Kjært barn har mange navn, og et av dem kan være misvisende. For bak betegnelsen landstedsbåt, skjuler det seg et langt større bruksområde, og en masse ulike båttyper som passer til høyst forskjellige oppgaver.

I takt med nordmenns økende velstand, har også begrepet landstedsbåt blitt langt mer tøyelig. For ti år siden tenkte man i baner som kretset rundt 14-15 fotere, motorer på 10-20 hk og - i de mest luksuriøse tilfellene - kanskje med en liten konsoll og rattstyring.

Ser du hva som ligger langs bryggeanlegg og marinaer nå om dagen, vil du legge merke til at den typiske landstedsbåten har vokst, både når det gjelder lengde, motorstyrke og innredningsløsninger. Her er de viktigste båttypene:

Landstedsbåter=

PIONER: Mykplast er et bestandig materiale og båtene tåler mye juling.

Åpen landstedsbåt

Fra tidligere tiders Askeladden 2210 og GH 14, har dagens båtkjøper et langt bredere og dypere utvalg å velge i. De velprøvde, åpne båtene med tofteløsninger som eneste sittemulighet finnes fortsatt, men avhengig av hvor mye penger du er villig til å legge i båtkjøpet, er variasjonsmulighetene store.

Mange klarer seg med en åpen og enkel landstedsbåt. Hvis båtbruken ikke er stor, og begrenser seg til kortere turer; fiske, handle eller å dra på skjæra - holder en slik båt på rundt 4-4,3 meter til det meste. Det største fortrinnet er selvfølgelig at åpne båter er rimelige i innkjøp, og heller ikke koster mye i vedlikehold og opplag.

Avhengig av hvor mye last du kjører med, og kravene til fart, klarer de seg med motorer på 10-25 hk - rimelig både i innkjøp og drift. De fleste båtene i denne klassen er laget i glassfiber, men også aluminiumsbåter er populære - ikke minst på grunn av lett vekt og dermed håndtering.

I tillegg skal vi ikke glemme de litt større mykplastbåtene, som med sin robuste konstruksjon tåler tøff behandling. Et viktig element er hvordan selvdreneringen av slike båter fungerer. Skal den ligge lenge på vannet uten tilsyn, bør du sikre deg at løsningen virker ordentlig.

Les mer

Test GH 14S

Test Buster XS-R

Test Pioner 15 Viking

Landstedsbåter=

BUSTER: En aluminiumsbåt er robust, sterk og relativt lett.

Skjærgårdsjeep

Ønsker du deg mer fart, komfort og dermed utvidet bruksområde, kommer de mindre skjærgårdsjeepene seilende inn. Styrekonsoll med vindskjerm sørger for bedre værbeskyttelse for fører samt en passasjer eller to, avhengig av utformingen. Du blir nesten uten unntak plassert på akterbenken, og hvorvidt putesett leveres som standard, eller i det hele tatt kan leveres, er et viktig komfortmoment.

Utformingen av plassen foran styrekonsollen er viktig for bruksområdet. Mange tofter gir bedre sitte- og stuvemuligheter, men mindre dørkplass. Skal du kjøre med mange om bord, bør du sjekke at sitteplassene tillater en fornuftig vektfordeling.

De fleste båtene i denne klassen ligger opp mot 4,5 meter og klarer seg dermed med 30-50 hk. Da vil mange også kunne fungere til enkle vannsportaktiviteter. Forbruket er heller ikke skremmende i denne motorklassen, og ligger avhengig av effekt på ca. 10-15 l/time ved marsjfart.

Går du opp til en større og dyrere jeepmodell, vil ofte en vesentlig forskjell være en side- eller senterplassert konsoll med to separate stoler bak vindskjermen.

I hovedsak har dette to fordeler; sitteplassen for fører og passasjer blir betydelig mer komfortabel enn på akterbenken, og vektfordelingen i båten blir gjerne riktigere.

Har produsenten vært flink med layouten, får du en daycruiserlignende sittegruppe bak vindskjermen med en grei aktersofa. Den ekstra størrelsen gir som oftest bedre sjøegenskaper, og bedre plass til passasjerer. Kraftigere motor sørger for god toppfart. Motorer på ca. 50-70 hk gjør jobben godt, med forbruk på ca. 15-18 l/time på marsjfart.

