Test: Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG 4Motion, 2010

Gammel, men god

Volkswagen Passat begynner å dra på årene, men med 170 hester, DSG og firehjulsdrift er den fortsatt god.

Sist oppdatert

Tekniske data

MOTOR, CM3:1968

EFFEKT, HK VED O/MIN:170/4200

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:350/1750-2500

EGENVEKT, KG:1676

TILHENGERVEKT, KG:2000/750

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:477/182/152

BAGASJEROM, LITER:588/1716

DEKKDIMENSJON: 225/45 R17

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,64

CO2-UTSLIPP, G/KM:169

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:8,8

TOPPFART, KM/T:214

PRIS FRA, KR:476 360

PRIS TESTBIL, KR:568 810

Volkswagen Passat har lenge vært en av Norges mest populære biler. Det er ikke vanskelig å skjønne, da bilen kan skilte med både gode veiegenskaper og stor plass. Den begynner å dra på årene, og en ny modell kommer til høsten. Er den fortsatt god, eller begynner den å sakke akterut for mer moderne konkurrenter?

Kjøreegenskaper: 5

Med adaptivt understell og firehjulsdrift er Passat en flott bil på vinterføre. Den oppleves som både trygg og stabil, og det er aldri noe problem å kjøre effektivt.

Firehjulsdriftsystemet er, som på de fleste andre Volkswagen-biler, fra svenske Haldex. I utgangspunktet trekker bilen på forhjulene, men bakhjulene blir med på moroa når det trengs. Det merkes på glatt føre, da bilen må kjøres som en forhjulstrekker for å unngå understyring. Vi har tidligere skrevet om forskjellige firehjulsdriftsystemer, og i den saken går vi nærmere inn på hvordan de forskjellige systemene fungerer.

Det er heller ikke mulig å skru av ESP-systemet. Trykker du på knappen som er merket med "ESP Off" deaktiverer du kun antispinnsystemet. Det gjør at dette ikke er den optimale bilen for den som er ute etter en lekebil. Skal du derimot bruke den til å komme deg trygt og enkelt frem på vinteren fungerer den upåklagelig.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 5

Testdata

60-100 KM/T, 3. GIR: 5,3

60-100 KM/T, 4. GIR: 6,7

60-100 KM/T, 5. GIR: 9,5

60-100 KM/T, 6. GIR: 14,3

60-100 KM/T, KICKDOWN: 5,8

80-120 KM/T, 3. GIR: 0,0

80-120 KM/T, 4. GIR: 7,5

80-120 KM/T, 5. GIR: 9,8

80-120 KM/T, 6. GIR: 12,8

80-120 KM/T, KICKDOWN: 7,3

STØY TOMGANG, dBA: 44,9

STØY 50 KM/T, dBA: 58,6

STØY 80 KM/T, dBA: 62,4

STØY 100 KM/T, dBA: 65,4

Den toliters common rail-motoren på 170 hester er velkjent, og den skuffer ikke under panseret på Passat. Kombinert med DSG og firehjulsdrift er det en svært så trivelig pakke.

Motoren trekker jevnt hele veien, og common rail-teknologien har nærmest eliminert dieselstøyen de gamle pumpedyse-motorene var plaget med.

Ytelser: 5

Med 170 hester og 350 Nm under panseret, så sier det seg nesten selv at bilen får gode ytelser. Med denne motoren under panseret får Passat litt bedre ytelser enn Mercedes E220 CDI, som har like mange ponnier under panseret.

Forbikjøringer går unna uten problemer, og bilen kjennes generelt kvikk. Den sekstrinns DSG-kassen skal nok også ha sin del av æren for dette, da den girer lynkjapt og alltid sørger for at du har nok krefter tilgjengelig.

Eksteriør: 4

Foto: Egil Nordlien HM Foto

"Ikke veldig spennende" er vel i utgangspunktet en grei beskrivelse av Passat. Den har taklet de fire siste årene godt, men man ser at det ikke lenger er noe ny bil.

