VINNER: Nokian Hakkapeliitta 5 får best score av piggdekkene i den finske testen.

OPPDATERT: Denne testen er gammel. Test av vinterdekk for sesongen 2012/2013 finner du her.

Gå direkte til den ferskeste testen av vinterdekk:

Se også vår test av piggfrie vinterdekk 2010/2011 og vår test av piggdekk for 2010/2011.

Testen nedenfor er fra 2008 / 2009 og er ikke lenger relevant.

Motor, medlemsbladet til bileierorganisasjonen NAF, har kommet med sin årlige stortest av vinterdekk. Testen omfatter en rekke nyheter fra de store dekkprodusentene, og trenden er klar:

De beste av de nye piggfrie dekkene er blitt nesten like gode på is og snø som piggdekk.

En annen klar tendens er at de kjente merkene (som regel med de dyreste dekkene) generelt gjør det best.

I den andre enden av poenglista finner man billigdekk fra Kina.

Billige vinterdekk sjeldent lurt

Klikk Bils testsjef Kjell Magne Aalbergsjø har tidligere stått for gjennomføringen av et stort antall dekktester for norske bilblader. Han har ikke deltatt i denne vinterdekktesten, men nikker gjenkjennende til hovedtrekkene i rangeringen.

- Generelt er det de kjente merkene som leverer de beste dekkene, mens billigdekk bare unntaksvis holder mål. Husk at gode dekk er det viktigste sikkerhetsutstyret på bilen din. Penger spart på dekk, kan bety mange penger tapt dersom dekkets dårlige egenskaper fører til et sammenstøt, sier han.

Les også:

Slik gjennomføres en dekktest.

Bladet Motors test er utført i Finland av testorganisasjonen Test World med dekk i dimensjonen 205/55-16.

Ifølge Test World er dette de tre beste piggdekkene:

  • Nokian Hakkapeliitta 5
  • Michelin X-Ice North
  • Vredestein Arctrac

FIRE HÅNDFLATER: Så liten er kontaktflaten mellom bil og underlag. Da sier det seg selv at dekkets egenskaper er ekstremt viktige.

VINNER: Av de piggfrie vinterdekkene rangeres Continental ContiVikingContact 5 som det beste dekket.

Dårligste piggdekk: Kingstar W411. Dommen lyder at "dekket vanskelig kan anbefales for norske vinterforhold".

Se hele rangeringen av piggdekk på NAFs nettsider.

Blant piggfrie dekk rangeres disse tre som best:

  • Continental ContiVikingContact 5
  • Michelin X-Ice X12
  • Nokian Hakkapeliitta R

Dårliste piggfrie dekk: Federal Himalaya WS1. "Dekket sladder mye og er vanskelig å kjøre," heter det i oppsummeringen.

Se hele rangeringen av piggfrie vinterdekk på NAFs nettsider.

Skygg unna dette vinterdekket

Det aller dårligste dekket har Test World valgt å ikke rangere, men de har likevel tatt med testresultatene. Dekket heter Goodride, er fra Kina og er ifølge merkingen tillatt som vinterdekk i Norge.

Testresultatene er skummel lesning. Blant annet oppgis bremselengden på is fra 50 km/t til 190 meter. Her har det beste dekket en bremselengde på 51 meter.

EKSPERT: Klikk Bils testsjef Kjell Magne Aalbergsjø oppfordrer alle til å sjekke mønsterdybden på vinterdekkene. Er den under 5 millimeter, bør du bytte dekk - til tross for at det er lovlig å kjøre med 3 millimeter mønsterdybde.

FORBEDRING: Michelin X-Ice X12 er betydelig bedre enn forgjengeren og kaprer andreplassen blant de piggfrie.

Når bør du bytte vinterdekk?

- Du skal ikke starte en vintersesong med dekk som har mindre enn 5 mm mønsterdybde. Vinterdekk har mellom 9 og 10 mm mønsterdybde når de er nye. Ved 5 mm mønsterdybde vil de fortsatt fungere bra på is og bar vei, men i løs snø har de ikke noe å stille opp med, sier vår dekkekspert Kjell Magne Aalbergsjø.

- Minste tillatte mønsterdybde er 3 mm, men på vinterføre med varierende kjøreforhold med alt fra løs snø til snøslaps og overvann, er det altfor lite. Vinterdekk drenerer nemlig dårligere enn sommerdekk.

Aalbergsjø ber dem som har kjørt med vinterdekk gjennom sommeren om å sjekke dekkene grundig før de kjører videre inn i vinteren. Særlig gjelder det for dem som kjører moderne turbodieselbiler.

Årsaken er at en bil med bensinmotor har maksimalt dreiemoment relativt høyt på turtallsregisteret, mens en moderne dieselmotor kliner til med fullt moment før turtellernåla har passert 2000-merket.

- Det betyr i klartekst at du drar til med kraftig akselerasjon omtrent hver gang du legger litt tyngde på gasspedalen. Mange ferske eiere av dieselmotoriserte biler har fått hakeslepp når de etter et halvår har sjekket mønsterdybde på drivhjulene og lagt skylden på dekkene, sier Aalbergsjø.

Men det er ikke dekkene som har skylda. Vinterdekk er myke, og på varm asfalt slites de raskt.

- Har du ikke allerede gjort det - stikk ut og sjekk mønsterdybde på både sommer- og vinterdekkene, er Aalbergsjøs innstendige råd.

Les også:

Test av vinterdekk 2011 2012

Gjør klar bilen til vinteren.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!