Langtest: 5000 km i Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011

Ford Focus er best i kompaktklassen

Etter 5000 km bak rattet kan vi bekrefte at nye Ford Focus er den beste bilen i kompaktklassen.

Sist oppdatert

Da vi testet nye Focus da de første bilene kom til landet tidligere i år, var det rosende ord som sprutet fra våre penner. Vi kåret nye Focus til den beste bilen i kompaktklassen, eller Golf-klassen som den kalles, med seks prikker på terningen.

Men å omdøpe klassen til Focus-klassen føltes likevel litt tidlig etter kun én uke på veien. Førsteinntrykket er som kjent én ting, men hvordan ville følelsen være etter noen tusen kilometer bak rattet? En langtest stod på trappene.

Som sagt var det ikke mye kritikk å spore etter første møte med Focus. En følsom clutch ved igangsetting og dårlig sikt bakover, samt at bilen hadde noe høyere dieselforbruk enn hva den er oppgitt til i EU-mixen, var stort sett det vi hadde å pirke på. Småtteri synes vi. Spesielt om vi tar med i betraktningen at ryggesensorer gjør opp for dårlig sikt bakover.

Men hva med den følsomme clutchen? Merkelig nok hadde vi samme opplevelsen da vi testet C-Max med samme motor og girkasse. Å venne seg til clutchens gripepunkt og hvor mye gass man må gi er noe man fort venner seg til.

Men dessverre gjentar opplevelsen seg i langtestbilen - som er en helt annen Focus enn den vi testet tidligere. Hva det skyldes er vanskelig og si, men "kenguru-start" og kveling av motoren skjer hyppigere enn ellers. Det vi vet er at det ikke kommer av at motoren er for svak på bunn, denne PSA-dieselmotoren har vi nemlig kjørt i flere andre biler - uten det samme problemet.

GOD PÅ VEIEN: Nye Ford Focus har blitt mer voksen enn forgjengeren og er blitt mer komfortabel.
GOD PÅ VEIEN: Nye Ford Focus har blitt mer voksen enn forgjengeren og er blitt mer komfortabel. Foto: Foto: Handeland, Petter

Herlige kjøreegenskaper

Testpanelets dom:

Øyvind Jakobsen:

Den nye Ford Focus overbeviser. I den testede versjonen er den sterkere, større og mer voksen enn en tilsvarende VW Golf, som til nå har satt standarden. Det er ikke nødvendigvis mye som skiller, men det merkes - litt her og litt der.

Terje Bjørnsen:

For meg er høydepunktet med Ford Focus kombinasjonen av veiegenskaper og komfort. Her har Ford hevet klassestandarden. Du får en stabil storbilfølelse, samtidig som veigrep og manøvrerbarhet er slik det skal være i en sportslig kompaktbil.

Geir Svardal:

Jeg kjørte den fra Ärjeng til Oslo - bare motorvei. Føles litt bedre enn forgjengeren og veldig komfortabel og dynamisk på veien. Gode seter og cockpit-følelse bak rattet, men jeg synes interiøret var ryddigere i forrige generasjon.

Svein-Erik Hole:

En morsom bil å kjøre, og jeg får umiddelbart lyst til å prøve en sterkere motor for å teste de sportslige egenskapene fullt ut. Høy grad av komfort, men etter min smak litt i overkant mye interiør, som tar bort noen av gleden ved at bilen i utgangspunktet er stor for klassen.

Men nok om det. Når man først har fått opp farten er Focus en drøm og kjøre. Akkurat som begge de to tidligere generasjonene. Første generasjon Focus var bilen som for alvor beviste at det er mulig å blande fornuft og kjøreglede i kompaktklassen. Forrige Focus, generasjon to, var riktignok enda skarpere rent kjøremessig enn den nye, som på sin side byr på en solid dose fjæringskomfort.

