Bilene som brukte minst drivstoff i test

Småbilene brukte minst

Vi testet 125 biler i 2010, og her er de morsomme testdataene vi satt igjen med. Småbilene kan vise til det laveste forbruket.

MINIMALT: Navnet ""Mini"" beskriver både størrelsen og drivstofforbruket til One D. 0,40 l/mil gjorde den til den gjerrigste bilen vi testet i 2010.
MINIMALT: Navnet ""Mini"" beskriver både størrelsen og drivstofforbruket til One D. 0,40 l/mil gjorde den til den gjerrigste bilen vi testet i 2010. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Slik måler vi forbruket

  • Først og fremst tanker vi hver enkelt bil 100% full: til drivstoffet står i påfyllingsrøret.
  • Deretter nullstiller vi tripteller og tripforbruk, samt noterer starttidspunktet.
  • Forbruksrunden på 19 mil er delt opp i fem etapper der alle etappene kjøres mot en idealtid. Tripteller, tripforbruk og tid leses av etter hver etappe.
  • Ved veis ende noteres dataene fra kjørecomputeren og tanken fylles like full som den var ved start.
  • Til slutt regnes forbruket ut etter antall fylte liter drivstoff delt på rundens faktiske lengde.

Alle biler vi tester her i www.vimennbil.no går gjennom faste testrutiner, der nøyaktige akselerasjons- og støymålinger, samt unnamanøvre (elgtest), inngår. En fast 19 mil lang forbruksrunde blir også kjørt mot en idealtid for å kartlegge bilenes drivstofforbruk og kjøreegenskaper.

Det gir oss et meget godt grunnlag for å skrive test av hver enkelt bil, men også en stor database hvor vi kan grave fram testdata i ettertid. I forrige nummer presenterte vi årets topper og flopper, nå har vi plukket ut litt hyggelig info fra nevnte database.

Forrige uke presenterte vi de ti raskeste, de ti tregeste, de ti sterkeste og de ti svakeste. Nå er turen kommet til de bilene som tok seg billigst gjennom nevnte forbruksrunde.

Forbruksvinnerne

Forbruksrunden med drøye 19 mil på variert norsk vei er en absolutt nødvendighet for å skille bilene. Så gode som nye biler er i dag, er det ofte veldig vanskelig å skille mange av dem. At bilene stiller til start med like forutsetninger er en nødvendighet, derfor har vi faste rutiner når vi måler bilenes drivstofforbruk. Runden er delt opp i fem forskjellige etapper, der alle kjøres mot en idealtid. Her er de gjerrigste (klikk på hver enkelt bilmodell for å lese testen):

BILMODELL

TESTFORBRUK, L/MIL:

Mini One D

0,40

Peugeot 207 99G

0,41

VW Golf 1,6 TDI 105 Blue Motion

0,45

Audi A1 1,6 TDI

0,45

Citroen C3 1,4 HDI 70

0,45

VW Polo 1,2 TDI BlueMotion

0,46

Toyota Auris 4-D4 1,4

0,47

Skoda Octavia Greenline (1,6 TDI) stv.

0,47

Toyota Auris 1,4 D-4D Kuro S

0,47

BMW 320d sedan

0,47

TØRST: Med ytelsene og egenskapene R8 V10 kan by på, er det langt fra noe sjokk at dette var bilen som drakk mest av alle på forbruksrunden i løpet av fjoråret.
TØRST: Med ytelsene og egenskapene R8 V10 kan by på, er det langt fra noe sjokk at dette var bilen som drakk mest av alle på forbruksrunden i løpet av fjoråret. Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Disse hadde høyest forbruk:

BILMODELL

TESTFORBRUK, L/MIL:

Audi R8 V10

1,34

Mercedes SLS AMG

1,25

Toyota Land Cruiser GX D-4D aut.

1,11

Opel Insignia Sports Tourer OPC

1,09

BMW X6 Active Hybrid

1,09

VW Golf R

1,02

Jaguar XJ 5,0 V8 Portfolio LWB

0,99

Land Rover Discovery 4 3,0 TDV6

0,99

Mercedes CL 500 4 Matic

0,99

BMW 535iA sedan

0,98

Vi tar også med de som brukte minst og mest i forhold til oppgitt forbruk i EU-miksen:

OVERRASKELSEN: Spreke Citroën DS3 1,6T var den bilen med lavest forbruk i forhold til oppgitt forbruk i EU-miksen. Trenger vi å nevne at den var morsom å kjøre i tillegg?
OVERRASKELSEN: Spreke Citroën DS3 1,6T var den bilen med lavest forbruk i forhold til oppgitt forbruk i EU-miksen. Trenger vi å nevne at den var morsom å kjøre i tillegg? Foto: Handeland, Petter

BILMODELL

TESTFORBRUK, L/MIL:

FORBRUK, EU-MIX

MERFORBRUK

Citroen DS3 1,6 T 156

0,56

0,67

-16,42 %

Saab 9-5 Turbo4 XWD sedan

0,83

0,99

-16,16 %

Saab 9-5 Vector 2,0 TID4 sedan aut

0,57

0,68

-16,00 %

Peugeot RCZ 1,6 THP

0,57

0,67

-14,93 %

Jaguar XJ 5,0 V8 Portfolio LWB

0,99

1,13

-12,39 %

Opel Astra 1,7 CDTi Sport

0,65

0,47

38,30 %

Opel Astra 1,7 CDTi Enjoy

0,65

0,47

38,30 %

Toyota Land Cruiser GX D-4D aut.

1,11

0,81

37,04 %

VW Polo 1,2 TDI BlueMotion

0,46

0,34

35,29 %

Mini Cooper D

0,52

0,39

33,33 %

Denne saken ble første gang publisert 18/01 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også