Slik skal du kjøre

  • Ikke kjør på første gir for lenge; heller ikke ligg for lenge på andre og tredje, men utnytt høyere gir. Hopp gjerne over gir. Første gir er bare for å få bilen i sig, bruk andre og tredje til bestemt (og ikke treg) akselerasjon opp i den hastigheten du skal holde, og gå direkte over i høyest mulige gir.
  • Slipp gassen tidlig, og utnytt motorbrems ved nedgiring (ikke brems med girene; frikoble bare hvis du har forgasser-motor). Da er forbruket lik null. Altfor mange kjører helt fram til situasjonene, for så å bremse.
  • Observer og planlegg, utnytt terreng og velg riktig felt. Prøv å unngå stans. Det krever mye energi å starte bilen fra null.
  • Hold avstand, da slipper du å la andre styre din kjøring.

Og på toppen av det hele vil du komme tidligere fram på en tryggere måte, sågar mer uthvilt. Og du har spart inn avgiftsøkningen på 10 øre per liter diesel og fem for bensin, og mye mer til.

Men hva i all verden snakker vi om? Vel.

Det var en gang en finsk høyskolelektor i matematikk som klødde seg i en rufset hårmanke og satte finstemte hjerneceller i sving. Kunne det kanskje være en måte å kjøre bil på, som bidro til en reduksjon av svineriet verdens bilpark legger igjen etter seg? Etter å ha klødd seg så lenge at han begynte å ligne Dag Solstad, stormet han ut fra sitt kontor og ropte "Yes - EcoDriving!".

Dette var kort-versjonen av historien bak EcoDriving. Ingen eksakt vitenskap, men visse drivstoffbesparende teknikker ledsaget av riktig trafikal innstilling. En vinn-vinn-situasjon, for den som orker å omstille seg. Ikke bare reduserer du forbruket og utslippet av miljøskadelige avgasser; du kommer faktisk like fort fram. Minst!

Som ekstra bonus reduseres stressnivået til samtlige i bilen, og du kan antageligvis droppe bilsyke-tablettene til ungene i baksetet. Ulykkesrisikoen reduseres også, fordi du kjører på en mer bevisst måte, og er mer oppmerksom (eks.: et firma som gjennomførte kurset, reduserte ulykkesfrekvensen med 75 prosent!). Og bilen varer lengre fordi den belastes mindre.

Vi har dekning for disse påstandene. Vi har nemlig gjennomført EcoDriving-kurset, og fikk svaret prompte. En tur gjennom en noe forkortet testløype ble først kjørt på normal måte, og jeg innbiller meg i likhet med alle andre norske bilister at jeg kjører smartere enn de fleste. Men tydeligvis ikke smart nok.

Les også: Biler for miljøbevisste

Turen ble unnagjort med en snittfart på 47 km/t og et forbruk på 0,96 l/mil. Etter kurset ble samme tur gjort på nytt. At snittfarten gikk ned til 46 km/t skyldes helt klart at trafikken var blitt noe større (flere stopp). De fleste som gjennomfører kurset øker faktisk snitthastigheten.

Og forbruket, det gikk ned til 0,81 l/mil. Cirka 15 prosent! Noe som stemmer godt med Autoriserte Trafikkskolers Landsforbunds (ATL) egne prognoser, som sier at de 2500 som hittil har gjennomført EcoDriving-kurs i snitt har redusert forbruket sitt med 14 prosent.

Egentlig er forbedringen dramatisk. La oss si at jeg kjører 15.000 kilometer i året, og sparer 0,15 liter bensin pr. mil. Det blir 225 liter bensin på ett år. Med dagens literpris på rundt 13 kroner blir det nærmere 3000 sparte kroner i året. Vel så viktig, vil mange mene, er det at du samtidig sparer miljøet for utslipp av flere hundre kilo CO2.

Ikke rart at firmaer er en viktig målgruppe for EcoDriving-instruktørene. Tenk hvilke summer Posten kan tjene ved å få sjåførene sine til å kjøre etter disse prinsippene? Millioner av kroner, samtidig som at posten kommer minst like fort fram.

Drivstoffprisene fortsetter å stige, men hvis du følger våre tips vil det ikke gå like hardt utover deg. © Larsen, Håkon Mosvold

Dette øker forbruket/utslippene

  • Bil uten katalysator øker utslippene dramatisk
  • En stor bil bruker gjerne dobbelt så mye drivstoff som en liten.
  • Kaldstart - bruk motorvarmer når temperaturen er under fem grader (+).
  • For lavt lufttrykk i dekkene.
  • Brede dekk.
  • Hastighet. Å kjøre i 110 km/t gir et betydelig merforbruk i forhold til å kjøre i 90 km/t.
  • Åpne vinduer. Særlig i høye hastigheter.
  • Takbokser (ta den av utenom sesongen, og spar inn en måneds forbruk). Unngå også tom takgrind og unødvendig last.
  • Rushtid-trafikk/kø. Velg en rute med minst mulig stopp og jevnest mulig hastighet. Den lengste veien kan være den korteste i tid og forbruk.
  • Mangel på service. Regelmessig service gir lavere forbruk (bilen kjøres med riktige innstillinger).
  • Unødvendig kjøring.
  • Bruk av klimaanlegg (og energibrukere generelt).

