VW Golf 1,4 140 hk TSI ACT DSG

Dette er VW Golf på sitt beste

Den nye VW Golf er i utgangspunktet en veldig bra bil. Når du kjøper den med riktig motor, girkasse og utstyr blir den bortimot perfekt.

GOD UNDERHOLDNING: Med den nye motoren på140 hk er VW Golf morsom å kjøre og koster bare 5000 kroner mer enn ""kjedeligversjonen"" med 105 hk.
GOD UNDERHOLDNING: Med den nye motoren på140 hk er VW Golf morsom å kjøre og koster bare 5000 kroner mer enn ""kjedeligversjonen"" med 105 hk. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Dette er Golf-versjonen som har vært mest populær blant kundene siden nye VW Golf ble lansert i Norge i november 2012.

Det er ikke så rart, for når du ser på hva du får igjen for pengene, virker den 140-hesters bensinmotoren som et svært godt kjøp.

Med DSG automatgir og velutstyrt Highline-utgave koster den fra 304 800 kroner. Det er bare 9000 kroner mer enn tilsvarende bil med 122 hk og 5000 kroner dyrere enn 1,6 TDI med 105 hk.

Dermed har norsk avgiftspolitikk snudd bilkjøpernes like effektivt som da vi gikk mann av huse for å kjøpe dieselbiler. Mens forrige utgave av VW Golf var mest populær som diesel, ser det ut til at bensinmotoren nå har overtatt den rollen.

Kjøreegenskaper: 6

Vi har tidligere fastslått at den nye VW Golf kjører utmerket. Særlig når du velger en versjon med over 105 hk. Da får du nemlig en mer avansert bakaksel med på kjøpet. Den enkle bakakselen er blant våre ankepunkter på de rimeligste versjonene.

Vår testbil har i tillegg et par ting som endrer kjørefølelsen i mer sportslig retning. Sportsunderstell (2000,-) senker bilen 15 mm og gjør at du kan montere 17-tommers felger (2200,-).

Kjøreprofilprogrammet (1100,-) gjør at du kan justere ulike parametere mellom Eco, Normal og Sport, men må ikke forveksles med adaptivt understell til 9300 kroner.

Disse elementene gjør VW Golf enda mer livlig og underholdende ved aktiv kjøring. Den er raskere i responsen og gir mer direkte tilbakemeldinger.

Sammen med en velbalansert styring og en effektiv elektronisk differensialbrems, sørger det for at denne Golfen er en av våre kjørefavoritter i kompaktklassen.

SMART: Når du peker fingeren mot touchskjermen i midtkonsollen, dukker undermenyene automatisk opp.
SMART: Når du peker fingeren mot touchskjermen i midtkonsollen, dukker undermenyene automatisk opp. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 6

Tekniske data

  • Motor, cm3: 1395
  • Effekt, hk ved o/min: 140/4500-6000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 250/1500-3500
  • Egenvekt, kg: 1295
  • Tilhengervekt, kg: 1500/640
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 435/180/145
  • Bagasjerom, liter: 380-1270
  • Standard dekkdimensjon: 205/55-16
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,47
  • CO2-utslipp, g/km: 110
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 8,4
  • Toppfart, km/t: 212
  • Pris fra, kr: 304 300
  • Pris testbil, kr: 360 890

Det er ingen tvil. Rosinen i Golf-pølsa er 1,4-liters bensinturbomotor i kombinasjon med syv-trinns DSG-girkasse.

Den yter 140 hk mellom 4500-6000 o/m og har et solid dreiemoment på 250 Nm tilgjengelig i et svært bredt turtallsregister fra 1500-3500 o/m.

Tallene forteller en del av historien: Her har du en jevn, sterk kraftutvikling fra topp til bunn. Den andre delen må du kjøre for å oppleve:

Et elegant, metallisk lydbilde - godt støttet opp av en passe dyp bass fra eksosanlegget. Alt nydelig sydd sammen av DSG-kassen, enten den girer normalt, i sportsmodus eller du bruker den manuelt.

Motoren kutter to sylindre når det ikke er behov for ekstra kraft. I praksis betyr det at de to midterste sylindrene sjaltes ut under lav til middels motorbelastning og at du triller rundt med en tosylindret 0,7-liter.

Systemet er i funksjon mellom 1250 og 4000 o/m og med dreiemomentuttak på mellom 25 og 100 Nm. Du merker lite til dette under kjøring.

