Prøvekjørt: Skoda Fabia 2010

Denne har en mini-motor

Nye Skoda Fabia fortsetter trenden med små turbomotorer. Vi har prøvekjørt den med 1,2-liter.

Sist oppdatert

Tekniske data, 1,6 TDI 105 hk.

MOTOR, CM3: 1598

EFFEKT, HK VED O/MIN: 105/4400

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 250/1500-2500

EGENVEKT, KG: 1250

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 425/164/150

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,42

CO2-UTSLIPP, G/KM: 109

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 10,9

TOPPFART, KM/T: 188

PRIS FRA, KR: 185.000

De siste par årene har såkalt downsizing vært den store trenden. Det er først og fremst Volkswagen som har gått i spissen for dette, og mange vil nok også si at de startet det hele med sin 1,4-liters TSI-motor i 2005.

Nå er det flere som har kommet på banen. Blant annet kommer Volvo med flere turboladede 1,6-litere i sin nye S60, og Fiat lanserte tidligere en tosylindret tass som skal brukes i Fiat 500.

Som de fleste vet er Skoda en del av Volkswagen-konsernet, og dermed nyter de godt av teknologien som tyskerne har utviklet. Det har gjort at de har kunnet tatt steget fra et merke som ingen vil ha, til å bli et av Norges mest solgte bilmerker.

Fire bensin og to diesel

Nye Fabia blir i første omgang tilgjengelig med fire bensinmotorer - og alle er 1,2-litere. Effekten varierer fra 60 til 105 hester. De to sterkeste variantene er turbomotorer, og 105-hesteren kan i tillegg leveres med DSG. Vi har god erfaring med VW-konsernets turboladede 1,4-litere fra før, og 1,2-literen har mye av den samme karakteristikken. Takket være turboladingen har den nok dreiemoment til å nesten matche dieselmotorene, samtidig som den har turtallsviljen til en bensinmotor.

På dieselfronten kan du velge mellom to forskjellige effektversjoner av den etter hvert så velkjente 1,6-literen: 90 og 105 hester. Den minste motoren kjennes en anelse for slapp, og du må bruke høyrearmen en god del for å holde farten oppe.

1,6-literen med 90 hester blir nok storselgeren her til lands. Den har nok krefter så lenge du er alene eller har med én passasjer. Vi ser for oss at den vil slite litt dersom bilen er fullstappet av folk og bagasje. Har du planer om å bruke den til transport, vil vi nok 105-hesteren være et bedre valg.

Lite nytt ellers

Utseendemessig er det ikke mye som skiller den nye modellen fra den gamle. Den har fått nye lykter, ny grill og nytt panser, men for de fleste vil det nok være vanskelig å se. Innvendig er det gjort endringer på intstrumenter, ratt og radio/navigasjonsanlegg.

Den største nyheten når det kommer til det utvendige er at du nå også kan få Fabia kombi som Scout-modell. Disse bilene skal gi inntrykk av å være litt røffere enn standardmodellene. Vi sier inntrykk av, fordi det ikke er noen forskjell på bakkeklaring eller understell forøvrig. Det er kun snakk om litt ulakkert plast her og der.

Skoda har valgt å ikke gjøre noe med understellet på denne bilen, og dermed er kjørefølelsen lik som i den forrige modellen. Dermed er det like greit å gjenta det min eminente kollega Knut Arne Glesne skrev om kjøreegenskapene da han testet stasjonsvognen sist:

"Ryddig" er det første begrepet som slår oss når vi kjører Skoda Fabia stasjonsvogn. Den oppleves som et hakk mer traust enn kombicoupéen, og er ryddig og balansert både på glatta og på tørr asfalt. Testbilen har utstyrsnivå "S port", noe som ikke kan merkes på kjøreegenskapene - for sportslig, det er den ikke. Men den er lettkjørt og behagelig å ha med å gjøre, og kjennes trygg under alle forhold."

Fra ca. 150.000 kroner

Fabia konkurrerer med biler som Ford Fiesta, nye Citroën C3 og naturlig nok sin egen fetter - Volkswagen Polo.

Vi har fått en foreløpig prisliste, og da starter prisen på 151.400 kroner. Da får du en kombi med 60-hesters bensinmotor. Bensinmotorene stiger så gradvis til 205.700 kroner, som er prisen de skal ha for en 105-hester med DSG.

Dieselmotorene koster 185.000 og 194.500 for henholdsvis 90- og 105-hesteren. Hvis du vil ha stasjonsvogn koster det deg 8500 kroner ekstra.

Denne saken ble første gang publisert 10/04 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også