Forutsatt at du ikke er blant dem som uansett skal kjøpe elbil: Finnes det en enkel regel for om det er best med bensinbil for deg, eller om det er dieselmotor du skal satse på i din neste bil?

Vi har studert testresultatene våre, som omfatter over 420 biler testet siden 2010, i jakten på et svar. Testdatabasen har målinger for forbruk, akselerasjon og støy, og en mengde annet.

Testresultatene gir oss ingen klar regel, men vi finner flere pekepinner.

Kraftig dreining

Før var det enklere. For bare tre-fire år siden dominerte biler med dieselmotor kraftig på salgsstatistikkene. Opptil tre av fire nybiler hadde dieselmotor.

I dag er det langt jevnere. Av nye personbiler i Norge i første halvår hadde drøyt 35.000 dieselmotor og vel 27.000 bensinmotor, viser tall fra OFV. (I tillegg kommer 9349 elbiler.)

Anders G. Hovde, som er TNS Gallups ekspert på nybilmarkedet, har tidligere sagt til Vi Menn Bil Top Gear at det ligger flere forhold bak bensinandelens kraftige vekst:

Bensin vs diesel

FORBRUK: Med bensinbil må du normalt litt oftere innom bensinstasjonen. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Folk har merket seg det Hovde kaller skremselspropagandaen mot dieselbiler i storbyene vinterstid, og også den ganske moderate avgiftsomleggingen i bensinbilers favør. I tillegg selges det i dag flere biler i bilklasser der bensinmotor tradisjonelt er vanligere.

Et annet viktig poeng er en flom av nye og gode bensinmotorer de siste årene. Stikkordet er downsizing - små motorer med turbo og moderne innsprøytningsteknologi.

Disse motorene bruker mindre drivstoff enn de gamle bensinmotorene uten turbo. Samtidig har de ofte bedre ytelser. I tillegg satser i første rekke Toyota-konsernet hardt på bensinhybrider, som i praksis gir mange av de samme fordelene.

Forskjellene

Dette er hovedtrekkene fra testresultatene:

  • Dieselbiler bruker fortsatt i hovedsak mindre drivstoff enn sammenlignbare bensindrevne biler (men enkelte hybridbiler har forbruk på dieselbilnivå).
  • For biler til og med kompaktbilstørrelse er forskjellen i testforbruk relativt liten mellom diesel og bensin. Når bilene blir tyngre og større, øker forskjellene i dieselbilenes favør.
  • Bensinbiler støyer mindre, særlig når vi snakker om tomgangsstøy og kjøring i lav hastighet.
  • Biler med bensinmotor har ofte de beste «full gass-ytelsene» (særlig i relativt lette biler), mens sammenlignbare dieselbiler har bedre dragkraft på lave turtall.
  • Dieselbiler har i mange tilfeller høyere tillatt tilhengervekt.

Hvis vi skal prøve å tallfeste forskjellene i testforbruk mellom, kan vi grovt si at kompaktklassebiler med bensinmotor bruker rundt 0,1 l/mil mer enn dieselbilene i vår testløype. For større og tyngre biler øker forskjellen, og i noen tilfeller (se eksempelet med Skoda Octavia under) kan forskjellen bli temmelig stor.

Vi finner imidlertid noen unntak med bensinbiler/bensinhybrider med forbruk på dieselnivå.

Ikke entydig

Selv om vi ser hovedtrekk som skiller diesel og bensin, er det ikke sikkert det gjelder for akkurat den modellen du har sett deg ut. Noen produsenter kan ha en topp moderne bensinmotor til en bestemt bilmodell, mens dieselalternativet er utdatert. For andre kan det motsatte være tilfelle.

- Derfor er det viktig at du selv vurderer din bruk av bilen og selv prøver de aktuelle versjonene, sier Vi Menn Bil Top Gears fagredaktør Terje Bjørnsen.

Under har vi sammenlignet fem «modellpar» der duellantene er i noenlunde samme prisområde. Den ene har dieselmotor, mens den andre har bensinmotor eller bensinhybrid.

Toyota Auris Touring Sports hybrid 2013

HYBRID HOLDER: Hybridsystemet i Toyota Auris, her i stasjonsvognutgave, gir en bil som drikker forsiktig av bensintanken. I dette tilfellet velger vi hybriden, og ikke diselbilen. FOTO: Terje Bjørnsen

Toyota Auris Hybrid TS mot Auris 1,5 D-4D

Her er den testede hybriden ei stasjonsvogn, mens dieselbilen er en kombikupé. Ulikheten i karosseriform er normalt i stasjonsvognas (relativt marginale) disfavør. Hybriden er litt raskere i akselerasjonsøvelsene enn dieselbilen (hhv. 6,7 mot 7,3 sekunder ved 60-100 km/t).

Det er motsatt når det kommer til forbruk. Dieselbilen er best med 0,41 l/mil, som er et toppresultat uansett bilklasse. Hybriden bruker 0,46 l/mil, men her ser vi i tillegg at den bruker veldig lite drivstoff ved småkjøring utenfor testrunden. Da kommer hybridsystemet virkelig til sin rett.

Hybridbilen har ingen tomgangsstøy, mens støynivået er på et temmelig likt nivå oppe i fart.

Vårt valg: Bensinhybrid. Motorsystemet harmonerer godt med resten av bilen, der lettkjørtheten utmerker seg. Les test av bilen her.

