I Oslo er det mer snø enn det har vært på 20 år, og også ellers i landet har snøen lavet ned. Trafikkaos har vært mer vanlig enn uvanlig i vinter, og selv i slakke bakker er det bilister som får problemer.

Klikk på bildet over for å se video!

- Den vanligste feilen er at sjåføren får panikk når man merker at bilen spinner eller sklir. Og når man må bremse i en bratt bakke, er det veldig lett å bli stående og spinne, forklarer Klikk Motors testsjef Kjell Magne Aalbergsjø.

I visse tilfeller må man faktisk tørre å gi mye gass slik at man får litt hjulspinn, og noen ganger må man også slå av elektroniske hjelpemidler.

Les også:

Vi har testet 76 firehjulsdrevne biler. Finn din favoritt!

Våre favoritt-SUV-er - stor testoversikt

ESP'en kveler motoren

- Det er viktig å hente litt fart, og selvsagt lete etter hvor det er best feste i veibanen. Så man man tørre å gi litt gass selv om det spinner, og i mange tilfeller må man slå av stabilitetskontrollen. Visse ESP-systemer nærmest kveler motoren når systemet merker at bilen begynner å skli, og da blir det svært vanskelig å komme opp bakken, sier Aalbergsjø.

Som med alt annet som omhandler bilkjøring, er det trening som gjelder her også. Jo mer erfaring og jo tryggere man er som sjåfør, jo lettere er det å komme opp bratte bakker også.

Les også:

Slik kjører du på glatta

Her er de beste vinterdekkene

Disse sliter på glatta

Selvsagt skal man ikke gi så mye gass at man kjører fortere enn det fartsgrensen tillater, eller så fort at man setter seg selv eller andre i fare, men når det gjelder å komme opp glatte bakker er altså for lav fart oftere problemet enn det motsatte.

Når du likevel står fast:

  • Hvis mulig, kjør deg ut den veien du kom og prøv igjen med litt mer fart.
  • Prøv å rugge bilen i gang, i taktfaste bevegelser fram og tilbake.
  • Legg noe med god friksjon under hjulene. Gulvmatter kan brukes, men obs: det kan gå hardt ut over dem.
  • Kjetting og snøsokk er smart å ha i bilen vinterstid, det samme gjelder en spade. Les mer om snøhjelpemidlene her!

Les også:

Disse holder snøen unna

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!