Vi kjører blant annet over en fjellovergang på grusvei med telehiv og vaskebrett, og det må sies å være en behagelig affære. Det beste med kjøreegenskapene er at Fords ingeniører har klart å ivareta den sportslige følelsen vi har likt så godt i Focus. Den har rett og slett en herlig progressivitet i fjæring og demping, som strammer seg til i takt med svinghastigheten. Akkurat slik vi liker det!

Vi nevnte at Focus brukte noe mer drivstoff enn de 0,42 l/mil den er oppgitt til. Langtesten bekrefter dette. Forbruket ligger i snitt på 0,60 l/mil, og i vår faste forbruksrunde lander den på 0,49 l/mil. Et godt resultat, men noe mer enn for eksempel VW Golf 1,6 TDI 105 hk.

Til gjengjeld er nye Focus noe raskere i våre akselerasjonsmålinger. Den manuelle sekstrinnskassa er presis i skiftene, men enkelte reagerer på at den har litt høy utveksling. I lav fart hvor man vanligvis ville brukt gir nummer to må vi stadig ned i første gir - selv om man fortsatt har fart på bilen. I tredje og fjerde gir leverer motoren med 115 hk og 270 Nm kraft nok i massevis til dagligdags akselerasjon og forbikjøringer.

Ny målestokk

MYE INTERIØR: Interiøret er prangende og instrumentene krever en del tilvenning. Man sitter godt i stolene og plassen er god.
MYE INTERIØR: Interiøret er prangende og instrumentene krever en del tilvenning. Man sitter godt i stolene og plassen er god. Foto: Foto: Egil Nordlien, HM Foto

Det er lett å bruke VW Golf som målestokk når en kompaktklassebil skal vurderes. Golf er, og har siden den kom på 70-tallet, vært målestokken i klassen, men må nå se seg slått. Hvert fall fysisk.

Tekniske data: Ford Focus 1,6 TDCi 2011

  • MOTOR, CM3: 1560
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 115/4000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 270/1750
  • EGENVEKT, KG: 1344
  • TILHENGERVEKT, KG: 1200/670
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 436/182/148
  • BAGASJEROM, LITER: 363
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/55R16 U
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,42
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 109
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,1
  • TOPPFART, KM/T: 193
  • PRIS FRA, KR: 228 800
  • PRIS TESTBIL, KR: 303 400

Focus har blitt en del større siden forrige generasjon og er faktisk 16 cm lengre enn siste generasjon Golf - noe som baner vei for en del ekstra innvendig plass. Men vær obs; mye plass og romfølelse går bort i det prangende og voluminøse interiøret, der føreren sitter innkapslet mellom en bred og forholdsvis høy midtkonsoll og et fyldig dashbord. Nesten som en cockpit.

Til tross for et ganske så prangende interiør har Focus tatt et langt steg når det gjelder kvalitetsfølelse. Materialkvaliteten virker god og man får et veldig helstøpt inntrykk. Setene er meget gode, selv om den lengre skare savner bedre støtte under lårene i førersetet som ikke vippes opp i forkant.

I baksetet er Focus noe bredere enn Golf og benplassen på snittet for klassen. Det er likevel først i bagasjerommet man merker den ekstra lengden. 363 liter bagasjeromsvolum er blant de bedre i klassen, og bagasjerommet har veldig god lengde.

Høy standard

Tilbake ved førerplass krever Focus en del tilvenning. Spesielt med Golfs gode brukervennlighet friskt i minne. Vi synes rett og slett det er for mange knapper å forholde seg til. Bare rattet i seg selv har 18 forskjellig knapper, og så kommer alle knappene på dashbordet i tillegg.