Les mer

Test Yamarin 50 SCS

Test Galia 440

Test Uttern S52

Test Askeladden 475

Landstedsbåter=

JEEP: Rimelige, enkle i bruk og trenger lite tilsyn.

Landstedsbåter=

RIB: En liten RIB går godt i sjøen, men det er viktig å velge en med riktig innredningsløsning. © Terje Bjørnsen

RIB

Det finnes også RIB-modeller i størrelsesorden 4-4,5 meter, men da blir ofte bruksområdet et annet enn for andre båttyper av samme størrelse. Pongtongene stjeler mye av den innvendige plassen, noe som gjør at det sjelden er mer enn to-tre fornuftige sitteplasser og lite dørk- og stuveplass.

Imidlertid kan selv små RIB'er spille ut sine fordelaktige kort når det gjelder sjøegenskaper. Særlig hvis vektfordelingen om bord ikke blir for hekktung.

Mange RIB-produsenter leverer ulike innredningsløsninger til samme båtstørrelse, og det er lurt å se etter en løsning som passer dine behov best. Skal det kjøres fort i sjø, og antallet passasjerer ikke er stort, kan for eksempel en jockeyløsning være mye bedre enn en sittebenk akter.

Går du høyere opp i prisklassene, finner du også RIB-modeller som gjør sitt beste for å innfri et bredere spekter av egenskaper. Som oftest er Middelhavets badeliv utgangspunkt for produsentene, og båtene er dermed ganske avhengig av fine sommerdager for å yte sitt beste. De er gjerne litt bredere enn mer sportslige RIB-typer og blir dermed noe mer sedate i sjøen.

Du finner du også en del rimelige RIB-modeller med utpreget sportslige egenskaper og fartspotensial på godt over 30 knop. Da er underholdningsfaktoren garantert.

Les mer

Guide til kjøp av RIB

Langtest Zodiac 650 Pro Open

Test Bombard Ribster 500

Landstedsbåter=

BOWRIDER: En meget god kombinasjon av fortrinnene til en jeep og en daycruiser.

Daycruiser og bowrider

Er du villig til å legge litt mer penger i potten, finnes det faktisk en del fornuftige daycruiser- og bowridermodeller i den rimelige delen av markedet. Til forskjell fra jeeper og RIB'er, sitter du langt bedre beskyttet mot fartsvind og sjøsprøyt bak vindskjermen, og flere av modellene kan også by på en fornuftig kalesjeløsning.

Den store bruksmessige forskjellen ligger i hygge- og turfaktoren. I cockpit har du som regel en sofa akter og to pilotstoler forut, noen modeller har i tillegg bord og solplass du kan rigge til. Det blir sosialt og en dag på sjøen kan bli en fin opplevelse selv om ikke temperaturen har steget til sommerlige høyder.

I de fleste daycruisere i denne prisklassen, er kabinen et stuverom. Men det finnes faktisk noen modeller som har en minikabin det går an å sove i. For dem som har tenkt å returnere hjem for kvelden, kan en bowrider være et godt alternativ. Da er fordekket erstattet med en liten sittegruppe foran vindskjermen.

I de relativt små båtene man snakker om her, er plassen begrenset og det er greit å sjekke at man faktisk kan sitte der. Ved siden av den ekstra sitteplassen, er det mange som føler at det er tryggere og enklere å gå om bord/i land fra en en bowrider enn via et dekk. I tillegg kjennes det sikrere med barn nede i en sittegruppe, enn oppe på et dekk.

Motormessig finner du den største variasjonen blant disse båtene, ikke minst fordi det finnes en del rimelige USA-båter som kommer med hekkaggregat. Da gjerne med den gamle 3,0-liters, fire-sylindrete Mercruisermotoren på 135 hk. Den er ikke kjent for sin raffinerte gange, men sørger i alle fall for et skikkelig farts- og vannsportpotensial. For øvrig klarer de minste båtmodellene seg med utenbordsmotorer på 50-60 hk, opp mot 100 hk for de litt større og behov for mer fart. De største maskinene drar gjerne rundt 20 l/time ved marsjfart, mens de mindre ligger rundt 15 l/time.

Les mer

Ti av markedes beste bowridere

Test Yamarin 53 BR

Fem prisgunstige daycruisere

Tre fine brukte daycruisere

Landstedsbåter=

DAYCRUISER: En av de luneste rimelige bruktbåtene. Med en god kalesje tåler du også regnvær.

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!