En fersk undersøkelse fra den tyske Norges Automobilforbund-søsteren (NAF) ADAC tar for seg hele 800 biler. Hvor mye drivstoff bruker de? Hvor mye slipper de ut av skadelige stoffer?

ADAC har kjørt sine egne testmålinger av bilene, og målet har vært å kvalitetssikre tallene fra bilfabrikantene. Det viser seg nok en gang at enkelte fabrikanter har et forsprang i jakten på bedre miljømarginer.

Og altså til slutt lavere bilpriser for deg som er opptatt av miljø.

Fire av bilene kommer fra Japan, en fra Italia. Resten har tysk opphav, om vi inkluderer tsjekkiske, men Volkswagen-eide, Skoda.

Slik gjorde de det

Til forskjell fra fabrikktallene, er målingene ifølge organisasjonen gjort på en hverdagsnær måte. Altså er det ikke idealsykluser som ligger til grunn, men vanlig kjøring - slik du og jeg kjører.

I tillegg til rene forbruksmålinger er også utslippet av miljøgifter som NO/NOx og CO2 sjekket.

Blant de viktigste observasjonene er altså at ingen av de 800 bilene klarte å nå helt opp til fem stjerner - testens beste mulige utfall. For å få det kreves mer enn 90 poeng i testen.

Bare én av bilene er nær å bryte seg inn i dette intervallet.

Miljømerkede i tet

Blant småbilene er det to tyske juniorer som peker seg tydeligst ut: Volkswagen Polo BlueMotion og Opel Corsa 1,3 CDTI ecoFlex. Begge er spesielt tilpasset å skulle slippe ut mindre enn standardmodellene, og deler førsteplassen blant de minste med 75 poeng hver.

Toyota Prius, som har ligget i kombiklasseteten i årevis, kjenner pusten av flere konkurrenter i nakken. Den japanske hybriden får fire stjerner nok en gang, og er med 89 poeng klart best. På plassen etter følger hybridversjonen av Honda Civic med 83.

I familiebilklassen kommer Skoda Superb 2,0 TDI best ut i testen, mens Volkswagen Passat 1,9 TDI BlueMotion havner på andreplassen. Her var både sedan og stasjonsvogn i tet, derfor har vi utelatt sedanen - siden måletallene var så å si identiske. Nye Mazda 6 med toliters dieselmotor er en av få japanske som blander seg inn.

I denne artikkelen har vi valgt å slå sammen tyskernes inndeling i "øvre mellomklasse" og "mellomklasse" til én. Altså inngår begge i familiebilklassen.

To Skodaer blander seg inn blant de fem, mens BMW 318d havner på en sjetteplass, også den med 80 poeng. Les test av den her.

Overraskende luksustall

Audi A8 er den beste av storbilene. I fjor kom bilen med en 2,8 liter stor V6-motor, som en del av en slags "downsizing"-strategi. FSI-motoren med multitronic-gir leverer nesten overraskende bra tall, men det er også verd å huske at A8 ikke er spesielt tung - med sitt såkalte "spaceframe"-chassis.

Mer overraskende er det at en stor 6-serie-BMW med bensinmotor havner på andreplass, og at Lexus' LS600h havner på en fjerdeplass.

Mer om Hamanns verstingversjon av 6-serie, som på ingen måte havner på ADACs liste, kan du lese om her.

Slik fungerer tabellen

I tabellen har vi kalt poengene på utslipp av forskjellige miljøgifter "P1", mens utslippet av CO2 er kalt "P2". Summen, ECO-poeng, er totalen av de to poengsummene. Og jo høyere sum, jo bedre.

Dersom utslippstallene er høyere enn 45, betyr det at utslippene er "meget lave", mens fra 35 til og med 44 regnes som "lave". 25-34 anses som gjennomsnittlig, 15-24 er "ganske høye" mens 0-14 rett og slett er "høye" utslipp.

Ingen av de besterangerte bilene er innom den nederste kategorien, men ellers kan man lese noen variasjoner - særlig blant de minste bilene.

5 beste småbiler

Merke/modell

Drivstoff

Liter/mil

P1

P2

ECO-sum

VW Polo BlueMotion

Diesel

0,43

41

34

75

Opel Corsa 1,3 CDTI ecoFLEX

Diesel

0,48

42

33

75

Skoda Fabia Greenline DPF

Diesel

0,46

40

31

71

Opel Corsa 1,0 Twinport

Bensin

0,6

48

23

71

VW Polo 1,4 TSI Highline

Bensin

0,62

50

21

71

Opel Corsa

ANDREPLASS: Miljøversjonen av Opel Corsa med en 1,3-liters dieselmotor nådde ikke helt opp blant småbilene.

5 beste kombibiler

Merke/modell

Drivstoff

Liter/mil

P1

P2

ECO-sum

Toyota Prius 1,5 Hybrid

Bensin

0,5

50

39

89

Honda Civic 1,3 Hybrid

Bensin

0,55

48

35

83

Mercedes-Benz B 170 NGT

Gass

0,5

49

33

82

Fiat Bravo 1,6 JTD Multijet

Diesel

0,5

43

35

78

VW Touran Ecofuel

Gass

0,56

50

28

78

=

HYBRIDEN VINNER: Toyota Prius stakk av med tittelen i kombiklassen - og var kun ett poeng unna høyeste rangering. © Foto: Petter Handeland

5 beste familiebiler

Merke/modell

Drivstoff

Liter/mil

P1

P2

ECO-sum

Skoda Superb 2,0 TDI

Diesel

0,63

43

40

83

VW Passat Bluemotion 1,9 TDI stv.

Diesel

0,52

42

40

82

Mazda 6 2,0 MZ-CD stv

Diesel

0,57

45

36

81

VW Passat 1,4 TSI sedan

Bensin

0,69

48

33

81

Skoda Octavia RS 2,0 TDI

Diesel

0,56

44

37

81

MILJØVENNLIG: Skoda Superb 2,0 TDI er både billig, rommelig og miljøvennlig. © Foto: Egil Nordlien

5 beste luksusbiler

Merke/modell

Drivstoff

Liter/mil

P1

P2

ECO-sum

Audi A8 2,8 FSI e multitronic

Bensin

0,92

47

36

83

BMW 630Ci Coupé Steptronic

Bensin

1,0

47

32

79

BMW 730d Steptronic

Diesel

0,83

42

36

78

Lexus LS600h AWD aut

Bensin

1,01

43

32

75

Mercedes-Benz S 320 CDI aut

Diesel

0,81

40

35

75

Sjekk hvordan din bil blir rangert i Adacs store testtabell

Les også:

Kjør smart - spar penger

Oslo rundt for 13 kroner

STOR BIL: Audi A8 har et spesielt chassis som holder vekten nede. Kombinert med en 2,8-liters bensinmotor gjør det at den er den mest miljøvennlige av luksusbilene.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!