Test: Kompaktklassen

Her er våre favoritter

Hvis du ikke trenger plass til hele barnehagen, er en bil i kompaktklassen et av de beste kjøpene du kan gjøre. Her er våre favoritter per juni 2011.

TOPPMØTE: VW Golf og Ford Focus er de to beste kjøpene i kompaktklassen.
TOPPMØTE: VW Golf og Ford Focus er de to beste kjøpene i kompaktklassen. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Biler i kompaktklassen utgjør per 1. juni 2011 den mest populære delen av markedet for nye biler, i følge Opplysningsrådet for veitrafikken.

Det er solgt 17 940 biler i kompaktklassen, noe som utgjør 30,9 prosent av totalmarkedet. På de nærmeste plassene følger mellomklassen med 20,2 prosent og SUV-klassen med 18,4 priosent.

To som sier seks

I 2011 har VW Golf et stramt grep om kompaktklassen. Ikke bare leder den kompaktsegmentet med 17,7 prosent markedsandel, men VW Golf er også Norges klart mest solgte bil med 5,5 prosent av totalmarkedet.

Vi har kjørt test av en lang rekke VW Golf-modeller, men det er spesielt en versjon som har imponert oss:

Når den sparsomme og kultiverte 1,6-liters dieselmotoren i VW Golf 1,6 TDI kombineres med det 7-trinns automatgiret DSG, blir resultatet utmerket og belønnet med terningkast 6.

En av de trofaste utfordrene til VW Golf er Ford Focus. Og den nye modellen skuffer ikke:

Da vi testet den nye Ford Focus 1,6 TDCi som kom til Norge i vinter, fikk også den 6 som totalkarakter.

Like sterkt trykk klarer ikke Ford å sette på VW når det gjelder salg. Så langt i år er Focus nummer tre i kompaktklassen, med 7,5 prosent andel.

OUTSIDER: Den spreke og sportslige Alfa Romeo Giulietta skiller du deg ut i.
OUTSIDER: Den spreke og sportslige Alfa Romeo Giulietta skiller du deg ut i. Foto: Egil Nordlien

Mange alternativer

Av de mest solgte kompaktbilene, er det Focus og Golf vi rangerer som de beste kjøpene. Andre storselgere som Toyota Auris (8,6 %), Peugeot 3008 (5,1 %) og Opel Astra (4,9 %) har også gode egenskaper, men ender opp med totalkarakter 4.

Da synes våre biltestere at det er mer attraktivt å gå litt utenom allfarvei i jakten på kompaktklassebil, og alle de følgende outsiderne har fått totalkarakter 5:

Er du glad i sportslige egenskaper, frekk design og sprek akselerasjon er Alfa Romeo 1,4 TBi et funn. Med et salg på 198 biler så langt i år, møter du heller ikke maken i hver sving.

Enda mer unik blir du i Lexus CT200h. Den luksuriøse hybridbilen har foreløpig fått 170 eiere i Norge. Den bruker samme teknikk som Toyota Auris Hybrid, men i en langt mer sportslig og eksklusiv innpakning. Her er det kvalitetsfølelsen og en elegant drivlinje som setter deg i feststemning.

Den som venter

LUKSUS: Hybridmodellen Lexus CT200h bringer storbilluksus inn i kompaktklassen.
LUKSUS: Hybridmodellen Lexus CT200h bringer storbilluksus inn i kompaktklassen. Foto: Terje Bjørnsen

Om tradisjonell kompaktbilstatus er din greie, kan fortsatt Audi A3 1,2 TFSI slå fra seg.

Praktisk og rommelig Sportback-karosseri og bunnsolid kvalitetsfølelse dekker over at bilen har fått noen år på baken. Vi liker den også godt med 125 hk bensinmotor og som 1,6 TDI.

Citroen C4 1,6 HDi ble lansert i Norge vinteren 2011 og fikk meget god omtale i vår test, der spesielt en harmonisk motor og god totalkomfort er vinnere for den nye C4.

Så lurer du kanskje på hvor det er blitt av vår sportslige kompaktklassehelt BMW 1-serie?

Siden det kommer ny 1-serie til høsten, anbefaler vi at du heller venter med å kjøpe 1-serie til den nye modellen er på markedet.

Les mer:

Slik unngår du verditap

Jentene kjøper tøffere biler

Så mye koster miljøbilene

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også