Mini Countryman

Alle gode ting er fire

Vi har kjørt nye Mini Countryman.

Sist oppdatert

Countryman er også nummer fire i rekken av dagens Mini-modeller. Den ordinære Minien, som på fagspråket kalles "Hatch", vi har kabrioleten og stasjonsvogna Clubman, og sist men definitivt ikke minst, Mini Countryman.

Mini er ikke så "mini" som den en gang var. Den blir stadig større, og Countryman er vel den første Minien som på noen måte kan kalles en familiebil.

Større stump og mindre stump

I forhold til de andre Mini-modellene har nykomlingen blitt en del større. Den har blitt fysisk lengre, og man kan si at den har fått litt større stump. Countryman er første Mini som måler over fire meter, og den er definitivt Minien med størst bagasjerom så langt.

Hvis vi noen gang skulle kalle Mini en familiebil, så måtte det i så fall være denne. Plassen er betydelig bedre innvendig enn i noen av de andre modellene. 350-450 liter bagasje går inn avhengig om du velger å ha bakseteraden i fremre eller bakre posisjon. Legger man ned bakseteraden utvides bagasjeplassen til 1170 liter.

Baksetet kan som sagt flyttes i lengderetningen, men det er også delt slik at hvert enkelt sete kan justeres etter ønske. Velger man Countryman med fire istedenfor fem seter får man en skinne som går mellom setene. Den stjeler litt av plassen, men er samtidig ganske praktisk. Den er nemlig hul og rommer alt av småtteri som mobiltelefon, lommebok, nøkler osv. I tillegg kan den også utstyres med holdere til alt fra iPod til koppholder og en skål til snacks.

Men Countryman er også mindre stump enn sine småsøsken, når det kommer til kjøreegenskapene. Selv om den framstår som en robust firehjulstrekker har den kun én centimeter høyere bakkeklaring enn de andre. Det som er positivt er at denne lille forandringen på understellet, er nok til å gjøre Countryman mindre stump over små ujevnheter - den er rett og slett den mest komfortable Mini hittil.

STØRRE OG STØRRE: Mini vokser og vokser. I Countryman kan hvert enkelt sete i bakseteraden flyttes i lengderetningen.
STØRRE OG STØRRE: Mini vokser og vokser. I Countryman kan hvert enkelt sete i bakseteraden flyttes i lengderetningen. Foto: Handeland, Petter

Fortsatt potent

Tekniske data: Mini Countryman Cooper D ALL4

MOTOR, CM3:

1598

EFFEKT, HK:

112

DREIEMOMENT, NM:

270

EGENVEKT, KG:

1380

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:

409/156/156

BAGASJEROM, LITER:

350-1170

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:

0,49

CO2-UTSLIPP, G/KM:

115

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:

11,6

TOPPFART, KM/T:

180

PRIS FRA, KR:

295 400

Selv om bakkeklaringen har økt og bilen har blitt fysisk større, lider ikke kjøreegenskapene av den grunn. Fortsatt finner vi et hjul i hvert hjørne, noe som har vært litt av suksessen bak de gokartaktige kjøreegenskapene Mini er kjent for. Like stiv og sportslig er den ikke, men alt i alt føler vi at den har vunnet mer på komforten enn den har tapt på det sportslige.

Under prøvekjøringen kjører vi Countryman med både diesel og bensinmotor. Bensinmotoren er den lille kruttønna som også i dette tilfelle heter Cooper S - 1,6-liter med turbo, firehjulsdrift og automatgir. Men dette er ikke kombinasjonen vi foretrekker. Automatkassa virker gammeldags og henger ikke helt med på notene, her har Mini/BMW noe å lære av Audi/VW og deres DSG-kasser.

Countryman mangler også litt av lyden og farten vanlige Cooper S byr på, men så er den også 180 kilo tyngre. Cooper D med den velkjente 1,6-liters dieselen er motoren vi ville valgt i Countryman. De 112 hestene og sterke 270 Nm sørger for gode ytelser og et hyggelig forbruk - den gjør 0-100 km/t på 11 sekunder og nøyer seg med 0,49 l/mil.

Kilopris

KUBIKK: Akkurat som de andre mini-modellene er Countryman firkantet i formen. Den stiller også til start med én centimeter høyere bakkeklaring enn de andre.
KUBIKK: Akkurat som de andre mini-modellene er Countryman firkantet i formen. Den stiller også til start med én centimeter høyere bakkeklaring enn de andre. Foto: Handeland, Petter

Firehjulsdriftsystemet i Countryman er ikke, som mange trodde på forhånd, hentet fra BMW (xDrive). BMW har utviklet et eget system for Mini kalt ALL4. Dette er et magnetsystem med momentfordeler mellom for- og bakaksel, som flytter kreftene i retning av bakhjulet når det trengs. ALL4 fungerer mer enn greit nok på vanlig asfaltvei, men vi gleder oss til å sette det på prøve til vinteren.

Countryman er større og på mange måter bedre enn resten av Miniflokken, men den koster også mer. Innstegsmodellen One, med 1,6 bensin og forhjulstrekk, starter på 236 800 kroner. Vil man ha firehjulsdrift (ALL4) må man opp på Cooper D som koster fra 295 400 kroner, men denne er foreløpig kun å få med manuelt gir. Er det firehjulsdrift og automatgir som er drømmekombinasjonen, må man opp på toppmodellen Cooper S ALL4 som koster fra 438 300 kroner.

Countryman er på plass hos forhandleren i september, omkring samme tid som Hatch, Cab og Clubman får facelift. Dessuten hører vi rykter om nye motorer, men vi kan ikke bekrefte dette.

Denne saken ble første gang publisert 27/08 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også