Klikk Motor tok turen til NAFs glattkjøringsbane på Rudskogen ved Rakkestad for å få nyttige tips om kjøring på glatta. Baneleder Mary Svartdahl Schjerpen driver med glattkjøringskurs til daglig, og er helt klar på hva som er det viktigste tipset:

- Man må rett og slett tilpasse farten etter kjøreforholdene og kjøre litt langsommere enn vanlig. Ved å bare kjøre 4-5 kilometer i timen langsommere enn hva man pleier, kan mange situasjoner bli svært mye enklere, forklarer hun.

Se videoen om kjøring på glatt føre ved å klikke på bildet øverst, og få flere tips nedover i artikkelen.

Er det noe du lurer på? Still spørsmål til torsdagens nettmøte her.

De aller fleste biler som ruller rundt på norske veier, har ABS-bremser, noe som gjør at man kan bråbremse uten å låse bremsene.

- Bilfabrikkene forstod at det er helt naturlig reaksjon å bråbremse når det skjer noe, og derfor har vi ABS på nesten alle biler i dag. Det vil si at man nå kan svinge samtidig som man bråbremser, og det å bråbremse med ABS går helt fint, sier Schjerpen.

Ikke skru av ESP-en

I tillegg til ABS blir ESP og antispinn mer og mer vanlig. Dette er hjelpemidler Schjerpen fraråder å skru av, bortsett fra i helt spesielle tifeller.

- Skal man opp en bratt og glatt bakke, kan det være en hjelp å skru av ESP-en, men i nesten alle andre tilfeller bør man la den stå på. Dette er et veldig bra hjelpemiddel som bremser de hjulene som er nødvendig slik at man i mange tilfeller unngår skrens.

Men i tillegg til å la ESP være påslått, og å kjøre litt langsommere enn vanlig, hva annet kan man som sjåfør gjøre for å unngå uhell?

- Rolige rattbevegelser er smart. Er man for brå med rattbevegelsene, er det lettere å få skrens og dermed kjøre i grøfta eller å treffe noe. Dessuten bør man sjekke dekkene sine på forhånd og vite at man ikke har utslitte vinterdekk.

Tips før vinteren kommer:

1.Tilpass farten etter forholdene

Bare noen kilometer i timen langsommere fart kan være forskjellen mellom liv og død. Sjekk værmeldingen og oppdater deg på føreforhold før du setter deg i bilen. Pass på at du har bedre tid enn vanlig.

2.Kjenn systemene i bilen din

Har du ABS-bremser, er det ingen fare med å bråbremse. Har du antispinn, la denne stå på, for den vil hjelpe deg på glatt føre.

3.Er dekkene dine bra nok?

Har du bra nok vinterdekk, med mer enn tre millimeter dybde i rillene? Sjekk også at du har riktig lufttrykk og vask gjerne dekkene innimellom.

Les mer om vinterdekk:

SUV-er må ha piggdekk

Her er de beste vinterdekkene

Vinterdekk for viderekomne

4.Slik retter du opp en skrens

Når bakenden sklir ut, må du svinge i samme retning som hekken sklir og prøve å rette opp sladden. Når bilen derimot understyrer (det slipper foran), gå av gasspedalen og styr forsiktig i den retningen bilen glir for å forsøke å få grep igjen. Styr deretter forsiktig tilbake til den retningen du vil at bilen skal kjøre. Unngå brå rattbevegelser.

5.Bremse uten ABS

Hvis du ikke har ABS-bremser, må du prøve å unngå at hjulene låses ved å ikke bråbremse.

6.Hold god avstand

På vinteren er det enda viktigere å holde god avstand til bilen foran. I videoen kan du se hvordan vi bruker 90 meter på å stoppe fra 60 km/t.

7.Lavt tyngdepunkt

Når man pakker bilen full med bagasje, er det lurt å tenke at en bil bør ha så lavt tyngdepunkt som mulig og at bilen blir godt balansert. Legg det tyngste lavt i bilen og så langt inn mot midten som mulig.

Se video:

Vi er ikke dårligst til å kjøre på glatta - amerikanerne sliter enda mer

Luksuriøs vinter fra Armani

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!