Tekniske data Honda Accord 2,2 i-DTEC Tourer

  • MOTOR: R4, 2199 ccm, 16V
  • EFFEKT hk, o/min: 150 v/4000
  • DREIEMOMENT Nm, o/min: 350 v/2000
  • EGENVEKT, kg: 1559-1702*
  • BAGASJEROM, l (VDA): 395-672
  • FORBRUK, EU-MIX, l/mil: 0,59
  • CO2-UTSLIPP, g/km: 157

Kort sagt:

+ Flotte kjøreegenskaper

+ Fin kvalitetsopplevelse

+ Fin motor


- Trangt bagasjerom

- Merkbar hjulstøy

- Litt trangt i baksetet

Honda Accord Tourer er utvilsomt japanernes mest spennende bilmodell for Norge siden den populære SUV-en CR-V ble introdusert for halvannet år siden. Den utgående Accord-modellen har solgt forsvinnende lite det siste året, og har dermed bidratt til å trekke Hondas markedsandel ned til lave 3,6 prosent, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Hovedkonkurrentene i den tøffe mellomklassen er markedslederne Ford Mondeo (3476 solgte pr. 31. august), Volkswagen Passat (2912), Toyota Avensis (2419) (klikk og se den nye modellen) og nykommeren Mazda 6 (1389 så langt).

Men kjøre- og plassmessig påminner Accord mye mer om Audi A4 og BMWs 3-serie.

Kjøreegenskaper: 5

Honda Accord overbeviser med flott balanse - lik forgjengeren - og en skarp styrefølelse man ellers finner i mer sportslig orienterte biler. Som nevnt minner den mye om BMW, både i tyngde og direkthet - et kvalitetsstempel i seg selv.

Under hardt press oppfører bilen seg nøytralt, før den til slutt understyrer forutsigbart. Samtidig kreves hardt press uten ESP for at den skal overstyre. Utstyrt med den minste bensinmotoren oppleves Accord hakket lettere enn med dieselmotoren i denne testbilen, og kvitterer med understyring på et noe senere tidspunkt.

Sportsligheten går noe utover komforten, som preges av at Accord er utstyrt med et stramt oppsatt understell - som føles vel fast på norske veier av dårlig kvalitet. Liker du kompromisset mellom sport og komfort, vil du - som oss - trives utmerket.

Se alle våre biltester her.

Accord kjører godt, den har god styrefølelse og er mer underholdende enn mange av konkurrentene.

Motor: 5

Dieselmotoren yter 150 hestekrefter ved 4000 omdreininger, og har et maksimalt dreiemoment på 350 Nm ved 2000 omdreininger. Under maksmomentet skal man ikke oppholde seg for mye - det betyr kort og godt kvelningstendenser.

Fra 2000 til 4500 omdreininger finnes det imidlertid rikelig med kraft, og da er det også et fint lydbilde som strømmer fra motorrommet. På lave turtall er det imidlertid en liten tendens til sjenerende dieselknurring. Ikke verre enn at det er motorens signal til føreren om å skifte gir, men dog.

Den manuelle girkassa med seks trinn er både fast i overføringen og godt tilpasset motoren når det gjelder utveksling.

Ytelser: 4

Accord fikser ifølge fabrikken 0-100 km/t på 9,8 sekunder med manuelt gir (automatgir finnes ikke i kombinasjon med dieselmotor, red. anm.). Det er hakket tregere enn bensinmotoren (2,0 i-VTEC) leverer, men dieselmotoren profiterer på styrken fra lave turtall.

Under kjøring på landevei benyttes typisk femte eller sjette gir, mens forbikjøringsmomentet gjerne er lettest tilgjengelig i tredje eller fjerde. En girskiftindikator gir beskjed om når det er på tide å gire opp.

2,2-literen oppleves som sterk og fleksibel, men kunne godt ha hatt enda litt mer kraft - på grunn av slagvolumet.

Vi oppnådde et blandet forbruk på 0,65 liter, mens fabrikken selv oppgir 0,59.

Nye Accord er barsk i fronten, og har fått en betydelig rundere design i hekken enn den utgående og kantete modellen.

Eksteriør: 4

Honda tør å skille seg ut - som med den siste Civic-modellen. Accord er mer diskré i uttrykket, og langt fra så grensesprengende - det gjelder særlig sedanversjonen.

