Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

S-Klasse byr på det beste av det meste.

Sist oppdatert

Mercedes-Benz S-Klasse er diger, luksuriøs, kostbar, komfortabel og elegant. Den har ikke så veldig mange konkurrenter - BMW 7-Serie og Audi A8 er de viktigste.

Mercedes-flaggskipet er en herlig bil; svært komfortabel, svært velutstyrt og svært kjørbar. Og med den sterke dieselmotoren og firehjulstrekk, får du stor glede året rundt - uten at prislappen blir helt ekstrem.

Modellen med sterk dieselmotor og firehjulstrekk er den perfekte luksusbilen for Norge. Og du kan få den med så mye deilig utstyr du bare vil - om du er villig til å betale.

Kjøreegenskaper:

Mercedes-Benz S-Klasse er en stor og tung bil. Den er svært komfortabel, fullstendig stabil - med ekstra hjelp fra det avanserte firehjulstrekksystemet - og oppleves som svært trygg. Men likevel kan den kjøres aktivt om man ønsker; den har god styrefølelse, gir føreren en god følelse med veibanen, og har en imponerende evne til å holde det store karosseriet i sjakk. Direkte sportslig er den ikke, men takler både aktiv og pen kjøring på en veldig god måte.

Motor:

320 CDI er den minste motoren du får kjøpt i Mercedes-Benz S-Klasse. Men den er så absolutt ikke for liten for den store og tunge bilen; den har masser av kraft å by på, og automatgirkassa med sju trinn henter hele tiden det beste ut av den fine 235 hk og 540 Nm sterke sekseren. Lydbildet er avdempet og pent, og motorens karakter bidrar til å gi bilen et overlegent, behagelig preg.

Ytelser:

Selv i en S-Klasse som veier over to tonn, oppleves 320 CDI-motoren som en sterk og behagelig kraftpakke. Og paret med en sjutrinnsautomat, gjør den bilen kvikk og villig. Du må opp på åttesylindrete bensinmotorer for å få de samme fartsressursene.

Eksteriør:

Mercedes-Benz S-Klasse er sober på alle måter, og fra alle vinkler. Den skiller seg ikke så voldsomt ut, men er stor og elegant - og viser at den er noe spesielt. De kraftige skjermene bidrar til det muskuløse preget, uten å gjøre bilen vulgær på noen måte.

Interiør:

Også innvendig er S-Klasse sober og elegant, og oppleves som påkostet over det hele. Det ryddige oppsettet bidrar også til å gi en eksklusiv opplevelse - bilen skryter ikke av hva den er, men har likevel alt og mer til.

Allerede før du begynner å plusse på ting fra den særdeles omfangsrike ekstrautstyrslista, har Mercedes-Benz S-Klasse et imponerende utstyrsnivå. Og med nogo attåt - vår testbil var ekstrautstyrt for drøye 300 000 kroner - er den særdeles deilig, både foran og bak.

Komfort:

S-Klasse er svært komfortabel. Understellet sluker alt, samtidig som det aktive understellet sørger for at bilen ikke blir noen gyngehest. Støynivået er imponerende lavt, både i lave og i høye hastigheter. Man sitter som en prins, og alt virker svært godt gjennomtenkt og -arbeidet - man skal ha det godt i en S-Klasse. Når man i tillegg kan få massasje fra setene, er livet godt.

Sikkerhet:

Sikkerhetsnivået i Mercedes-Benz S-Klasse er i verdenstoppen, med alskens passive og aktive hjelpemidler. Den kjører på en trygg og stabil måte, godt hjulpet av firehjulstrekksystemet. Bremsene er gode. Den har et system som - hvis det oppdager at noe kritisk kan være i ferd med å skje - forbereder bilen på et sammenstøt ved å lukke vinduer og takluke, rette opp seteryggene og stramme setebeltene. Og om ikke dette er nok, kan den utstyres med nattsyn-kamera og radarstyrt cruisekontroll - eller så kan du jo bestille den i pansret utgave&

Pris/utstyr:

En Mercedes-Benz S-Klasse er naturligvis ingen billig bil - prisen begynner på nesten 1,1 millioner kroner, og det finnes massevis av deilig, dyrt ekstrautstyr. Vår testbil koster 1 463 700 kroner. Men sammenliknet med konkurrentene, er en S 320 CDI pent priset. Den relativt moderate motoren bidrar til å holde avgiftene delvis under kontroll, og gjør også at drivstoffkostnadene er på grensen til behagelige.

Denne saken ble første gang publisert 20/11 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også