Firehjulsdrift, 4WD, Quattro, XWD, 4Motion - kjært barn har mange navn. Og kjært er det definitivt her til lands.

Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken hadde ca. 25 prosent av bilene som ble solgt i Norge i fjor firehjulsdrift.

Det omfatter alt fra kompaktbiler som VW Golf og Suzuki SX-4 til store SUV-er som Audi Q7 og Range Rover.

Dermed er det også selvsagt at bilene har forskjellige bruksområder. Selv om en Golf med firehjulsdrift kommer seg fram på glatte veier, vil det nok være lurt å holde seg unna de verste skogsveiene.

Av den grunn har vi valgt å velge de beste firehjulstrekkerne i fire kategorier: Kompaktbiler, familiebiler, kompakte SUV-er og store SUV-er.

Vi har valgt å rangere bilene på bakgrunn av "bil for penga"-faktoren - noe som betyr at også morofaktoren er tatt med i beregningen. Derfor kan man finne forholdsvis dyre biler på lista, men de gir deg det du betaler for.

© Foto: Egil Nordlien

Kompaktbiler:

Dette er ikke klassen hvor det blir solgt mest firehjulstrekkere, men de finnes. Små biler med firehjulsdrift kan være både morsomme og praktiske på vinterføre.

Subaru Impreza

Denne bilen er nok mest kjent som rallybil for de fleste. Petter Solberg kjørte Subaru Impreza i mange år - før Subaru la ned rallysatsningen ved juletider. Gateversjonen finnes fortsatt, og du får den med flere forskjellige motorer. Tidligere har det kun vært bensinmotorer, men nå kan du også få Subarus lovpriste boxer-diesel.

Hvis du har lyst til å leke Petter Solberg (på lukket bane) - og har råd til det - kan du gå for en av verstingversjonene WRX eller STi.

Les vår test av bilen med 2-liters bensinmotor her.

På de andre pallplassene finner vi Audi S3 og Suzuki Swift.

Familiebiler:

Flere og flere har de siste årene valgt firehjulsdrift på familiebilene sine. Familiebiler er et vidt begrep, men her har vi kun tatt for oss de typsike stasjonsvognene og sedanene man finner på norske veier.

Volkswagen Passat 2,0 TDI 4Motion

To biler kniver om tetplassen i denne bilklassen, og de er i nær slekt. Skoda Octavia 1,8T 4x4 (se test her) taper på målstreken fordi de fleste helst vil ha dieselmotor, og fordi vår vinner byr på litt mer plass.

Passat er en av Norges mest solgte biler, og det er ikke uten grunn. Den har god plass, gode kjøreegenskaper og flott kvalitetsfølelse - og alt dette til en pris mange kan leve med.

Hvis du plusser på firehjulstrekk på lista, vil du få en super vinterbil som kommer seg fram de fleste steder. Firehjulsssystemet i Passat bruker en Haldex-kobling, noe som betyr at den kun trekker på bakhjulene når det trengs. Det er med på å redusere drivstofforbruket. De nye systemene reagerer såpass raskt at man nesten ikke merker at den er en forhjulstrekker til vanlig.

En Passat med 2-liters dieselmotor som yter 140 hester koster deg fra rett i underkant av 400.000 kroner - et budsjett mange har når de jakter på ny familiebil. Når man i tillegg vet at Passat holder seg godt i pris, spesielt med firehjulsdrift, er dette et godt kjøp.

Les vår test av bilen her.

Delt tredjeplass, der den ene er dyr, den andre noe rimeligere, går til Audi Allroad og Subaru Outback.

© FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Kompakt-SUV-er

Kompakt-SUV-bølgen har slått inn over Norge med full kraft de siste årene. Biler som Toyota RAV4 og Honda CR-V har lenge figurert på bestselgerlistene.

Mot slutten av fjoråret kom det også tre litt mer luksuriøse alternativer på markedet, nemlig Volvo XC60, Audi Q5 og Mercedes GLK. Disse koster mer enn de tradisjonelle kompakt-SUV-ene, men mindre enn storebrødrene.

Mercedes GLK

Mercedes' kompakt-SUV GLK slekter på den største modellen i tyskernes modellprogram - nemlig GL.

Når det kommer til kjøreegenskaper og komfort er den derimot i en annen klasse. Her er det snakk om en bil som er både underholdende og komfortabel - en kombinasjon som ikke er så lett å få på plass.

Den kjennes egentlig ut som en litt høy personbil når du befinner deg bak rattet, og oppfører seg eksemplarisk på alle underlag.

Også her er det prisen som trekker ned. I skrivende stund er bilen kun tilgjengelig med én dieselmotor, og det er en 3-liters V6. Den leverer 224 hk og 540 Nm, noe som bidrar til å øke både kraftoverskuddet og prisen. Med denne motoren koster GLK fra rett i overkant av 740.000 kroner.

Det er imidlertid en versjon med mindre motor på vei - GLK 220 CDI - vil være tilgjengelig fra mars 2009.

Les vår test av bilen her.

De to neste plasseringene går til Audi Q5 og Subaru Forester.

KJØRER GODT: BMW X5 er den SUV-en som minner mest om en mindre bil når det kommer til kjøreegenskaper. © Foto: Ståle Frydenlund

SUV-er

Vi skal innrømme at dette ikke er favorittbilene våre. De er som oftest unødvendig store, tunge og dyre. De to første merker man som regel godt på veien. En SUV vil aldri kjøre like godt som en mindre bil, men det finnes noen som er bedre enn andre.

BMW X5

Dette er vår favoritt, nettopp fordi den kjører best av de SUV-ene man finner på markedet i dag. Det er nok ikke den bilen som tar seg best frem i terrenget, men for 99 prosent av kjøperene står nok ikke terrengkjøring øverst på gjøremålslisten.

Også her er problemet at du må betale det hvite ut av øyet for å kjøpe en ny bil. 910.200 kroner er det du må betale for en X5 med treliters dieselmotor.

Les test av BMW X5 3,0sDA her.

På andre- og tredjeplass har vi plassert Volkswagen Touareg og Mercedes ML.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!