Synes du en Mercedes-Benz E-klasse er for gubbete, og en S-klasse er for prangende? Da er det kanskje greit med en slags mellomting?

Den nye Mercedes-Benz CLS er nå klar; en firedørssedan som følger opp nisjen den tyske bilprodusenten etablerte med forrige CLS. Produktsjef Reidar Holtedahl hos Bertel O. Steen AS er optimistisk:

- Forrige generasjon CLS etablerte et helt nytt segment da den kom, og derfor har vi selvsagt høye forventninger til denne. Og med det vakre utseendet ser det jo svært så lovende ut, legger han til.

Det er jo flere som har kopiert tankegangen senere; VW Passat CC, Porsche Panamera, Aston Martin Rapide, den ferske Audi A7 Sportback og BMW 5-serie GT er alle eksempler på hvordan en firedørsbil også kan være en slags coupé.

Den nye CLS har vært en stor suksess for Mercedes-Benz, og nykommeren skal by på enda bedre kjøreegenskaper, og mer komfort og luksus.

Share

CLS 350 (C218) 2010 Mercedes-Benz Mercedes CLS Coupé=

FØRST: Mercedes-Benz hevder å være de første som bygde en firedørs coupé. Oppfølgeren til suksessen CLS bærer samme navn - og er basert på samme tankegang. © Daimler AG, press department Mercedes-Benz

Verdens råeste elbil - en Mercedes-Benz! Vi har prøvekjørt, og du kan lese alt om det her.

Motorprogrammet går fra en 204-hesters dieselmotor til en 544-hesters AMG-utgave. Vi kjørte nettopp en AMG-modell med denne motoren. Det kan du lese mer om her. Bilen kan også utstyres med drift på alle fire hjul.

Det kanskje mest spennende er 250 CDI-motoren. For til tross for ytelser og dreiemoment på linje med en sekssylindret diesel, holdes utslippet nede på linje med gjerrig familiebil.

Holtedahl forteller at de ikke har regnet ut spesifikke priser, men at de helt sikkert skal være konkurransedyktige i klassen. Siden forgjengeren kun var tilgjengelig med større motorer, vil nykommeren med 250 CDi i spissen, legge seg lavere. Gode nyheter for potensielle kunder.

Les også:

Se alle våre Mercedes-Benz-tester her.

Se alle våre biltester her.

Her er våre langtester - våre alle mest omfattende biltester.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!