Hondas egne folk innrømmer også at de har tatt et langt steg vekk fra designuttrykket på den utgående stasjonsvogna, og den nye er dessuten vesentlig krympet. Resultatet er et mer europeisk, eller rettere sagt tysk, preg. Hekkens formgivning minner mye om Audi A4, mens frontspoileren har omtrent identisk "underleppe" med akkurat samme Audi.

Grillen i fronten er blitt mer dominerende enn på den forrige modellen, med en voldsom Honda-logo i senter. Enkelte vil hevde at grillen blir i overkant stor.

Interiør: 4

Accord-interiøret gir en noe mer påkostet følelse enn i utgående modell, selv om materialvalgene ikke er direkte eksklusive. Dashbordet er polstret med relativt hard gummi, så det må trykkes litt for å avsløre at det ikke er plast.

Selve utformingen er Honda-typisk, selv om det ikke er like tydelig førersoneinndelt som i Honda Civic, og dashbordet strekker seg tilsynelatende langt fram mot frontruta. Instrumentene er jevnt over praktiske og letthåndterte.

Undertegnede, med 176 centimeter fra tå til isse, fant raskt sittestillingen, og det er god plass i bredden til beina. Plassen i baksetet er under klassegjennomsnittet.

Bagasjerommet er ikke egnet til å imponere den som utelukkende ønsker seg plass og atter plass. 467 liter er i praksis minst 100 mindre enn de største i klassen (VW Passat og Ford Mondeo), og også mindre enn den mer kantete Accord-forgjengeren.

Vår topputstyrte "Executive navigasjon"-modell taper ytterligere sju liter på grunn av stereoanlegget.

Komfort: 4

Accord er støysvak totalt sett, også med dieselmotor. Unntaket er under akselerasjon - når motoren tynes på turtall - og en hjulstøy som Honda ikke helt har fått bukt med. Dessuten har motoren en tendens til å knurre litt i visse turtallsleier, men jobber støysvakt når turtallet ligger jevnt rundt momentmaks og videre oppover.

Under normal kjøring på fine veier oppleves Accorden som komfortabel, men det merkes at understellet er stramt når tverrgående ujevnheter passeres. Støtten i skinnsetenes sidevanger er god, men det hadde ikke vært noen ulempe for bilens sportslige ambisjoner med mer støtte nede.

Seter med elektrisk justering sørger for at sittekomforten er topp. Dasjbordet er ryddig og praktisk satt opp, men er preget av billig materialkvalitet.

Sikkerhet: 4

Honda har ikke hatt mange knallsuksesser i EuroNCAP-kollisjonstester. I fjor ble storbilen Legend den første til å oppnå fem stjerner for beskyttelse av voksne. Den utgående modellen ble testet i 2003, og fikk den gang fire stjerner, mens den nyeste ennå ikke har vært satt på prøve. Noe annet enn fem stjerner vil være en skuffelse.

Lista over standard sikkerhetsutstyr er tilfredsstillende. ESP, elektronisk bremsekraftfordeling, aktiv nakkeslengbeskyttelse, automatiske beltestrammere, åtte kollisjonsputer og Isofix-fester for barnesete er standard.

Pris/utstyr: 4

Honda Accord 2,2 i-DTEC Tourer Executive, med navigasjon, koster fra 399 900 kroner og kommer kun med en sekstrinns manuell girkasse (rimeligste dieselutgave koster 364 900). Med i prisen følger utstyr som navigasjon, soltak, automatisk klimaanlegg, CD-veksler for seks plater, et flott stereoanlegg og parkeringssensor. Med tillegg for frakt og metalliclakk havner vår testbil på cirka 415 000 kroner.

Det er fortsatt litt for drøyt til å tukte de nærmeste konkurrentene, men likevel ikke helt feil med tanke på utstyrsmengden bilen har.

Honda Accord har tradisjonelt hatt god annenhåndsverdi. Vi antar at dette også gjelder den nye dieselutgaven - som vi vurderer som det klart beste av modellalternativene.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Honda
Pris 415000

Konklusjon

Den har ikke mest plass, og den er heller ikke den mest komfortable. Til gjengjeld byr Accord Tourer på kjøreegenskaper som sender den helt opp i teten av stasjonsvogner på det norske markedet. Her er presis, tung og direkte styring, et fast understell og mye potensiell kjøreglede.

Turbodieselmotoren på 2,2 liter er forbedret siden forrige modell, og har fått ti merkbare hestekrefter mer. Honda flørter med premiumsegmentet med sin nye Accord, og klarer seg spesielt bra når det gjelder kjøreglede.

Med noe mindre støy i kupeen ville femmeren i denne testen ha vært særdeles nær.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!