Gardemoen 04112010 Biltesting=

BILTESTING: Vi foretar egne målinger av reellt forbruk hver gang vi tester en bil. Her er journalistene Øyvind Jakobsen (bak rattet) og Petter Handeland i gang med en standard testrute på Gardermoen. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

0,38 liter per mil. Det er det beste resultatet for en bil med forbrenningsmotor i Vi Menn Bil Top Gears faste forbrukstest, som alle testbiler blir kjørt igjennom.

Gjerrigknarken over alle gjerrigknarker er en Honda Civic 1,6 i-DTEC.

Testmetode

Siden 2010 er over 420 biler testet. Testrunden er på 20 mil, og alle resultater er notert i en database. Bilene blir kjørt så likt som overhodet mulig på normert tid. Et fåtall testsjåfører blir brukt under denne kjøringen, nettopp for å sørge for at avvikene i hastighet og kjørestil blir små.

Kjørestilen er økonomisk orientert, men ikke langsom. Løypa er etter østlandske forhold grovkupert. Hensikten er å få fram forskjeller i forbruk. Før og etter runden blir tanken omhyggelig fylt helt til randen, og antall fylte liter blir delt på testrundens lengde i mil. (Obs: Kjørecomputere viser nesten alltid lavere forbruk enn det reelle.) Ved unormalt avvik fra forventet resultat blir runden kjørt en gang til.

Runden blir nødvendigvis kjørt under forskjellige vær- og føreforhold, og det kan være en feilkilde. Imidlertid har vi ved flere anledninger kjørt samme bilmodell gjennom runden både vinter og sommer, og avviket er innenfor det vi mener er akseptabelt.

Størrelsen teller

Ikke uventet har småbiler og kompaktbiler generelt det laveste forbruket. Store biler med firehjulsdrift og automatgir er - heller ikke uventet - blant de som er tørste.

BILLIG I DRIFT: Renault Clio med 1,5-liters dieselmotor er billig i drift og har godt med kraft. FOTO: Petter Handeland

Bare Tesla greier testrunden

Av elbilene som finnes på markedet i dag, er det bare Tesla Model S som har stor nok rekkevidde til å greie testrunden vår. På bar vei med vårtemperatur fikk den 2,2 tonn tunge elbilen et energiforbruk på 36,6 kWh på rundens 20 mil, som omregnet til bensin svarer til 0,21 l/mil. På vinterføre økte det omregnede forbruket til 0,25 l/mil. (Omregning ifølge ecomodder.com.) Med andre ord: Eldrift knuser bensin og diesel i effektivt energiforbruk.

Dieselmotorer dominerer på forbrukstoppen i alle bilklasser, men de får konkurranse fra Toyota og Lexus' bensinhybrider. De beste bensinbilene nærmer seg dieselforbruk til og med kompaktbilstørrelse, men deretter blir forskjellene større.

Listene under viser de ti bilene med lavest forbruk i fem store bilklasser. I de tilfellene der nær identiske biler er testet (eksempelvis sedan og stasjonsvogn med samme motor), er den ene strøket. Ofte ser vi at ei stasjonsvogn bruker 0,02-0,04 l/mil mer enn en sedan. Dessuten er enkelte utgåtte modeller strøket.

Småbiler

I denne klassen er forskjellene i forbruk relativt små, også når vi ser på bilene som havner utenfor topp ti-lista. Dieselmotor er best i testløypa, mens en bil som Toyota Yaris Hybrid fortsetter å ha imponerende lavt forbruk også under bykjøring.

Merke

Modell

Forbruk, l/mil

Renault

Peugeot

Kia

Citroën

Audi

Skoda

VW

Toyota

Ford

Citroën

Clio 1,5 dCi

207 99G (forrige gen.)