Volkswagen Golf

BENSIN BEST: Volkswagens 1,4-liters bensinturbomotor passer svært godt i storselgeren Golf. FOTO: Petter Handeland

VW Golf 1,6 TDI DSG mot Golf 1,4 TSI 140 hk DSG mot Golf 2,0 TDI DSG

For Norges bestselger har vi ikke bare et modellpar, men en trio. I skrivende stund skiller det 18.000 kroner mellom billigste og dyreste bil i trioen (alle med utstyrsgrad Highline), og det er innenfor slingringsmonnet når bilene koster i området rundt 300.000 kroner uten leveringskostnader.

Den billigste går i vår vurdering ut først. 1,6 TDI er mye tregere enn de to andre, noe du vil merke hver eneste gang du trykker på gasspedalen. Med 0,52 l/mil er det dessuten bare så vidt den slår den langt sterkere toliteren (0,54 l/mil) i forbrukstesten. Den har også en enklere bakaksel enn de to andre. Det gir en liten, men merkbar komfortforskjell.

Dermed står det mellom 1,4 bensinturbo og 2,0 TDI. Den lille bensinmotoren er raskest når vi måler maksytelsene, med 4,6 sekunder for 60-100 km/t mot dieselbilens 5,2 sekunder (1,4 TSI-motoren oppgraderes i disse dager til 150 hk, som ventelig vil gjøre den enda litt raskere). Ved normal kjøring føles imidlertid 2,0 TDI vel så sterk - her holder det med lette gasspedalberøringer, så fikser 320 Nm dreiemoment resten.

Bensinbilen bruker noe mer drivstoff i testrunden (0,61 l/mil). Til gjengjeld har den lavere tomgangsstøy, og motoren passer perfekt i bilen.

Vårt valg: Oppgjøret er jevnt mellom 1,4 TSI DSG og 2,0 TDI DSG. Den flotte harmonien i bensinbilen gjør den til vår favoritt.

Mitsubishi Outlander PHEV 2014

LADBAR: Mitsubishi Outlander PHEV kan lades fra strømnettet og kjøres på småturer uten at den bruker en eneste dråpe bensin. FOTO: Petter Handeland

Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D mot Outlander PHEV

På papiret er det mye som er jevnt mellom Outlander med diesel og plug-in-hybriden kalt PHEV (som altså er ladbar). Begge har automatgir. I forbrukstesten er det bare 0,05 l/mil som skiller (hhv. 0,64 og 0,69 l/mil). Vi startet da testrunden med nesten fulladet batteri i hybriden.

På turer på inntil et par mil kan PHEV-en gå uten å bruke bensin om du er flink til å lade. Verdt å huske, for de fleste bilturer er korte.

I akselerasjonstestene er begge raske til familie-SUV-er å være, og det er hybriden som har et knapt sekunds overtak (5,1 mot 5,9 sekunder for 60-100 km/t). Dieselen har et litt grovt lydbilde, mens hybriden jobber harmonisk og komfortabelt. Hybridens batterier stjeler litt bagasjeplass, og den kan i motsetning til dieselbilen ikke fås som sjuseter. Den har dessuten 500 kg lavere tillatt hengervekt.

Vårt valg: Outlander PHEV, så sant maksimal hengervekt og sju seter ikke er avgjørende. Komfortabel drivlinje med muligheter for svært lavt forbruk ved småkjøring.

Mazda CX-5

DIESEL-DRAG: Moderne dieselmotor og automatkasse passer fint i Mazda CX-5. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Mazda CX-5 2,2D 4x4 aut. mot CX-5 2,0 160 hk 4x4

Dieselbilen har bedre testresultater enn bensinbilen (som ikke har turbo) på det meste vi kan måle. Den er klart raskest i akselerasjonstestene, og ikke minst kjennes den atskillig kraftigere under alle vanlige fartsendringer ved normal kjøring.

Dieselbilen har også litt lavere testforbruk (0,63 mot 0,69 l/mil), selv om den i motsetning til bensinbilen har automatkasse (øker normalt forbruket noe). Dieselmotoren har pent lydbilde og lavt støynivå - det er bare marginalt mer tomgangsstøy i kupeen i dieselbilen.

Vårt valg: CX-5 2,2D. Et godt eksempel på at en dreiemomentsterk, moderne dieselmotor passer bra i en familie-SUV.

Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4 2013

Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4 2013

Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4 mot Octavia 1,8 TSI 4x4 DSG

Dieselbilen koster fra 342.400 kroner, mens bensinturboen koster knapt 17.000 kroner mer. Til gjengjeld har 1,8 TSI 4x4 DSG-automat, mens 2,0 TDI kun fås som manuell i firehjulsdreven utgave.

Begge motoralternativer kan trygt kalles sterke, men bensinbilen er klart raskest i akselerasjonsmålingene. 4,1 sekunder for 60-100 km/t betyr saftig pådrag (5,1 sekunder med 2,0 TDI), og forskjellen øker ved økende hastighet.

Dieselbilen slår knallhardt tilbake når det kommer til forbruk. 0,51 l/mil som testresultat gjør den til den gjerrigste firehjulsdrevne bilen vi har testet. Bensinturboen bruker 0,78 l/mil i samme runde. Det er ikke imponerende, tross sterk motor.

Vårt valg: Det lave forbruket gjør 2,0 TDI til fornuftsvalget. Bensinbilen med automatgir gir en flottere kjøreopplevelse, men også langt hyppigere stopp ved drivstoffpumpene.

Les også:

Nå er bensin best igjen

Sterke motorer bruker ikke mer drivstoff

Så mye betyr kjørestilen for forbruket

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!