Ford Kuga ble introdusert i Norge for første gang i 2009, men nå er ny og større Kuga snart klar for Norge. Den er forventet lansert i april. Nylig ble prisene klare. Billigste modell blir toliters diesel, 140 hk og utstyrsnivået som Ford kaller Trend. Den vil koste 382 500 kroner. Det oppgitte forbruket er på 0,59 l/mil med et CO2-utslipp på 154 g/km.

Plusser du på cirka 20 000 kroner får du Powershift automat. Med 1,6-liters EcoBoost bensinmotor på 182 hk, koster Kuga fra 424 500 kroner. Alle modellene har firehjulstrekk.

I fjor ble det solgt 1025 Kuga-er i Norge, mens det i toppåret 2012 ble solgt 1716 stykker. I introduksjonsåret ble det solgt 1344 Kuga-er.

Nye Kuga blir større og får blant annet 46 liter mer bagasjeplass enn utgående modell. Det betyr et lastevolum på totalt 456 liter. Det er noe bak konkurrentene.

Ford Kuga's Intelligent All Wheel Drive system provides excellent traction in snow and ice. (12/18/12)=

PRISET: Prisene på nye Ford Kuga er klare. Den vil koste fra 382 500 kroner. FOTO: Ford

Til sammenligning kommer nye Toyota RAV4 med et bagasjerom på 547 liter. Mazda CX-5 har et bagasjerom på 503 liter, VW Tiguan 470 liter, Mitsubishi Outlander 477 liter, mens Honda CR-V har 589 liter oppgitt.

Kuga har imidlertid en løsning som Ford hevder de er alene om i klassen: Bakdøren er automatisk og kan åpnes og lukkes simpelthen ved å bevege foten under bakre støtfanger.

Bra på sikkerhet

Nye Kuga oppnådde 5 stjerner i EuroNCAP's kollisjonstest, og fikk full uttelling (100 prosent) for sikkerhetsutstyr. Bilen scoret 94 av 100 for beskyttelse av voksne, 86 av 100 for beskyttelse av barn og 70 av 100 for beskyttelse av fotgjengere.

Ny teknologi som dynamisk kurvekontroll, opprinnelig utviklet for Focus RS, skal gi bedre kontroll i svingene. Ifølge Ford hindrer systemet sterk understyring med aggressiv bremsing, og kan redusere hastigheten med cirka 16 km/t per sekund for at den skal stemme med svingradiusen.

Ford Kuga=

SHOPPINGINNRETTET: Bakdøren er automatisk og kan åpnes og lukkes ved å bevege foten under bakre støtfanger. Foto: Ford

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!