Ytelser: 5

STILFULLT: VW har klart å gi Golf de rette premiumvibrasjonene innvendig. Sportsseter passer godt i 140 hk-versjonen.
STILFULLT: VW har klart å gi Golf de rette premiumvibrasjonene innvendig. Sportsseter passer godt i 140 hk-versjonen. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Det er godt drag i VW Golf 1,4 TSI med 140 hk. Det kraftige dreiemomentet sørger for godt skyv og jevn kraftflyt i det daglige. I tillegg er motoren spurtsterk og turtallsvillig.

Testdata

  • 60-100 km/t, 4. gir: 5,7
  • 60-100 km/t, 5. gir: 8,0
  • 60-100 km/t, 6. gir: 10,8
  • 60-100 km/t, kickdown: 4,6
  • 80-120 km/t, 5. gir: 8,8
  • 80-120 km/t, 6. gir: 11,8
  • 80-120 km/t, kickdown: 6,5
  • Støy tomgang, dBA: 41,4
  • Støy 50 km/t, dBA: 60,4
  • Støy 80 km/t, dBA: 65,2
  • Støy 100 km/t, dBA: 68,1
  • Testforbruk, l/mil: 0,61

DSG-girkassen reagerer kjapt og korrekt på gasspedalen, og det er lett å kontrollere om du skal ha full kickdown eller om du bare skal ned et gir eller to.

I våre akselerasjonstester gjør bilen det bra i forhold til BMW 116i og Audi A3 1,4 TFSI med 122 hk. Faktisk er den også litt raskere enn Golf-versjonen med 2,0 TDI-motor og 150 hk.

Eksteriør: 5

Oryxhvit perlemor metallic (8500,-) ser tøft ut, men er ikke spesielt praktisk med tanke på norsk vintersøle. Ekstra mørke ruter bak (2500,-) og mørke lettmetallfelger gir en fin kontrast til den lyse fargen.

Det viktigste er imidlertid at grunnformen og de grunnleggende designtrekkene stemmer bra. Det ser ut som en Golf, en moderne Golf.

Og samtidig som linjene er attraktive, holder de seg godt innenfor et bredt smaksområde. Nettopp det som må til for at bilen kan forbli en en bestselger.

Interiør: 5

Testbilen har den populære Highline utstyrspakken. Det gir et pent og kostbart preg, noe som ytterligere understrekes av "Innovasjonspakken" til 9700 kroner der blant annet navigasjon og adaptiv cruisekontroll hører med.

TRIVES PÅ GLATTA: Den nye VW Golf har meget gode egenskaper på glatt føre. Med sportsunderstell blir den ekstra livlig på veien.
TRIVES PÅ GLATTA: Den nye VW Golf har meget gode egenskaper på glatt føre. Med sportsunderstell blir den ekstra livlig på veien. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Selv om VW Golf virker kompakt og lettkjørt, gir den overraskende god innvendig plass. I baksetet har den solid takhøyde og god benplass. Dermed har fire voksne på rundt 1,85 meter god sittekomfort i kupeen.

Bagasjeplassen er oppgitt til 380 liter. Når vi tar egne mål av bagasjerommet, viser det seg at VW Golf har mer å rutte med enn de fleste andre kompaktbiler.

Rommet er kvadratisk og lett utnyttbart. Med gulvplaten i laveste posisjon over reservehjulet er høyden både til hattehyllen og taket blant de aller beste i klassen.

Komfort: 5

Mens VW Golf med små motorer (til og med 105 hk) har en torsjonsaksel bak, kommer modellene med større motorer med en uavhengig bakaksel.

Du merker det best på ujevn vei, særlig på tverrgående eller små ujevnheter. Da absorberer den uavhengige bakakselen mer av underlaget og glir roligere over veien.

Sportsfjæringen i vår testbil gjør at den blir litt stivere over små ujevnheter i lav fart, men setter seg bedre straks du kommer opp i 70-80 km/t. Litt må man lide for kjøregleden.

Det lille du hører av motorlyd er som nevnt en nytelse, og på piggfri vinterdekk holder støynivået seg på et akseptabelt nivå.

En av de fine utstyrsdetaljene i vår testbil er sportssetene (2000,-) som absolutt hører hjemme med denne motoren og øker den gode sittekomforten enda ett hakk.

Sikkerhet: 5

Den nye VW Golf ble testet av EuroNCAP i november 2012 med svært godt resultat. Fem av fem stjerner i totalkarakter er etter hvert det eneste som gjelder i denne testen, men også delresultatene er gode:

For beskyttelse av voksne får VW Golf 94 % score, for beskyttelse av barn oppnår den 89 %, mens fotgjengerbeskyttelse gir 65 %.

