Den er rå, den er frekk, og den setter gjerne heftige sportsbiler i skyggen. For Audi A8 er ikke bare en luksuslimousin, noe de har bevist med verstingen S8. Nå skal hele A8 linjen fornyes, både utvendig og innvendig.

Nyheter: Frankfurt 2007
Bilder: Alle bilgallerier

I det store og hele er det visuelt bare snakk om enkle ting som nye farger, nye felgtyper, blinklys i speilene, og kanskje det mest synlige, nye baklys.

Lavt støynivå
Om du får sjansen til å komme deg på innsiden noen gang, så vil du se ny grafikk i instrumentene, en ny startknapp, noen nye fargeelementer, og andre dekorløsninger.

Om du i tillegg skulle få muligheten til å prøve den, så vil du kanskje legge merke til et lavere støynivå, takket være nytt materiale i rutene, og et nytt oppsett på luftfjærene. Sistnevnte skal gi litt mer direkte styring, ifølge Audi.

Sikkerhetsdetaljene får også en oppjustering, og her blir det nå blant annet kantlinjevarsling, som sier ifra dersom du mot formodning skulle komme til å krysse en sidelinje uten å mene det.

Ny motor
Den mest spennende nyheten er likevel en ny motor. Det dreier seg om en 2,8FSI maskin, en V6'er som leverer 210 hester, og 280Nm. Forbruket skal ligge på 0,83 liter på mila, hvilket igjen forteller om et lavt CO2-utslipp. Følgelig vil dermed også avgiftene bli relativt lave, som igjen påvirker utsalgsprisen.

Audi kan fortelle at den vil starte på 895.000 kroner når den en gang på slutten av året ruller inn over landegrensene.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!