Holdningsendring

ATLs (www.atl.no) hovedinstruktør i EcoDriving - Jan Anker-Goli - opplyser da også at det stort sett er firmaer som melder på sine sjåfører til kurset. Men ekspertise på området finnes stort sett i samtlige av landets fylker, og du som privatperson kan selvsagt melde deg på et kurs.

Ellers registrerer vi at Mitsubishi i Norge har gjort et kreativt stunt i bilbransjens til dels heseblesende forsøk på å virke "grønne". Alle Mitsubishi-eiere får et tilbud om gratis teoridel av EcoDriving. Så spørs det på responsen!

Dessverre er det lite drahjelp å få via det viktige internettet. I dag går EcoDriving-linken på ATLs nettside til en finskspråklig temaside, så for nordmenn vil jo den være like givende som fordums finsk fjernsynsteater. Men Anker-Goli opplyser at det jobbes med saken, slik at en norskspråklig side om EcoDriving skal stå klar om ett års tid.

Men fortsatt er det jo bare promiller av norske bilførere som har gjennomgått et EcoDriving-kurs. Mange gjesper sikkert bare ved tanken. Men prøv å se det slik: å prøve å kjøre etter denne metoden kan gjøre bilturen mer interessant i seg selv.

Lexus, som er eid av Toyota, er ett av merkene som er langt fremme på hybridteknologi. © Koji Sasahara

La det gå sport i det

For den som vil lære seg faget økonomibilkjøring til bunns, er det mulig å la det gå sport i det. Norges Bilsportforbund (www.bilsport.no) har en klasse som heter "Økonomiløp", som er landeveisløp der poenget er å bruke så lite drivstoff som mulig.

I 1992 var undertegnede kartleser for den tidligere rallykjøreren Kjell Gudim i noe som het "Eco Tour of Europe". Femti europeiske team startet fra München og endte etter fem dagers kjøring opp i Berlin. Hver dag ble biler fordelt ved loddtrekning, og ved dagens slutt ble forbruket målt.

Som i dag var hovedpoenget med gjerrig kjøring å slippe ut minst mulig CO2. Sparemetodene var til dels like de EcoDriving fokuserer på, men inneholdt også mer ekstreme elementer som å ligge tett bak vogntog, koble ut gir i nedoverbakker og - i verste fall - skubbe!

Internasjonalt mest profilert av slike typer løp i dag er Shell Eco-marathon, der europeiske studenter konkurrerer i å konstruerere det mest drivstoffgjerrige kjøretøyet.

Hvorfor ikke la det gå sport i å få en bedre hverdag i trafikken, og belaste vårt allerede tøft belastede miljø med minst mulig utslipp fra bilen din? Hvorfor ikke gjøre bilkjøring generelt og bilferien spesielt til en bedre, billigere, tryggere og mer komfortabel opplevelse for hele familien? Gled deg over sparte kroner du i stedet kan bruke på morsommere ting enn drivstoff.

Og selvsagt finnes her gadgets, som gjør EcoDriving enda morsommere. De fleste nyere biler har jo en eller annen form for kjørecomputer som gir informasjon om forbruket, men for de som vil være mer spesifikke, finnes det et instrument kalt "Econen" å få kjøpt (www.drivesystems.no - har veiledende pris 6900 kroner eks. moms).

Econen "leser" kjørestilen din, og hjelper deg til å bli mer økonomisk i kjøringen. Du får alle mulige slags informasjoner: kjøretid, hastighet, forbruk, snittforbruk, totalforbruk, kostnad samt veiledning for girskifte.

Alt lagres på et datakort hvis informasjon kan lastes ned på PC for analysering. Samme instrument kan brukes av mange sjåfører ved at de gis hver sin kode.

Econen kan for øvrig benyttes i alle biler med elektronisk bensininnsprøytning, og i en god del dieselbiler (f. eks. VW, Audi, Citroën og Peugeot). Apparatet skal være enkelt å installere, kalibrere og bruke.

Prinsippene ved EcoDriving kan vi i klikk.no fortelle deg om, men instruktørstatus har undertegnede ikke. Derimot henger det et diplom på kontoret her. "Miljøvennlig bilfører", står det ved siden av navnet mitt.

Kanskje ikke helt i Frederic Hauge-klassen, men husk at de små bidragene fra deg og meg veier tungt.

Følger du våre tips, vil du slippe å fylle tanken så ofte. © Johannessen, Sara

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!