Kombibiler kan være knall
Kombiklassen er kanskje ikke den mest sexy, men den har noen godbiter.

Volkswagen Golf og Toyota Auris er sikre superselgere på det norske bilmarkedet, og historien gjentar seg år etter år.
Betyr det at vi i klikk.no/bil er enige med folk flest? Ikke nødvendigvis.
Vi har kjørt det som er å kjøre i klassen, og basert på alle testene vi har gjort, legger vi i dag fram vår rangering av de fem beste, basert på pris og nytte, samt krav om en viss dose bilglede i bunnen.
Det finnes selvsagt dyrere alternativer, men de kom altså ikke med i denne rangeringen. Og vi har heller ikke glemt Toyota Auris, men den scorer ikke like høyt som våre utvalgte fem i totalvurderingen.
Les oversikten over våre favoritt-SUV-er.

1. Ford Focus
Neppe noen bombe at denne bilen gjør det skarpt i denne sammenheng. Scorer aller mest på at modellen er både morsom og presis å kjøre nesten uansett motoralternativ. Vår utvalgte versjon har i tillegg lavt forbruk og dertil utslipp som klare fortrinn, men det finnes også en ST-versting med 225 hestekrefter og ikke fullt så hyggelig pris og utslipp. Ford Focus holder en stødig tredjeplass på salgsoversikten fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
2. Honda Civic

Friskt og fargerikt innslag da den gjorde sin entré i kombiklassen ved inngangen til fjoråret. Faktisk så friskt at det gikk rykter om at Toyota tok sin Auris-modell tilbake til tegnebordet for å gjøre en bedre designjobb. Kom først inn på vår favorittliste i år, da den omsider ble å få med Hondas anvendelige 2,2 liter store turbodiesel. Stabile og sportslige kjøreegenskaper trekker totalpakka betydelig opp, men Civic har "bare" en sjuendeplass på salgsoversikten.
3. Volkswagen Golf
Volkswagen Golf er en evergreen som nordmenn aldri ser ut til å gå lei av. Heller ikke vi, selv om det var smått overraskende at Golf holdt seg så stabilt i salgsteten, helt fram til den nye modellen nå er på plass. Skjønt ny - det kreves et trenet øye for å se særlig forskjell. Profiterer på bredt motorutvalg og stabile kjøreegenskaper som heller i sportslig retning. Golf var massiv salgsleder ved utgangen av september, med 3994 solgte.

4. Mazda 3
Mazda 3 kommer i ny drakt neste år, og synes å være nokså glemt av norske bilkjøpere i år. Vår firer finner vi først igjen på en 12. plass blant kombibilene. Årsaken til at vi fortsatt rangerer den høyt, er at modellen kan skilte med meget gode kjøreegenskaper - og at bilen innvendig har et ungdommelig og friskt preg. Med dieselmotoren i vår utvalgte modell, er Mazda 3 dessuten både nøysom og frisk. Siden bilen etter vår mening holder seg godt, er vi spente på hva etterfølgeren vil levere neste år.

5. Kia Cee'd
Kia Cee'd smetter inn på vår oversikt. Cee'd gjorde en panginntreden i sammenlikningstest med Volkswagen Golf og Fiat Bravo i Vi Menn Bil i fjor, og overbeviste både med solide kjøreegenskaper og en spenstig og nøysom dieselmotor. Utseendet får neppe folk til å gå bananas, men totalpakka og en fornuftig pris gjør at Kia Cee'd fortjener en plass blant de fem. På OFVs salgsoversikt finner vi sørkoreaneren ytterligere fem plasser ned.
Premium-sjefen: Audi A3

Audi A3 gjør det skarpt i firkløveret av de mer påkostede kombibilene, og var klar salgsleder blant de dyreste ved utgangen av september. Det var nok til en femteplass blant alle markedets kombibiler.
Med 1437 biler solgt i dette segmentet, gjorde Audi det her dobbelt så bra som BMW, som hadde solgt 795 stk. 1-serie etter tredje kvartal.
Mercedes-Benz B-klasse og Volvo C30 ligger litt etter, med henholdsvis 693 og 371 solgte biler.
Klikk på bilene under for å lese våre tester av dem!
Merke/modell |
Solgt sept. |
Hele 2008 |
401 |
3994 |
|
293 |
2813 |
|
251 |
2323 |
|
143 |
1492 |
|
Toyota Corolla |
97 |
1219 |
134 |
1084 |
|
135 |
956 |
|
Peugeot 307 |
35 |
868 |
97 |
677 |
|
67 |
667 |
|
52 |
627 |
|
73 |
562 |
|
40 |
543 |
|
52 |
403 |
|
42 |
343 |
|
7 |
185 |
|
11 |
63 |
|
8 |
55 |
|
Chevrolet Lacetti |
3 |
20 |
Her er klassens dyreste:
Merke/modell |
Solgt sept. |
Hele 2008 |
136 |
1437 |
|
58 |
795 |
|
Mercedes-Benz B-klasse |
78 |
693 |
23 |
371 |