Test: VW Passat R36 2008

Folkevogn med horn i panna!

Volkswagen Passat R36 er politisk ukorrekt råskap pakket inn i et uskyldig familieskall. Sånt liker vi.

Sist oppdatert

Volkswagen Passat R36 koster det tredobbelte av en vanlig folkevogn, men gir til gjengjeld egenskaper og moro du aldri trodde du skulle finne i en Passat.

SE VIDEO AV VW PASSAT R36 HER.

Kjøreegenskaper: 5

Skepsisen råder før vi fyrer opp R36. 1747 kilo, fem seter og et enormt bagasjerom - kan dette bli gøy overhodet? Svaret er ja. Understellet er stramt nok til at bilen ligger overraskende godt på veien, og kontakten med underlaget er det ingenting å si på. Firehjulstrekksystemet er ikke av den mest underholdende sorten, men bidrar selvfølgelig til det gode veigrepet, samt en trygghetsfølelse en forhjulstrekker ikke gir - spesielt på vinterføre.

Motor: 6

Normalt sett skulle man kanskje tro at en slik bil enten har en vettskremt turbomotor, eller en momentsterk åtter med masse slagvolum. I R36 har de heller satset på den samme oppskriften som blant annet i Golf R32, nemlig en hissig V6er. Den har riktignok 3,6 liter slagvolum mot Golfens 3,2, og byr på ubeskjedne 300 hester og 350 Nm. Sistnevnte er tilgjengelig helt nede ved 2400 omdreininger, ganske vanvittig for en sekssylindret sugemotor. Gassresponsen er derfor meget god, og lyden som kommer ut fra eksosutblåset på hver side bak er herlig - et saftig seksersnerr gjør nemlig mye med kjøreopplevelsen.

Motoren er koblet til en DSG-girkasse med to kløtsjer. Den er meget kjapp i sjaltingen, spesielt i sportsmodus, men kan også kjøres komfortabelt og til dels mykt i "drive". For entusiastene er rattet utstyrt med "padleårer", slik at sjaltingen kjapt og effektivt kan foretas manuelt med begge hendene på rattet.

Les alle våre biltester her.

Foto: Foto: Andreas Handeland

Ytelser: 6

Passat R36 er en enkel bil å kjøre fort med. For særdeles sporty kjøring velger man sportsmodusen på girkassen; da reagerer motoren hurtig og turtallet øker. Faktisk får bilen en annen karakter. Siden man stort sett til enhver tid har bra med krefter disponibelt, blir bilen en effektiv kjøremaskin med gode fartsressurser. Den når hundre på raske 5,8 sekunder, og er i god tysk ånd sperret ved 250 km/t.

Eksteriør: 5

En Passat er i utgangspunktet en pen og vellykket bil, dog kanskje ikke den mest spennende på markedet. På R36 har Volkswagen lagt til de få elementene som trengs for å skape særpreg, og resultatet er gromt sett med entusiast-øyne. En frontfanger med Audi R8-inspirasjon, noen R36-emblemer, noen store 18-tommers hjul, andre baklamper og ikke minst en annen bakfanger med eksosutblås på hver side, er det som i hovedtrekk skiller den fra sine mer folkelige søsken. Vi liker "ulv i fåreklær"-oppskriften!

Interiør: 5

Også interiøret har blitt kraftig oppgradert i R36. Blant annet har bilen blitt utstyrt med herlige bøtteseter i skinn og alcantara. I tillegg til å se bra ut, byr de på herlig sittekomfort og massiv støtte både under lårene og i sidene. Det gromme og godt polstrede skinnrattet med R36-logo, kan selvsagt justeres mot føreren slik at kjørestillingen blir nærmest perfekt.

Plassmessig stiller R36 på linje med en vanlig Passat. Den er blant de mest rommelige stasjonsvognene på markedet; både plassen i baksetet og bagasjerommet er suveren for en familie på fem. Litt mye hardplast på dashbordet trekker ned.

Komfort: 4

Selv om kjøreegenskapene er kraftig spisset i R36, kan man fint bruke bilen i det daglige. Understellet er riktignok ganske mye strammere enn det man kan kalle komfortabelt, men det må det være i en slik bil. De brede dekkene bidrar med litt veistøy i høye hastigheter, men ikke mer enn at man kan unngå å irritere seg over det. Motoren bråker selvsagt under press, men det er vel bare herlig?

Sikkerhet: 5

Volkswagen Passat ble i 2005 kollisjonstestet av EuroNCAP, og resultatene var tilfredsstillende: full pott for sikkerheten til voksne i bilen, fire av fem stjerner for barnesikkerheten og to av fire stjerner for fotgjengernes sikkerhet. Passat R36 har alt av sikkerhetsutstyr som standard, blant annet kollisjonsputer i front, ved hodet og i siden, ESP/ASR, høydejusterbare sikkerhetsbelter, aktive hodestøtter foran og Isofix-barneseteløsning.

Pris/utstyr: 2

Passat R36 blir nærmest henrettet av det norske avgiftssystemet; uten våre registreringsavgifter hadde bilen kun kostet 372 532 kroner, men dessverre må vi bla opp hele 919 130 kroner for å sikre oss et eksemplar. Da har bilen riktignok godt med utstyr inkludert, men likevel er det mulig å putte på litt ekstra som vipper prislappen over 950 000. Hvordan verditapet på en slik entusiastbil blir, er vanskelig å si. Derimot tipper vi at drivstofforbruket, som i praksis fort blir vesentlig høyere enn oppgitte 1,05 liter per mil, vil legges merke til.

Denne saken ble første gang publisert 30/07 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også