Døren på Cayenne S Diesel lukker seg bak meg med et tungt og dempet «boff». Jeg må riste litt på hodet, og flirer godt når Porsche-mannen setter seg inn og tar testbilen til kveldens vask og sjekk.

Han kan selvfølgelig ikke dy seg for å dra på litt. Den østeriske høstluften vibrerer i et V8-drønn som minner mer om en amerikansk muskelbil, enn en europeisk dieselmotor. Dette er genial galskap på hjul.

Noen timer tidligere satt jeg på pressekonferansen i Graz og hørte hvordan Porsche-folket oppsummerte erfaringene med dieselmotor i Cayenne. For det er ikke tvil om at det gikk ned noen kameler på tvers hos innrøkte Porsche-entusiaster. Først måtte de tåle en stor-SUV, så attpåtil samme bilen med en treliters diesel.

Mynt i kassen

Hos økonomiavdelingen i Porsche er svaret enkelt: De har solgt totalt 400 000 Cayenne siden 2002. Av disse er 50 000 diesel, selv om den først kom i 2009. Suksess, og klingende mynt i kassen.

Hva er vel da mer naturlig enn at Porsche-ingeniørene legger vantene på VW-konsernets kraftigste dieselmotor? Vi kjenner kraftpluggen på 4134 cm3 fra tidligere, men Porsche har tilført mer kraft og teknikk.

=

=

SITTER GODT: Hvis du lurer på om du sitter like godt som det ser ut til, er svaret ja. FOTO: Porsche

TEKNISKE DATA

Motor, cm3: 4134

Effekt, hk ved o/min: 382/3750

Dreiemoment, Nm ved o/min: 850/2000-2750

Egenvekt, kg: 2195

Lengde/bredde/høyde, cm: 485/194/171

Bagasjerom, liter: 670-1780

Standard dekkdimensjon: 255/55-18 Y

Forbruk, EU-mix l/mil: 0,83

CO2-utslipp, g/km: 218

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 5,7

Toppfart, km/t: 252

Pris fra, kr: 1 375 000

Avansert kraftverk

V8-dieselen er i utgangspunktet den samme du finner i Audi A8 og VW Touareg. Men som seg hør og bør et ekte Porsche-maskineri, er det mer kraft og tekniske endringer. Sammenlignet med Touareg har du 382 mot 340 hk og dreiemoment på 850 kontra 800 Nm.

To turboladere sørger for et maksimalt ladetrykk på 2,9 bar, ifølge Porsche det høyeste på en serieprodusert diesel. Det gir utfordringer på temperatur og arbeidsbelastning. Ladeluftkjølerne stammer fra Cayenne Turbo og gir spesielt effektiv kjøling av innsugningsluften.

Porsche er særlig stolte av stempler der toppen herdes med laserteknikk for å tåle høye termiske og mekaniske påkjenninger. Eksosventilene er av en superlegering Porsche har hentet fra racingmotorene sine.

Med 382 hk og 850 Nm distanserer Porsche Cayenne S Diesel seg kledelig fra konsernkollegene med samme maskin.

Pur lydglede

Porsche hadde ikke behøvd å bruke så mye energi på å understreke hvor lite dieselmotor dette føles som. Det er bare å sette seg inn i bilen og vri om nøkkelen. En elegant dose V8-bobling sprer seg som vellyd på førerplassen, og det er bare når du konsentrerer deg intenst, at du kan skille ut en antydning til diesellyd.

I en gedigen luksus-SUV som Cayenne, har selvfølgelig ingeniørene litt å spille på når det gjelder å gjemme bort uønsket støy. Men Porsche har som vanlig anstrengt seg ekstra når det gjelder lyd og gange.

Som verdensmestre i lydtuning, kunne ikke Porsche komme med en V8-diesel og lydbilde som en gammel Scania. En nyutviklet programmering av common rail-innsprøytningen, innsprøytningsmengde og -tid sørger for at den typiske diesellyden på det nærmeste er forsvunnet.

Takket være et Porsche-typisk eksosanlegg med en kanal per sylinderrekke og lavt mottrykk, kan du både inni og utenfor bilen nyte et lydbilde som minner mer om en potent buldrende bensin-V8.

For det beste skal komme: Tomgang og snill kjøring er en ting. Det er når høyrefoten kommer et stykke ned mot de bløte gulvteppene, at trommehinnene vibrerer i fullkommen harmoni. Da produserer kraftverket under panseret en entusiastisk kombinasjon av mekanisk tenor og buldrebass fra eksosanlegget. Lydteppet brer seg over landsbygda i Steiermark, slik at vi nesten frykter for vinhøsten i 2013.

