Geneve: VW Sharan 2010

VW fornyer familietraver

VW Sharan er tilbake med skyvedører.

Sist oppdatert

Omsider, etter 15 år, blir familiebilen fra VW fornyet. Med skyvedører og Golf-front kan Sharan 2010-modell ta tilbake hegemoniet den har mistet til Ford S-Max og Galaxy.

Og ikke minst kan nye Sharan tenkes å friste de mange norske Touran-entusiaster som nå er klare for noe nytt og større.

Og nye Sharan kommer til Norge i september.

Bilverdens svar på Fantomet

Det er snart 15 år siden dagens Sharan kom på markedet. I en bilverden hvor populære bilmodeller tilgodeses med en ansiktsløftning seinest hvert fjerde år, og hvor de etter syv år blir erstattet med en helt ny modell, er 15 år oppsiktsvekkende lenge.

Nesten som 400 år gamle Fantomet.

Dagens Sharan fikk bare 3 stjerner i Euro NCAP 1999. Likevel står den gamle modellen fortsatt på norske prislister - OFV per februar 2010 - men kun med 1,9-liters diesel med 115 hester.

Inngangsprisen på 424 500 kroner er imidlertid ganske stiv, når vi vet at du får en større og mange generasjoner nyere Ford S-max med 140 hester og automatgir til samme prisen.

I 2009 ble det likevel registrert hele 7 eksemplarer av Sharan...

Plass til svært mye

Nå blir det altså andre boller. Nye Sharan er etter alt å dømem bygget på Passat-plattform.

Den får også motorprogram i stor grad hentet fra Passat, med firesylindrede motorer med fra 140 til 200 hester. Denm kan leveres med 6-trinns DSG automatgir og dessuten firehjulstrekket 4Motion.

At den får syv seter er selvsagt. Og skal vi ta et grovt estimat ut fra pressebildet, vokser bilen i lengden fra dagens 463 centimeter og til et sted rundt 480-485 centimeter.

I så fall vil den være hele 45 centimeter lengre enn dagens Touran, og 3-8 centimeter lengre enn det som er hovedkonkurrentene: Ford S-Max og Galaxy.

Kombinert med voksen høyde, betyr dette at nye Sharan blir en bil som virklig kommer til å romme mye. Dette blir en 7-seter som også har plass til bagasje for opp mot syv personer.

VW Sharan 2010
VW Sharan 2010 Foto: VW

Kommer med skyvedører

Veldig mange vil dessuten glede seg over at VW har kostet på skyvedører bak.

Ulempene er at det er en noe plasskrevende konstruksjon, og som dessuten er litt mer komplisert enn en vanlig klappdører. Altså dyrere å lage og vedlikeholde.

Til gjengjeld kan alle som har kjørt for eksempel en Mazda 5 til en kjøpesenterparkering med bilen full av unger, fortelle hvor både praktisk og skadebesparende det kan være.

Det er rett og sett mye enklere å komme inn og ut av baksetene på trange parkeringsplasser - uten skade på verken egne eller andres dører.

Les tester av:

VW Sharan 2010
VW Sharan 2010 Foto: VW

Test av VW Touran Bluemotion

Fem flotte familiefraktere

Parkeringstrøbbel? Nordmenn setter bulkerekord

Denne saken ble første gang publisert 02/03 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også