R-line-stylingen som er en del av Highline-pakken løfter likevel bilen en hel del. Det gjør at bilen blir seende elegant ut, men det er likevel ingen bil man snur seg etter på gata.

Interiør: 4

Også her ser man at bilen begynner å dra på årene. En del detaljer avslører at Volkswagen har endret en del på interiørdesignet sitt de siste årene. Likevel fremstår den ikke som utpreget gammel eller dårlig. Det er bare ikke like bra som vi vet det kunne vært - og sannsynligvis kommer til å bli når det kommer en oppgradering til høsten.

Plassen er det imidlertid ingenting å klage på. Bagasjerommet er gedigent, og burde svelge det meste av feriebagasje for hele familien. Bakseteplassen er også god, og selv høyreiste personer rett under to meter sitter godt.

Komfort: 5

Vår bil var utstyrt med adaptivt understell. Det betyr at du kan velge mellom tre innstillinger: comfort, normal og sport. Vi ble benådet med fantastisk vintervær under testperioden, og det betyr, som de fleste vet, ikke akkurat plan veibane.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Med komfort-innstillingen aktivert taklet imidlertid Passaten de aller fleste utfordringer med glans. Både små og store ujevnheter ble filtrert bort i et imponerende tempo, og vi følte aldri at bilen mistet grepet på veien på grunn av ujevn veibane.

Sikkerhet: 5

Passat er en generelt sikker bil. Den fikk skryt for et ekstremt stivt karosseri da den ble testet av Euro NCAP. Dette førte til at det var lite deformasjon under krasjtesten.

Fem stjerner for voksensikkerhet, og fire for barnesikkerhet. Euro NCAP opplyser om at belastningene på et stort barns bryst var litt for store til at bilen kunne få maksimal score på dette punktet.

Av sikkerhetsutstyr er ESP og en hel del airbager standard. I tillegg er det mulig å få bilen med blant annet adaptiv cruise control og lane assist. Sistnevnte holder bilen innenfor feltet på motorveien, og styrer faktisk bilen for deg. Det er verdt å merke seg at dette kun fungerer på bar vei - og dermed bare halve året her til lands.

Pris/utstyr: 4

Billigste Passat-variant koster rett over 300.000 kroner. Vår er derimot den dyreste dieselvarianten du får tak i, og det merkes. Prisen for Highline-utgaven starter på drøye 475.000 kroner, og med det utstyret som trengs runder du fort halvmillionen.

Hvis du vil ha en stasjonsvogn med firehjulsdrift og automat, er det ikke så fryktelig mange varianter å velge mellom. Klarer du deg med manuell girkasse, kan imidlertid Subaru Legacy være et alternativ. Den har et bedre firehjulsdriftsystem, men utseende og interiør er ikke helt på samme nivå som hos Volkswagen.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Et annet alternativ er Volkswagen-konsernets billigste merke - nemlig Skoda. Octavia fremstår generelt som mye bil for pengene, og det gjelder også de dyrere modellene. Den får du kun med 140-hester hvis du virkelig må ha diesel. Den leveres imidlertid også med en 1,8-liters turbomotor på 160 hestekrefter i kombinasjon med firehjulsdrift. Du ofrer litt plass sammenlignet med Passaten, men det er likevel tilstrekkelig for de aller fleste.

Miljø: 4

En bil med 170 hester og firehjulsdrift er ikke spesielt miljøsnill uansett hvordan man vrir og vender på det. Volkswagen oppgir et forbruk på 0,64 l/mil ved blandet kjøring, og CO2-utslippet skal være på 169 g/km. Det er ikke avskrekkende, og omtrent på nivå med sammenlignbare biler.

Som en del av vårt testopplegg kjører vi alle bilene gjennom en 20 mil lang og krevende testløype. Der brukte Passat 0,77 liter på mila. Det er et stykke unna det oppgitte forbruket, og er sammenfallende med tidligere observasjoner om at Volkswagens-konsernets toliter er forholdsvis tørst.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 10/01 2010, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også