Kort sagt:

+ Lettkjørt

+ Grei pris

+ Lavt forbruk


- Plastpreget interiør

- Enkle seter

- Støyende motor

Mye handler om CO2-marginer om dagen, og stadig flere bilfabrikanter hoster opp sine alternativer med mer eller mindre smarte merkenavn. Skodas heter Greenline, og Fabia er den minste i modellrekka. I B-segmentet, altså de typiske småbilene, er den per dags dato en av de aller snilleste - sammen med dieselmotoriserte biler som Mini Cooper D, Peugeot 207 og Fiat 500.

Kjøreegenskaper: 3

Fabia Greenline er ikke en bilmodell du går til innkjøp av dersom du har planer om noe annet enn helt grei frakt fra A til B. Kjøreegenskapene påminner naturlig nok mye om Volkswagen Polo, men er likevel hakket dårligere. Understellet har komfortambisjoner, men klarer ikke helt å følge opp. Hjulopphenget tar seg greit av større ujevnheter, men sliter litt med brostein og andre skarpheter. Sportslighet er det ikke mange prosenter av, og mye av forklaringen ligger i den Greenline-typiske dekkdimensjonen, 165/70-14. Dekkene er hakket hardere enn normalt, for å gi mindre rullemotstand.

Motor: 4

Fabia Greenline har Volkswagens 1,4 liter store tresylindrede motor med 80 hestekrefter under panseret. Som nevnt innledningsvis, har den et temmelig kraftig lydbilde - som for enkelte påminner om en minitraktor. Altså er det bråk og during, men når motoren får opp dampen, biter den bra fra seg. Der lyden irriterer litt fra bunnen av registeret, låter den en smule artig lenger opp. Turtallsintervallet mellom 2000 og 4000 er det mest anvendelige. Girkassa er på typisk øko-vis temmelig langbeint. Det betyr at tredjegiret gjerne er mer enn høyt nok i 50 km/t, mens man gjerne må opp i 70-80 før fjerdegiret har noen hensikt. Eksempelvis blir det voldsom motordur og vibrasjoner i 60 km/t; da jobber motoren rundt 1500 omdreininger (før turboen slår inn).

© Foto: Ståle Frydenlund

Ytelser: 4

Dreiemomentet er ikke voldsomt, med sine 195 Nm, men likevel nok til at Fabia i grønnlinjeversjon unnagjør 0-100 på 13,2 sekunder - selv om det i seg selv ikke er så interessant. Den tresylindrede motoren er relativt kvikk, ved at den er turtallsvillig og ved riktig bruk av girkassa med fem trinn er ikke forbikjøringer noe problem. Husk imidlertid at det er langt mellom trinnene, og at Fabiaen her krever bruk av lavere gir enn normalt er i en dieselbil.

Eksteriør: 4

Kombicoupéen har noen friske hint, men er åpenbart designet verken for å overraske eller begeistre spesielt. Fronten ser snill ut med sine dråpeformede lykter, mens taklinja starter høyt fra A-stolpen og skråner lett bakover mot hekken. Rent subjektivt mener vi bilen ser friskest ut sett fra siden. Greenline-versjonen får et litt kjedelig og usportslig preg på grunn av de små felgene.

Interiør: 4

Interiøret er enkelt og greit, med et ryddig dashbord det er vanskelig å gå seg bort i. Men følelsen av å sitte i en billig-Volkswagen er påtakelig. Ergonomien er som i søstermerket, men de relativt harde stoffsetene gir ikke særlig støtte verken for bak eller rygg. Plassen i høyden er god både foran og bak, mye på grunn av den høye taklinja. 300 liter bagasjerom er helt kurant i denne bilen.

Komfort: 3

Fabia-understellet tar seg av det meste, både av store og små ujevnheter på veien. Om det skulle gå litt hardt for seg, er fjæringskomforten ikke all verden - da slår det stygt i hjulopphenget. De enkle stoffsetene i Greenline-modellen gir ikke all verdens komfort på lengre turer. Legg til betydelig motorstøy under akselerasjon, og vibrasjoner fra motoren om du blir liggende i litt for høyt gir, og Fabia blir en typisk grovarbeider. Da har vi heller ikke glemt veistøyen fra de høyprofilerte og harde dekkene. Våre støymålinger viste klart at denne Fabia-modellen ikke bare oppleves støyende, men også er det i faktiske tall.

Sikkerhet: 4

Skoda Fabia klarte bare fire av fem mulige stjerner i EuroNCAP-kollisjonstesten. Når vi sier "bare", er det rett og slett fordi alt annet under fem i dagens marked gir trekk i poengene hos oss. Den fikk tre av fem for sikkerhet for barn, og to av fire for fotgjengersikkerhet. Av standard sikkerhetsutstyr, finner vi blant annet Isofix-fester for barneseter, seks kollisjonsputer, aktive beltestrammere, ABS-bremser med bremseassistent og et velfungerende ESP-system.

Pris/utstyr: 4

Skoda Fabia Greenline er ikke ueffent priset; du får den fra 189 100 kroner (billigste Fabia-modell med bensinmotor koster 148 100 kroner). I den enkle pakka følger sikkerhetsutstyret nevnt over, samt dieselpartikkelfilter. Klimaanlegget er halvautomatisk. Ønsker du radio, må du betale for å få aktivert de fire standardhøyttalerne, så utgangspunktet er med andre ord beskjedent. Vår testbil hadde helautomatisk klimaanlegg, cruisekontroll, høydejusterbart passasjersete, parkeringssensor og ekstra stor kjørecomputer som ekstrautstyr. Prisen bikker da 200 000 kroner med noen hundrelapper. Vi ville muligens ha valgt sportsunderstellet som tillegg, for å få en litt mer spenstig bil. Uansett synes vi en noe lavere bil er en litt friskere Fabia enn testbilen vi har omtalt og vist her. Modellen er for ny til at vi kan si noe bastant om annenhåndsverdi, men gitt den brukbare innkjøpsprisen og lave driftskostnader, bør Fabia Greenline være en bra deal.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Greenline? Joda, dette fungerer. I løpet av testperioden klarte vi å kjøre Fabiaen ned mot 0,35 liter per mil på langkjøring uten spesielle anstrengelser - utover mangel på langturkomfort. Dette forbruket forutsetter imidlertid en bevisst bruk av de to høyeste girene, og krever at farten ligger jevnt på 80-90 km/t. Kvikkheten i byen, i tillegg til at den også der nøyde seg med lite diesel, trekker opp. Er du ute etter en nøysom småbil til en kurant pris og ikke er så altfor opptatt av status, er Fabiaen et brukbart alternativ. Fabia Greenline er en småbil som, selv om den har sine klare mangler, alt i alt sier 4.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!