Slik måler vi forbruket

  • Først og fremst tanker vi hver enkelt bil 100% full: til drivstoffet står i påfyllingsrøret.
  • Deretter nullstiller vi tripteller og tripforbruk, samt noterer starttidspunktet.
  • Forbruksrunden på 19 mil er delt opp i fem etapper der alle etappene kjøres mot en idealtid. Tripteller, tripforbruk og tid leses av etter hver etappe.
  • Ved veis ende noteres dataene fra kjørecomputeren og tanken fylles like full som den var ved start.
  • Til slutt regnes forbruket ut etter antall fylte liter drivstoff delt på rundens faktiske lengde.

Alle biler vi tester her i www.vimennbil.no går gjennom faste testrutiner, der nøyaktige akselerasjons- og støymålinger, samt unnamanøvre (elgtest), inngår. En fast 19 mil lang forbruksrunde blir også kjørt mot en idealtid for å kartlegge bilenes drivstofforbruk og kjøreegenskaper.

Det gir oss et meget godt grunnlag for å skrive test av hver enkelt bil, men også en stor database hvor vi kan grave fram testdata i ettertid. I forrige nummer presenterte vi årets topper og flopper, nå har vi plukket ut litt hyggelig info fra nevnte database.

Forrige uke presenterte vi de ti raskeste, de ti tregeste, de ti sterkeste og de ti svakeste. Nå er turen kommet til de bilene som tok seg billigst gjennom nevnte forbruksrunde.

Forbruksvinnerne

Forbruksrunden med drøye 19 mil på variert norsk vei er en absolutt nødvendighet for å skille bilene. Så gode som nye biler er i dag, er det ofte veldig vanskelig å skille mange av dem. At bilene stiller til start med like forutsetninger er en nødvendighet, derfor har vi faste rutiner når vi måler bilenes drivstofforbruk. Runden er delt opp i fem forskjellige etapper, der alle kjøres mot en idealtid. Her er de gjerrigste (klikk på hver enkelt bilmodell for å lese testen):

BILMODELL

TESTFORBRUK, L/MIL:

Mini One D

0,40

Peugeot 207 99G

0,41

VW Golf 1,6 TDI 105 Blue Motion

0,45

Audi A1 1,6 TDI

0,45

Citroen C3 1,4 HDI 70

0,45

VW Polo 1,2 TDI BlueMotion

0,46

Toyota Auris 4-D4 1,4

0,47

Skoda Octavia Greenline (1,6 TDI) stv.

0,47

Toyota Auris 1,4 D-4D Kuro S

0,47

BMW 320d sedan

0,47

Audi R8 V10=

TØRST: Med ytelsene og egenskapene R8 V10 kan by på, er det langt fra noe sjokk at dette var bilen som drakk mest av alle på forbruksrunden i løpet av fjoråret. © Foto: Egil Nordlien HM Foto

OVERRASKELSEN: Spreke Citroën DS3 1,6T var den bilen med lavest forbruk i forhold til oppgitt forbruk i EU-miksen. Trenger vi å nevne at den var morsom å kjøre i tillegg? © Handeland, Petter

Vi tar også med de som brukte minst og mest i forhold til oppgitt forbruk i EU-miksen:

BILMODELL

TESTFORBRUK, L/MIL:

FORBRUK, EU-MIX

MERFORBRUK

Citroen DS3 1,6 T 156

0,56

0,67

-16,42 %

Saab 9-5 Turbo4 XWD sedan

0,83

0,99

-16,16 %

Saab 9-5 Vector 2,0 TID4 sedan aut

0,57

0,68

-16,00 %

Peugeot RCZ 1,6 THP

0,57

0,67

-14,93 %

Jaguar XJ 5,0 V8 Portfolio LWB

0,99

1,13

-12,39 %

Opel Astra 1,7 CDTi Sport

0,65

0,47

38,30 %

Opel Astra 1,7 CDTi Enjoy

0,65

0,47

38,30 %

Toyota Land Cruiser GX D-4D aut.

1,11

0,81

37,04 %

VW Polo 1,2 TDI BlueMotion

0,46

0,34

35,29 %

Mini Cooper D

0,52

0,39

33,33 %

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!