Rio 1,1 CRDi

C3 1,4 HDI 70

A1 1,6 TDI

Citigo

Polo 1,2 TDI BlueMotion

Yaris Hybrid

Fiesta 1,6 TDCi Sport

DS3 1,6 HDI 90

0,4

0,41

0,42

0,45

0,45

0,45

0,46

0,46

0,48

0,48

Honda Civic 1,6 i-DTEC 2013

MESTERLIG: Honda kom i fjor med en ny 1,6-liters dieselmotor. Den gjør Civic rask og lettkjørt, men ikke minst bruker den minst drivstoff av alle biler vi har kjørt i testrunden. FOTO: Terje Bjørnsen

Kompaktbiler

Honda Civic 1,6 i-DTEC imponerer. Det virker faktisk nærmest umulig å få denne bilen til å bruke mye drivstoff. Vi har også kjørt den i stasjonsvognutgave, og da fikk vi 0,40 l/mil som resultat. Selv med full bil, masse bagasje og hastigheter tillatt kun utenlands er den svært gjerrig.

Også her ypper hybridsystemet til Toyota/Lexus mot dieseldominansen, og som for Yaris Hybrid er disse bilene svært nøysomme ved bykjøring.

Veldig mange dieselbiler i denne klassen har havnet på rundt halvliteren per mil i testrunden. De beste rene bensinbilene bruker så vidt over halvliteren (eksempelvis kompaktbiler fra VW-konsernet med 1,2 TSI/TFSI og Ford-modeller med 1,0 EcoBoost).

Merke

Modell

Forbruk, l/mil

Honda

Toyota

VW

Ford

Toyota

BMW

Lexus

Peugeot

Hyundai

Volvo

Civic 1,6i-DTEC

Auris 1,4 D4-D

Golf 1,6 TDI Blue Motion (forrige gen.)

Focus 1,6 TDCi

Auris Touring Sports Hybrid

116d

CT 200h F Sport

308 SW 1,6 HDi

i30 1,6d

V40 D2

0,38

0,41

0,45

0,46

0,46

0,47

0,47

0,48

0,48

0,48

Skoda Octavia 2,0 TDI 4x4 2013

ETT FETT: Skoda Octavia 4x4 bruker minst drivstoff av alle firehjulsdrevne biler vi har kjørt forbrukstest med. Forbruket er det samme både med sterk tolitersdiesel og en langt mer moderat 1,6-liter. FOTO: Petter Handeland

Familiebiler/mellomklassebiler

BMW 316d er best, men ta en titt på de to Skoda Octaviaene på familiebillista: Om bilen har kraftig tolitersdiesel med 150 hk eller en 1,6-liter med 105 hk, spiller ingen rolle for forbruket - de bruker det samme (dette er også de to firehjulsdrevne bilene med lavest forbruk).

De to Skodaene illustrerer noe vi ofte ser under forbrukstestene. En bil med sterk motor ruller uanstrengt på lavt turtall også der det går temmelig bratt oppover. Med en bil med liten motor må man gire mer for å holde farta - motoren må ta i mer. Og da bruker bilen også mer drivstoff. Liten motor er altså ikke alltid bedre når det handler om forbruk.

Fra og med denne bilstørrelsen havner rene bensinbiler generelt lengre nede på forbrukslista. De små bensinturboene som greier seg godt i kompaktbilene, må her jobbe for ofte på høyt turtall.

På denne lista ser vi dessuten at to hybridbiler kan kombinere rå styrke og akselerasjon med lavt forbruk. Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybrid med 280 hk raser fra 60 til 100 km/t på 3,5 sekunder, mens Lexus IS 300h bruker 4,3 sekunder på samme øvelse.

Likevel greier de seg med rundt halvliteren på mila i testrunden. Det er slike resultater som viser at den nære bilframtida etter alt å dømme vil være full av hybrider.

