er lettere enn selv de minste SUV-ene. I tillegg vet en at bilen er bygd på velkjørende komponenter fra VW, og da i første rekke fra Golf .

GODT GREP: Smalere dekk enn vanlig gir bilen et godt veigrep og den klatrert fint opp bakkene til Hafjell. © Terje Bjørnsen

Tekniske data

MODELL : Octavia 1,8 TSI 4x4 Elegance

MOTOR, CM3: 1798

EFFEKT, HK VED O/MIN: 160/4500-6200

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 250/1500-4500

EGENVEKT, KG: 1500

TILHENGERVEKT, KG: 650-1500

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 457/177/149

BAGASJEROM, LITER: 580-1620

DEKKDIMENSJON: 205/60 R15

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,77

CO2-UTSLIPP, G/KM: 180

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,1

TOPPFART, KM/T: 218

PRIS FRA, KR: 365 200

PRIS TESTBIL, KR: 406 640

Godt grep

Videre bekrefter Octavia at det er lettere å bygge inn god fjæringskomfort i en stasjonsvogn enn i en SUV. På dårlig vei, der kraftig avstivede SUV-er begynner å humpe og riste, har Octavia fin flyt.

Et interessant punkt når det gjelder både kjøreegenskaper og understellskomfort, er testbilens oppsett. Den har nemlig dekk som etter dagens standard er både høye og smale (195/65 R15), og den har dessuten et "dårlig vei"-understell med 2,3 cm ekstra bakkeklaring.

I funksjon er dekkvalget smart: Smalere dekk gir generelt bedre grep på vinterføre, og ekstra høyde på dekksidene tar eggen av ujevnheter. Ekstra bakkeklaring er fint i de (få) situasjonene det er påkrevd, men bidrar til at bilen krenger noe mer enn en standard-Octavia. Fremkommeligheten er førsteklasses.

Litt småtrist å se på

Utseendemessig faller derimot ikke oppsettet helt heldig ut: Med store gliper opp til skjermene ser hjulene små og pinglete ut, og særlig bakfra ser bilen ut til å stå litt på vagl.

Den andre viktige fordelen til Octavia 4x4 målt mot SUV, er plassen.

Octavia er ikke mer enn 457 cm lang og 177 cm bred, men innenfor disse målene har tsjekkerne fått plass til mye. Som typisk kjernefamiliebil er den nær ideell: Foran er den kompakt, men relativt lave vinduer bidrar til god romfølelse og oversikt. I baksetet sitter selv langlemmede tenåringer godt, i alle fall to av dem.

Praktisk til tusen

Bare de av oss som strever med bakvendte barneseter , merker i nevneverdig grad at lengden har sin betydning. Beinplassen foran barnesetet blir knapp.

Octavia har mange praktiske detaljer en setter pris på når en har bilen i en lengre periode. Blant dem er småting som at det lille rommet øverst på dashbordet er gummiert innvendig slik at en unngår støy fra løse gjenstander, og at stereoen automatisk dempes når ryggesensoren gir lyd fra seg.

Begge deler er eksempler på hvordan ting skal være, men slett ikke alle leverer det slik. I alle fall ikke i prisområdet Octavia starter fra.

På den annen side er det rart at lasterommet har en høy kant du må løfte ting over både ved inn- og utlasting. I en stasjonsvogn bør åpningen gå i flukt med bagasjeromsgulvet slik at lasten kan sklis inn og ut.

Dypt og inderlig bagasjerom

Helt bakerst er Octavia direkte imponerende: Så vel syn som tommestokk registrerer at rommet er dypt og temmelig langt, og størrelsen kan måle seg med de fleste av de større stasjonsvognene.

Med oppgitt volum på 580 liter slår Octavia knockout på SUV-ene, som jevnt over er mye trangere enn ytre mål narrer en til å tro.

Til slutt når Octavia måles mot SUV: Selv med turboladet bensinmotor med flust av krefter er Octavia billigere enn SUV-ene. Samme bil med 4x4 kan dessuten fås med langt billigere motor, nemlig 1,6 TDI med startpris på under 300 000 kroner.

© Pål André Skogen

Deilig, men småtørst

Motoren er det andre spørsmålet ved langtestbilen. Vi har kjørt den før i en langtestbil, nemlig Audi A4. Den gangen var vi litt skuffet over at motoren brukte drøyt 20 prosent mer enn alternativet, 2,0 TDI 140 hk.

De drivstoffgjerrige i testmannskapet peker på at også Octavia er vel tørst med 1,8 TSI-motoren med 160 hk og 250 Nm dreiemoment.

