Test: Så mye betyr kjørestilen for forbruket

Slik sparer du mye penger

Kjør som en tulling, og du kan doble forbruket. Her er beviset.

Sist oppdatert

10 tips for lavere forbruk

1. Akselererer jevnt og raskt

2. Skift tidlig til et høyere gir

3. Hopp gjerne over et gir

4. Unngå brå oppbremsinger

5. Øk ikke hastigheten unødvendig i bakker

6. Planlegg kjøringen, forsøk å unngå stans ved køkjøring

7. Brems på motoren når mulig

8. Unngå tomgangskjøring

9. Fjern takstativ/takboks som ikke brukes

10. Bruk riktig lufttrykk

Lavt drivstofforbruk og tilhørende lavt CO2-utslipp er et hett tema. Bilprodusentene overgår hverandre når det gjelder fiffige løsninger som skal redusere forbruket av diesel og bensin. Men det er til slutt din og min kjøremåte som avgjør hvor økonomisk og miljøvennlig bilturen blir.

Vi har kjørt tre like VW Golf 2,0 TDI gjennom vår 350 km lange testrute. I den ene bilen plasserte vi biljournalist Haakon Førde, som blant annet kan skilte med et ECO-Drive kurs, har en lett gassfot og er et konkurransemenneske av natur.

Les også:

Slik er bilen vi bruker i drivstoffteste: VW Golf 2,0 TDI

Tester av konkurrenter til den nye VW Golf:

Toyota Auris

Ford Focus

Peuget 308

I den andre Golfen sitter undertegnede. Jeg skal kjøre testruta som jeg alltid har gjort. Det innebærer en normal kjøremåte som også skal teste ut bilens kjøreegenskaper, motorkarakter og lignende. Med andre ord legger jeg ikke vekt på sparekjøring, og målet for meg er å gi et så korrekt bilde av et normalt drivstofforbruk som mulig.

Det betyr at jeg bør ha et høyere forbruk enn Haakon, men samtidig bør jeg slå redaktør Terje Bjørnsen i den tredje bilen med god margin. Terje har lovet å hente fram sine kunnskaper fra tiden som budbilsjåfør i Oslo tidlig på 80-tallet.

BÅNN GASS: Terje hentet fram sine kunnskaper fra tiden som budbilsjåfør i Oslo tidlig på 80-tallet.
BÅNN GASS: Terje hentet fram sine kunnskaper fra tiden som budbilsjåfør i Oslo tidlig på 80-tallet. Foto: Nordlien, Egil

Bruker dobbelt så mye

Lavt forbruk er flaut.

Testruta er totalt på 350 km, hvorav de første to milene kjøres i Oslos gater. Selv om en sjåfør har liten innflytelse på farten og framkommeligheten i byen, viser forbruksmålingene at det likevel er mulig å hente noen desiliter ekstra også her.

Da vi kjører ut på E18, har Haakon et forbruk på beskjedne 0,55 l/mil og 24 km/t som snitthastighet. Kjørecomputeren i min Golf viser 0,65 l/mil, og er i likhet med kjørecomputerene i Haakons og Terjes Golfer en smule optimistisk: Effektivt forbruk er 0,68 l/mil.

Terje har greid å spyle 1,12 l/mil gjennom innsprøytningssystemet i sin Golf, og har i tillegg lavest gjennomsnittshastighet - et eksempel til skrekk og advarsel!

Se videoartikkel:

Årets nye miljøbiler har såpeform

Prøvekjørt: Miljøbilen Honda Insight

Straks vi kommer ut av byen reduseres forskjellen i kjørestil, og selv om Haakon fortsatt kjører med fjærlett gassfot, er det en grense for hvor billig han slipper unna på E18 retning Drammen. Ifølge kjørecomputeren er forbruket nede på 0,39 i snitt etter Drammen sentrum. Imponerende, selv om det effektive forbruket er 0,42 l/mil.

Også mitt forbruk er kraftig redusert, og viser at snill motorveikjøring faktisk er drivstofføkonomisk gunstig. Terje sliter også med å holde forbruket høyt her, og må helt ned i 0,69 l/mil.

Fjellet krever sitt

STOR SKILNAD: Sluttforbruket til Terje er hele 56 prosent høyere enn Haakons.
STOR SKILNAD: Sluttforbruket til Terje er hele 56 prosent høyere enn Haakons. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

Over fjellet er det igjen duket til krig. Haakon kjemper innbitt mot tyngdekraften, og står ved 900 moh. med et snittforbruk på 0,42 l/mil. Det står det respekt av.

De smarte sparer med høyrefoten.

Jeg har brukt bakkene til å utforske tolitersdieselens trekkraft over hele turtallsregisteret, samtidig som bakker og svinger er som skapt for å kjenne på kjøreegenskaper og styring. Likevel har jeg brukt bare halvliteren per mil når jeg passerer høyeste punkt.

Les også:

Bilene som forurenser minst

Terje har til tross for litt forsert kjøring og friskt tempo ikke greid å få dyttet mer enn 0,74 liter per mil gjennom dieselmotoren. Kanskje er ikke tallet i seg selv så fryktelig stygt, men for hver mil har Terje brukt vanvittige 76 prosent mer enn Haakon.

Herfra og hjem er det snill landevei. Vi skal riktignok opp noen bakker, men når hastigheten er snill og man ikke øker hastigheten hver gang man kommer til bakker med to kjørefelt, kan man kjøre billig.

Lite tid å spare

Ved testslutt har Haakon vært på kjøretur i 5 timer og 46 minutter, og har brukt 14,4 liter diesel. Jeg har brukt 5 timer og 27 minutter, 5,5 prosent kortere tid. Jeg har brukt 15,8 liter, som gir 9,7 prosent høyere forbruk.

HUSK: En rask kjørestil betyr ikke nødvendigvis høyt forbruk.
HUSK: En rask kjørestil betyr ikke nødvendigvis høyt forbruk. Foto: Egil Nordlien, HM Foto

Terje har med 5 timer og 11 minutter kjøretid brukt 10,4 prosent kortere tid enn Haakon. Men det har straffet seg: Sluttforbruket på 0,65 l/mil er hele 56 prosent høyere enn Haakons. Med tung gassfot har Terje greid å få en nøysom Golf til å sluke diesel.

De beste kjører raskt og billig.

Les også:

Denne bruker to liter på mila - når du kjører pent

Når vi ser oss rundt i trafikken ser vi daglig bilførere som konkurrerer på samme nivå som Terje. Men stadig flere legger konverter til Haakons kjørestil. Den er ikke bare lønnsom, men kan også vekke konkurranseinstinktet ved å bruke kjørecomputere som viser både snittforbruk, forbruk i øyeblikket og gjenværende rekkevidde.

Og dessuten: En rask kjørestil betyr ikke nødvendigvis høyt forbruk.

Denne saken ble første gang publisert 20/03 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også