Merke

Modell

Forbruk, l/mil

BMW

Skoda

Mazda

Volvo

VW

BMW

Skoda

Skoda

Mercedes-Benz

Peugeot

Lexus

316d

Superb 1,6 TDI Elegance GreenLine stv

6 2,2D stv

V60 D6 AWD plugin hybrid

Jetta 1,6 TDI DSG Highline

320dA Efficient Dynamics

Octavia stv 2,0 TDI 4x4

Octavia 1,6 TDI 4x4 stv

C 200 CDI stv

508 1,6 HDI stv

IS 300h

0,47

0,5

0,5

0,5

0,51

0,51

0,51

0,51

0,52

0,52

0,52

Volvo V70 D4 2014

GOD FORNYELSE: Volvo har nylig kommet med nye motorer på 2,0 liter, og samtidig med en moderne automatkasse med åtte trinn. Sammen har dette redusert forbruket til V70 kraftig. FOTO: Terje Bjørnsen

Storbiler

De store status(familie)bilene har for det meste relativt store motorer, selv i de rimeligste utgavene.

Automatgir er normalen i denne klassen. Den eneste som ikke har det på denne lista, er Audien som ligger på topp. Diesel er enerådende blant bilene med lavt forbruk, hadde det ikke vært for at en rask Lexus igjen blander seg inn.

Sjekk dessuten de to Volvoene på lista. V70 D4 aut. med 181 hk har en splitter ny tolitersdiesel og like ny åttetrinnsautomat, og bruker 0,54 l/mil i testrunden. V70 D3 aut. med 136 hk har en gammel toliter og sekstrinns automatkasse, og bruker 0,66 l/mil. Det skjer altså ting med vanlige forbrenningsmotorer også.

Merke

Modell

Forbruk, l/mil

Audi

Volvo

Mercedes-Benz

BMW

BMW

Mercedes-Benz

Lexus

Mercedes-Benz

BMW

Audi

Volvo

A6 2,0 TDI

V70 D4 aut.

CLS 250 CDI aut

518d Touring aut.

520d aut sedan

E220 T CDI aut

GS 300h aut

E 200 CDI T aut

525d xDrive Touring

A6 3,0 TDI quattro aut

V70 D3 aut.

0,53

0,54

0,57

0,57

0,58

0,58

0,58

0,61

0,62

0,66

0,66

Honda CR-V 1,6 i-DTEC

HOLDER MÅL: Også i den temmelig store CR-V gjør Hondas 1,6-litersdiesel jobben godt. Forbruket er på kompaktbilnivå. FOTO: Egil Nordlien

SUV-er

SUV-er omfatter alt fra det som i praksis er høybygde småbiler til enorme beist. Mange har firehjulsdrift, mens noen nøyer seg med forhjulsdrift.

Man skulle tro at de minste SUV-ene dominerte stort på forbrukslista. Men på topp er en Honda CR-V med supermotor. 1,6-literen er den samme som i Civic, og den er altså i stand til å trekke den temmelig store CR-V-en (forhjulsdrift) rundt løypa med kompaktbilforbruk.

Av dem med firehjulsdrift er Audi Q3 den gjerrigste, av dem med både firehjulsdrift og automatgir fører Mercedes GLA 220 CDI 4Matic an.

De store SUV-ene med sterke dieselmotorer, som Mercedes ML, BMW X5, Porsche Cayenne, Range Rover Sport og Jeep Grand Cherokee, bruker gjerne i området 0,8-0,9 l/mil, og enkelte trenger opp mot literen for hver mil.

Merke

Modell

Forbruk, l/mil

Honda

Audi

Subaru

Peugeot

Mercedes-Benz

BMW

Honda

Subaru

VW

Mitsubishi

Toyota

CR-V 1,6 i-DTEC

Q3 2,0 TDI quattro 140

XV 2,0D

4008 1,6 Hdi

GLA 220 CDI 4Matic aut

X1 xDrive 18d

CR-V 2,2 i-DTEC

Forester 2,0D

Tiguan 2,0 TDI 110 FWD

Outlander 2,2-150 DI-D

RAV4 2,2 D-4D

0,48

0,53

0,55

0,55

0,55

0,58

0,58

0,58

0,59

0,59

0,59

Les også:

Sterke motorer bruker ikke mer drivstoff

Så mye betyr kjørestilen for forbruket

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!