Testsamling: Bilene med best kjøreegenskaper

Disse bilene kjører best

Her er bilene du bør velge hvis kjøreegenskaper står øverst på lista.

Foto: Foto: Andreas Handeland
Sist oppdatert

Vi har tidligere plukket frem våre godbiter fra testarkivet for deg - både i form av de beste bilene og bilene med best motor. Denne gangen er det bilene med best kjøreegenskaper som står for tur. Alle disse bilene har fått delkarakteren seks for kjøreegenskapene, og det betyr at de er best i sin klasse.

Vi gjør oppmerksom på at det er kun biler som har blitt testet fra mai 2008 og frem til i dag som er med i oversikten. Grunnen til dette er at det var på det tidspunktet vi begynte med delkarakterer. Våre tidligere biltester har kun karakteristikken under hvert punkt og hovedkarakter.

Vi legger vekt på både trygghet, forutsigbarhet, sportslighet, bilens prestasjoner i pressede situasjoner, samt forholdet mellom underholdningsfaktor og komfort. Dette gjør denne karakteren til en sammensatt affære, og fører til at det ikke bare er én vei til toppen.

Alfa Romeo 159 1,9 JDTM

Flott balanse og en styring med perfekt presisjon og tyngde gjør, i kombinasjon med differensialbremsen mellom forhjulene, at Alfa Romeo 159 får toppkarakter for kjøreegenskapene.

Den er morsom å kjøre på alle underlag, og gir deg god kontakt med forhjulene gjennom rattet - uten at du noen gang blir ristet i filler.

Les testen her

BMW 116i & 116d

Foto: Foto: Ståle Frydenlund

BMW er kjent for gode kjøreegenskaper, og minstemann i modellprogrammet er absolutt intet unntak. 1-serie er trygg, leken og forutsigbar, og gir deg en følelse av å kjøre en bil som lystrer alle ordrer uten motstand.

Begge disse bilene har forholdsvis små og lette motorer, noe som er med på å bedre vektbalansen. Dette fører igjen til mer underholdende kjøreegenskaper. 1-serie er en fryd å ratte - spesielt på snødekte vinterveier.

Les testen av bensinversjonen her. Testen av dieselmodellen finner du her.

BMW 525dA Xdrive

Også i BMWs nest største sedan har de fått til kjøreegenskapene på en glimrende måte. Mange av stikkordene fra 1-serie gjelder også her, og med firehjulsdrift i tillegg blir den enda tryggere og mer forutsigbar - spesielt på vinterføre. At fremkommeligheten også er upåklagelig er heller ikke negativt.

Foto: Foto: Andreas Handeland

Les testen her

BMW 320dA Xdrive coupé & 320d Xdrive Touring

Også 3-serie strekker seg helt til topps når det gjelder kjøreegenskaper. Styrefølelsen er direkte som på en sportsbil. Bilen er velbalansert, og understellet akkurat så presist det burde være for å underholde doning.

Også her har vi BMWs flotte firehjulsdriftsystem. Det overfører i utgangspunktet 60 % av kreftene til bakakselen, men kan i tilfeller hvor det trengs overføre opp til 100 % til den akselen som trenger det.

Foto: Foto: Andreas Handeland

Testen av stasjonsvognutgaven finner du her. Hvis du heller har lyst på den linjelekre coupeen, klikker du her .

Mazda MX-5

MX-5 er oppskriften på hvordan en roadster skal være. Den er liten og lett, og har en tilnærmet perfekt balanse. Styringen er millimeterpresis, og gjør at dette er en bil som blir vanvittig morsom å kjøre på svingete veier. Fjæringen er ikke så stiv at bilen blir sprettende bortover veien, men er heller med på å sørge for at veigrepet hele tiden er optimalt.

Det finnes ingen biler som er i nærheten av å levere samme kjøreglede til denne prisen.

Les testen her

Mercedes-Benz GLK320 CDI

Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Her har man en SUV med kjøreegenskaper som en personbil. Den sluker alt av ujevnheter, samtidig som den er både morsom og trygg på samme tid.

Selv med 19-tommere blir den ikke for stump over ujevnhetene, noe som er en prestasjon i seg selv. Styringen er også presis, og den kommuniserer godt med føreren gjennom rattet.

Les testen her

Peugeot 3008

Foto: Foto: Petter Handeland

Nykommeren Peugeot 3008 overrasket oss voldsomt. Peugeot har ikke vært kjent for vasse kjøreegenskaper de siste årene.

Den opptrer som trygg, forutsigbar og voksen, samtidig er den heller ikke fremmed for å forsere svinger med over snittet høy hastighet.

ESP-systemet jobber slik vi liker det: Struper på en elegant måte kraften når ambisjonene blir for store, men uten å lugge eller gjøre noe nummer ut av seg.

Les testen her

Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto
Foto: Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 11/10 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også