=

KO: Kommandosentralen er visuelt sett imponerende og litt fryktinngytende i starten. Men gi deg selv en time, og du ratter monsteret som om du aldri hadde gjort annet. FOTO: Porsche

250 på et blunk

Med en egenvekt på rundt 2,2 tonn, fyker ikke Porsche Cayenne S diesel av gårde som en løpsk nyttårsrakett. Med østeriske trafikkgestapister lurende i vinrankene er vi varsomme med å la kraftverket under panseret tømme seg helt.

5,7 sekunder fra 0-100 km/t og toppfart på 252 km/t er de tørre tall. Og kraftstrømmen som utvikler seg i den korte perioden det tar å komme fra 60 til 120 km/t, tyder på at du neppe opplever forsinkelser av nevneverdig art på vei til 250 km/t-merket.

Sin vane tro har ikke Porsche glemt at monsterdieselen både skal stoppe og svinge. Både optisk og teknisk har Cayenne S Diesel og Cayenne S med 400 hk bensin-V8 mange fellestrekk. Blant annet med samme skivebremser; 360 mm bak og 330 mm foran - seksstemplet kaliper foran og firestemplet bak. Og om du ønsker, kan du bestille bilen med keramiske bremser.

=

DISKRE: Skriften på hekken avslører ikke noe om drivstofftypen. Det lille dieselmerket må du lete opp foran fordørene. FOTO: Porsche

4WD med offroadmuligheter

Porsche Traction Management (PTM) er navnet på Porsches 4WD-system. Bilen er i utgangspunktet bakhjulsdreven, og en elektrisk drevet, elektronisk styrt lamellkobling sender krefter til forhjulene ved behov. Systemet er uten fast forfordeling av kreftene og har heller ikke begrensninger på hvor mye kraft som kan gå til hver aksel. Avansert sensorikk «forutser» kjøresituasjonen og styrer kraftfordelingen deretter.

En offroadbryter i midtkonsollen kan brukes under krevende forhold. I offroadmodus 1orienteres alle hjelpesystemer mot maksimal traksjon. Holder ikke det, blir i posisjon 2 også senterdifferensialen sperret 100 %. Og i offroadposisjon 3 sperres også differensialen på bakhjulene.

Som ekstrautstyr kan du få Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) som gir variabel momentfordeling på bakhjulene og en elektronisk styrt sperre mellom bakhjulene. Det skal gi mer dynamiske innstyringsegenskaper ved sportslig svingkjøring, samt bedre stabilitet ut av svingene.

Passelig sportslig

På understellsfronten er S Diesel tilpasset vekten fra dieselmotoren, blant annet er fjærene foran annerledes og selve avstemmingen av hjulopphenget endret.

Også PASM (Porsche Active Suspension Management) med elektronisk innstilling av støtdemperkarakteristikken er tilpasset dieselversjonen.

Vi flyttet litt frem og tilbake mellom normal, komfort og sport i vår testbil. Som ventet er det merkbare karakterforskjeller mellom de tre, som samsvarer godt med navngivningen. I de fleste tilfelle kommer du langt ved å la bryteren hvile i normalinnstillingen.

Men når veien snor seg mellom de syd-østeriske landsbyene i stadig mer innbydende slynger, er det på tide å vippe bryteren i sport. Da oppfører Cayenne seg slik det sømmer seg en Porsche-SUV - sportsligere enn det meste annet i denne vekt- og tyngdepunktklassen.

Holder kjeft og applauderer

Baklysene blir borte rundt svingen og tordenværet fra eksosanlegget forsvinner i det fjerne. Jo, det kjennes litt merkelig at sportsbilmerket Porsche har slik suksess med en biltype som representerer det stikk motsatte.

Likevel klarer den stadig mer diversifiserte sportsbilsmia i Stuttgart-Zuffenhausen å etterlate et ekte Porsche-stempel, selv i en gedigen diesel-SUV.

Bare det er en prestasjon i seg selv, og så lenge deler av SUV-overskuddet pløyes inn i stadig mer imponerende utgaver av Boxster og 911, holder jeg klokelig kjeft og applauderer Porsche Cayenne S Diesel som nok et «mission accomplished».

=

GIR: 8-trinns automatgir er standard og sjalter uten at du tenker over hva som skjer. Tross en voldsom knappeflora er det logikk i plassering og funksjoner. FOTO: Porsche

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!