KJØREMESTER: Ford Focus er ikke like sylskarp som Alfa Romeo Guilietta, men kjører meget godt.
KJØREMESTER: Ford Focus er ikke like sylskarp som Alfa Romeo Guilietta, men kjører meget godt. Foto: Foto: Handeland, Petter

Ideen bak alle disse knappene er i bunn og grunn god, for har du først funnet ut hvilke knapper som styrer hva, så kan alt gjøres uten å løfte hendene fra rattet. En ulempe er at man ofte må trykke flere ganger for å oppnå det man skal. Å bytte radiokanal burde kunne gjøres med ett knappetrykk, ikke tre som i Focus. Ellers skal det sies at kjørecomputeren er enkel og grei å betjene har man først vent seg til den.

Testdata: Ford Focus 1,6 TDCi 2011

  • 0-100 KM/T, SEK.: 12,0
  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 6,7
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 8,2
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 11,0
  • 60-100 KM/T, 6. GIR: 18,3
  • 80-120 KM/T, 3. GIR: 9,8
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 9,7
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 11,6
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 14,6
  • STØY TOMGANG, dBA: 46,9
  • STØY 50 KM/T, dBA: 62,1
  • STØY 80 KM/T, dBA: 67,1
  • STØY 100 KM/T, dBA: 69,6
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,49

Da er vi brått inne på utstyr, og der setter Focus ny standard for i kompaktbilklassen. Focus huser nemlig moderne teknologi som til nå kun har vært tilgjengelig i langt dyrere biler. Sikkerhetsutstyr som filholder, filvarsler, trafikkskilt-gjenkjenner, City Stop, blindsonevarsler og førerovervåkning, gjorde sitt til at Focus nylig oppnådde to anerkjennelser og fem stjerner i kollisjonstest hos testorganet Euro NCAP.

Focus kommer i tre utstyrsvarianter; Trend, Sport og Titanium. Testbilen var av typen Titanium og har stort sett alt man trenger av utstyr, noe vi vil tippe også utstyrsnivået i Sport-versjonen gjør. Titanium har enkelte småting som gir en påkostet følelse og føles verdt en merpris på ca. 14 000 kroner.

I laveste utstyrsnivå (Trend) har Focus med testbilens dieselmotor en startpris på 228 800 kroner. Titanium koster fra 254 300 kroner. Tar vi nok en gang Golf som eksempel så fremstår Focus hyggelig priset. Rimeligste Golf med diesel er 7 000 kroner dyrere og har da kun 90 hestekrefter. Golf koster dessuten ca. 13 000 kroner mer som toppmodell, fortsatt med ti færre hestekrefter.

Testbilen har i tillegg ekstrautstyr som bi-xenon, førerassistent pakke, delskinn, parkeringssensorer, metallic lakk og Titanium X-pakke, og lander på totalt 303 400 kroner.

Det finnes selvfølgelig rimeligere alternativer i kompaktklassen, men Focus' størrelse, motorkraft og utstyrsnivå, gir følelsen av å få mye bil for pengene. Focus vokser derfor på oss, og det gode førsteinntrykket vedvarer i stor grad. Focus er den beste bilen i kompaktklassen i dag, men har fortsatt en del å gå på når det gjelder brukervennlighet for å gi den polerte følelsen vi får i Golf.

Konklusjon: 6

GOD PLASS: Til i kompaktklassebil å være er Focus stor, og det merkes på plassen. Voksne sitter helt ok i baksetene.
GOD PLASS: Til i kompaktklassebil å være er Focus stor, og det merkes på plassen. Voksne sitter helt ok i baksetene. Foto: Foto: Handeland, Petter

Man trenger litt tid i Focus for å lære den å kjenne. Når man kommer så langt gir den tilbake i pose og sekk med sine mange gode kvaliteter. Focus er ikke lenger mest sportslig i kompaktklassen, men har et utrolig godt kompromiss mellom det sportslige og komfortable. Alt i alt en meget god bil som til dags dato setter standarden i kompaktklassen.

Les også:

Å kjøre denne er nesten bedre enn sex

Leiebil - slik unngår du fellene

Biltrendene i 2011 - Nordmenn velger det trygge

Denne saken ble første gang publisert 08/08 2011, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også