Totalt for testperioden har den brukt 0,85 l/mil, og mange av kilometerne har vært langkjøring. 0,87 l/mil i vår faste forbruksløype gir gjerrigfraksjonen vann på mølla, fordi for eksempel den langt større firehjulstrekkeren Subaru Outback 2,0 diesel brukte 0,62 l/mil på samme runde. Bensinturboen brukte altså hele 40 prosent mer enn dieselen!

GLIR INN: Med konservativ eleganse glir Octavia pent inn overalt © Haakon Førde

Motorkomfort

Det som synes tydelig når en går inn i materien av forbrukstall, er at motoren straffer lommeboka langt hardere enn en dieselmotor dersom du virkelig bruker den.

Men flertallet i testlaget slår tilbake med kraftig skyts. Bensin knuser diesel når det gjelder støy, vibrasjoner og generell komfort, sier de. Og har helt rett. Videre mener de at turboen gir en helt annen kjøreopplevelse: Den har fullt dreiemoment allerede fra 1500 o/m., og det varer helt til 4500 o/m. Deretter tar de 160 hestekreftene over kraftgaloppen, helt opp til 6500 o/m.

Rett igjen. Dette er en motorkomfort på et helt annet nivå enn den gjengse dieselmotor kan by på. I praksis betyr det for eksempel at tredjegir kan brukes til alt fra bedagelig fartsdumppassering i 25 km/t, via en kjapp forbikjøring i middels hastighet, til førerkorttap i et lettsindig øyeblikk på landeveien. Hele tiden kommer kraften så nydelig jevnt og kontrollerbart, og særlig på lave turtall er det så deilig stille.

Med 2,0 TDI med 140 hk som prismessig alternativ er bensinmotoren utvilsomt det rette valget for den kjøreglade, og i totalregnskapet for en bil er ikke ekstrautgiften til bensin skremmende. Men en kommer ikke fra at TDI-kjøperen vil spare penger på hver eneste mil, ha renere klimasamvittighet og høyst sannsynlig få mer igjen når bilen skal selges.

Elske en tsjekker?

Skoda er blitt en moderne eventyrhistorie. For 20 år siden var merket i kommunistsumpa, med modeller Vesten ikke ville ha. Så tok VW over. Med planmessig modellpolitikk og tilgang til moderne teknikk (selv om Skoda noen ganger ikke får bruke det aller siste) er en suksess skapt.

Den etter vår mening beste bilen fra Skoda er nettopp Octavia. Fra den siste oppdateringen kom for et knapt år siden, har vi kjørt mange modeller. Samtlige har fått pene omtaler. Vi liker størrelsen og fornuftsfilosofien, og at Skoda greier å gi snev av kvalitetsfølelsen som vi kjenner fra konsernets dyrere merker. Bare det at flere i testlaget drar sammenligninger mellom Octavia og Audi. er et tydelig tegn.

Men kan en elske tsjekkisk fornuft bygd etter stramme, tyske retningslinjer? Stig inn, vri om nøkkelen, sett kursen mot en bratt og glatt bakke, og kjenn på bensinturbomotoren på vei dit.

Svaret er ja.

SOLID STØTTE: Sportsetene i vår Octavia anbefales varmt. De gir solid støtte uten å være ukomfortabelt harde. Instrumenteringen er logsik. © Terje Bjørnsen

Les hele saken
Skodas beste bil. Sett ut fra norske fornuftskriterier er den også et av de beste bilkjøpene uansett merke. Langtestbilen viser i tillegg Octavias mangfold: Her får du velfungerende firehjulsdrift og herlig motor, uten at prisen tar helt av. Noe høyt forbruk og usikkerhet rundt bruktpris sammenlignet med dieselmotor trekker litt ned.

Les også:

Slik kjører du på glatta

Spar penger på SUV

Disse bilene kommer til Norge i 2010

Denne utfordrer BMW og Audi

Les alle våre biltester her

">

Spesifikasjoner

Produsent Skoda
Pris 365200

Konklusjon

Vi mener:

Octavia er Skodas beste bil. Sett ut fra norske fornuftskriterier er den også et av de beste bilkjøpene uansett merke. Langtestbilen viser i tillegg Octavias mangfold: Her får du velfungerende firehjulsdrift og herlig motor, uten at prisen tar helt av. Noe høyt forbruk og usikkerhet rundt bruktpris sammenlignet med dieselmotor trekker litt ned.

Les også:

Slik kjører du på glatta

Spar penger på SUV

Disse bilene kommer til Norge i 2010

Denne utfordrer BMW og Audi

Les alle våre biltester her

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!