RETT VALG: DSG-girspaken passer flott i denne Golf-versjonen. Utmerket kjørekomfort og full utnyttelse av motoren er stikkord.
RETT VALG: DSG-girspaken passer flott i denne Golf-versjonen. Utmerket kjørekomfort og full utnyttelse av motoren er stikkord. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

I kommentarene til testen fremhever EuroNCAP solid karosseristruktur og god beskyttelse ved frontkollisjon og sidekollisjon med barriere. Fullt så bra går det ikke i sidekollisjon med stolpe. Der betegnes beskyttelsen av brystregionen som marginal.

Bilen har det du forventer deg av passivt sikkerhetsutstyr og kan også leveres med aktive sikkerhetssystemer, noe som blir stadig mer vanlig i denne bilklassen.

Den adaptive cruisekontrollen i Innovasjonspakken fungerer utmerket. Det samme kan vi ikke si om filvarslingen (laneassist) i samme pakke.

Et kamera i speilfestet registrerer veimarkeringen på høyre og venstre side og gir signaler til den elektromekaniske servostyringen om å korrigere dersom kursen på bilen endres i forhold til disse.

Korrigeringene merkes i rattet som kontinuerlig korreksjoner for å hjelpe føreren å holde rett kurs i forhold til kjørefeltet. Dessverre kjennes det mer ut som om bilen sporer, og våre testsjåfører valgte å skru av systemet.

Pris/utstyr: 5

VW Golf er ikke blant de billigste i kompaktklassen. Til det er den for populær, slik at folk gjerne betaler litt ekstra for å kjøre Golf.

Likevel sitter du igjen med en følelse at du fra 304 800 (med DSG), eller 288 100 (sekstrinns manuell) får mye bil for pengene.

Napper du bort en del unødvendigheter fra testbilens 360 000 kroner, sitter du igjen med en praktisk, sportslig og underholdende bilpakke til 330-340 000 kroner.

HÅPET ER LYSEGRØNT: Kjørecomputeren viser at motoren går i to-sylindret modus og bruker under 0,4 l/mil. Det inntreffer dessverre for sjelden i normal trafikk.
HÅPET ER LYSEGRØNT: Kjørecomputeren viser at motoren går i to-sylindret modus og bruker under 0,4 l/mil. Det inntreffer dessverre for sjelden i normal trafikk. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Så vet vi at både VW Golf V og VW Golf VI har holdt seg svært godt i verdi og ikke vært spesielt plaget med tekniske problemer. Da virker den nye som en relativt sikker investering.

Forbruk: 3

Med sylinderkutt lover EU-normen oss et forbruk på 0,47 l/mil og CO2-utslipp på 110 gram/km. Ut fra vår erfaring med systemet er det oftest innkoblet ved forsiktig kjøring i 20-50 km/t og ved svært lett motorbelastning opp til 70-80 km/t.

I vår testrunde der mesteparten av kjøringen foregår på svingete veier i kupert terreng, blir det ikke mye to-sylindret arbeidsmodus på motoren.

Testresultatet på 0,61 l/mil er på linje med andre tilsvarende raske biler. Ut fra de øvrige forbrukstallene vi oppnådde under vår test, vil vi anslå at du med veldig snill langkjøringsfot vil kunne kjøre bilen ned mot 0,5 liter/mil, mens et forbruk ved blandet kjøring vil ligge i området 0,7-0,8 liter/mil.

Konklusjon: 6

PÅ LANGTUR: Hans og Grete-kulisser utenom allfarvei i Tyskland. Med sprek motor henger Golf godt med på Autobahn.
PÅ LANGTUR: Hans og Grete-kulisser utenom allfarvei i Tyskland. Med sprek motor henger Golf godt med på Autobahn. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Det er ingen tvil om at dette er den rette versjonen av VW Golf:

Her får du alle de gode Golf-dydene, samt en sportslig snert som gjør bilen til en av våre absolutte favoritter i kompaktklassen.

Les også:

Bruktbil: Forgjengeren er et knallbra bruktkjøp

De beste bruktbilene i kompaktklassen

Kjenner du igjen bilene - VW spesial?

Et av de smarteste bilkjøpene

Denne saken ble første gang publisert 31/01 2013, og sist oppdatert 15/01 2024.

Les også