– Ha med klær under setet!

Ina W. Wesenberg (21) er fotograf og bruker mopeden daglig, både privat og i jobb.

Med 20 minutters reisevei til jobb i Oslo sentrum og daglige oppdrag rundt om i byen, kunne hun ikke tenkt seg et liv uten mopeden. Den gir både følelse av frihet og gleden av å ha vind i håret.

- Jeg fikk moppen til konfirmasjonen, og siden har den vært en god venn. Ikke bare er det lettvint i trafikken, det er også økonomisk. Jeg tanker vel for en hundrelapp uka, og det er mindre enn hva et månedskort ville ha kostet meg.

Ina innrømmer at hun etter seks år har lært ett og annet. Regnvær og glatte rundkjøringer kan være skummelt, men med fornuftig innstilling går det greit likevel. Man lærer seg å være minstemann i trafikken, å markere sin plass og vike unna når man må.

- Det viktigste er likevel å være beredt. I Norge er det alltid kaldere enn man tror. Med et sett ekstra regnklær eller overtrekk under salen, beholder man kjøregleden også når man overraskes av været, sier hun.

Det startet med sightseeing på Aker Brygge i strålende sommervær. Deretter kikket vi på rare turister og innfødte jenter på vei til den nye Operaen, før vi dro til Grünerløkka for en eksotisk kopp kaffe. Heite i toppen la vi så ut på langtur til Ingierstrand for et bad før vi avsluttet med lunsj på Ekebergrestauranten med utsikt over hele hovedstaden.

Økonomikjøring slow motion

Men la oss ta det fra starten av. Et knippe journalister fikk en Kymco Agility scootermoped og en liter bensin til rådighet. Oppgave: Å se hvor langt man kunne komme. Svar: Da de andre gikk tom, trillet min fortsatt - og det er også svar til dem som observerte tre mopeder i frenetisk slipstreaming langs Mosseveien her forleden.

Første konklusjon: 66 km på en liter er altså fullt mulig. Tenk på det neste gang du tanker opp firehjulstrekkeren din!

Eventarrangøren, som selger mopeder, har selvsagt en liten baktanke ved å invitere oss til dette eksperimentet. Og det er å eksponere hvor miljøvennlig, økonomisk og smidig det kan være å kjøre moped. Selvfølgelig kontra en gjennomsnittlig (eller verre) dieseltørst bil. Og dét skal være sagt: Selv den gjerrigste Volvo XC90-utgaven (D5, manuell gir) bruker ifølge EUs målesyklus 1,06 liter diesel per kjørte mil i bytrafikk. Ja, selv miljøikonet Toyota Prius bruker 0,5 liter bensin per mil i bytrafikk.

Djevelens advokat

Det er ganske mye mer enn en Kymco Agility, som vi nå har kjørt til 0,15 liter per mil. Ved bensinpris på 13 kroner literen, gir det en ren drivstoffkostnad per mil på 1,95 kroner.

Men vi kan gjerne leke djevelens advokat.

På en fin dag som dette hadde vi ikke brukt én dråpe bensin på å sykle distansen. Og en el-bil som Think City hadde heller ikke brukt bensin. Sistnevnte bruker imidlertid energi for ca. 18 kroner per opplading - og da kan den kjøre ca. 18 mil i bytrafikk, eller 1,0 mil per krone.

Og vi kan leke enda mer advokat: I Think er det plass til to mennesker, som da gir en milkostnad på 50 øre per person. Og om alle fem Prius-setene er i bruk, koster det faktisk ikke mer enn 1,30 kroner per person, altså billigere enn på mopeden og med betydelig høyere komfort.

Selv en Volvo XC90 blir relativt økonomisk om man forutsetter at alle syv setene er i bruk. Det gir en milkostnad på 1,96 kroner per pers - det samme som Kymcoen.

Totalbildet

Men her er det selvsagt mye vi ikke har tatt med i kostnadsbildet. Investeringen for det første, vedlikehold for det andre. For ikke å snakke om plassen vi bruker i trafikken og på parkering.

Og helt ærlig: Bilene som står i kø på Ring 3 rundt Oslo hver dag har grovt anslått 1,1 personer med seg i snitt, ikke fem eller syv. Og hver enkelt bil bruker sikkert fem-seks ganger så mye plass, både i veibanen og på parkeringsplassen. Og en rapport kunne for noen år tilbake konstatere at 20 % av bilene som til enhver tid kjører rundt i Oslo ganske enkelt er på jakt etter en parkeringsplass.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!