Volkswagen Passat har vært en storselger her i landet i mange år. Det er på mange måter forståelig; kombinasjonen av trivelige kjøreegenskaper og god innvendig plass gjør den flott som familiebil, og enormt mange valgmuligheter for motor, girkasse og utstyr, er det ikke mange andre som tilbyr.

Selv om dagens Passat-versjon fortsatt selger godt, er det ikke lenge før arvtakeren kommer. Den skal presenteres på Paris-utstillingen, og lanseres i november i år.

I motsetning til tidligere, og i motsetning til det vanlige i bilverdenen, skal både sedanen og stasjonsvogna lanseres samtidig.

Selv om den får en ny internbetegnelse, blir dette mer å betrakte som en svært omfattende ansiktsløftning enn en helt ny bilmodell. Akkurat slik VW gjorde med Golf - som du kan lese mange tester av her - da de skiftet fra forrige til dagens versjon.

Del på Twitter og Facebook:

Del

Mer markant

For noen dager siden avslørte den norske importøren et bilde av den kommende Passat. Vi beklager kvaliteten på bildet - foreløpig er dette det eneste som finnes fra offisielt hold.

Utseendet blir mer markant, og bilen får samme front som de øvrige, ferske modellene - som Polo, Golf, Caravelle og Scirocco. Skjermene blir kraftigere, hekken mer kantete.

En god smakebit på det som kommer av eksteriør og interiør har vi også fått i de ferske VW Touran og VW Sharan - to familiefraktere som veldig snart kommer hit til landet.

Innvendig kan du regne med en oppjustering av det dagens Passat byr på, samtidig som standard- og ekstrautstyrslista blir mer omfattende.

Omfattende motorprogram

Motor- og girkasseprogrammet blir omtrent som nå; det vil gå fra en 1,6-liters dieselmotor på 105 hk, som du her kan se at vi har hatt svært gode erfaringer med til nå, til en tolitersdiesel på 170 hk, og bensinmotorprogrammet vil gå fra en turbomatet 1,2-liter på 105 hk til en 3,6-liters sekser på 300 hk. Sistnevnte gjør dagens Passat ordentlig grom, noe du kan lese om her. Du kan også være sikker på at flere av motoralternativene kan kombineres med dobbeltclutch-automatgir, og firehjulsdrift. Sistnevnte kombinasjon, med 170-hesters diesel, fungerer også flott i dagens Passat.

Tidlig i 2012 får firedørscoupéutgaven Passat CC en omfattende ansiktsløftning, og i mars 2012 kommer en ordentlig spennende Passat-modell for det norske markedet: En XC-versjon, altså en utgave med høyere bakkeklaring og litt røffere, SUV-inspirert eksteriør, basert på stasjonsvogna. Som Subaru Outback, Skoda Octavia Scout, Volvo XC70 og Audi Allroad kan den bli et svært spennende alternativ til de vanlige kompakt-SUV-ene.

Les også:

Så ofte svikter bilene

Vi har prøvd grom-Minien med firehjulstrekk

Sånn har ikke naboen!

Alle våre 517 biltester

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!