Prøvekjørt: Yamarin 53 BR med Yamaha F70, 2011

Nytt kombitalent

Yamarin 53 BR har vært en av Norges mest populære småbåter i en årrekke. Kombinert med den nye Yamaha F70 viser båten nye talenter.

Pluss ikon
Yamarin 53 BR fungerer fint sammen med den nye Yamaha F70A
Yamarin 53 BR fungerer fint sammen med den nye Yamaha F70A Foto: Handeland, Petter
Sist oppdatert

Da den verste skjærgårdsjeepbølgen hadde lagt seg, og forblåste småbåtfolk søkte etter ly, dukket de små skandinaviske bowriderversjonene opp. Ikke teppe- og solsengbelagte etter US-modell, men mer som en lun videreføring av de mange praktiske plussegenskapene til skjærgårdsjeepen.

Yamarin 5150 het den første avleggeren av det som skulle bli en enorm suksessmodell. I dag lyder den navnet Yamarin BR 53, og selv om noe av fokuset har flyttet seg over på litt større bowridermodeller, har fortsatt minstemann i Yamarins bowriderutvalg sitt å skilte med.

For mange vil båten ha plass nok, med to sitteplasser i baugen, to greie pilotstoler bak vindskjermen og to-tre plasser på akterbenken. De to pilotstolene er godt beskyttet mot vind og sjøsprøyt, mens gjennomgangen fra baug til cockpit, samt selvlensende dørk sørger for at båten er like enkel i bruk som en skjærgårdsjeep.

Førerplassen i Yamarin 53 BR er relativt enkelt, men med god fotstøtte og bra gass/girplassering.
Førerplassen i Yamarin 53 BR er relativt enkelt, men med god fotstøtte og bra gass/girplassering. Foto: Handeland, Petter

Stor liten nyhet

En av de store nyhetene for 2011-sesongen henger på akterspeilet på vår testbåt. Yamaha har lansert en ny 70 hk firetakter, med basis i den 1,0-liters firesylindrete motorblokken som har vært brukt i selskapets 50 og 60 hk. Det blir den nye basismotoren i 53 BR-programmet, med 80 og 100 hk som de fortsatt sterkeste motorene til 53 BR.

Ved siden av en pris på 259 000 - 10 000 lavere enn med F80 - er det andre ting som taler i favør av F70 som et godt valg på 53 BR. Den er nemlig drøyt 50 kilo lettere enn de to store motoralternativene, og så mye ekstra vekt helt på hekken av en båt på 650 kilo merkes.

Den største forskjellen vi merker under vår testkjøring, er at båten med F70A på hekken savner enhver form for planingsterskel. Vi logger en toppfart rett i overkant av 30 knop, noe som er passe i denne båten. Fornuftig og økonomisk marsjfart ligger mellom ca. 17-23 knop, med forbruk rundt 0,60 liter per nautisk mil og et støynivå på 82-84 dBA.

Ikke bare dumt med stor motor

Yamarin 53 BR er svært lettkjørt og god i sjøen.
Yamarin 53 BR er svært lettkjørt og god i sjøen. Foto: Handeland, Petter

Vi kjørte 53 BR med F100 våren 2009, og når vi sammenligner testdata for de to motorene, ser vi at toppfarten med F100 er 38 knop. Som vanlig med denne båtstørrelsen, er det først når du bruker det ekstra fartspotensialet at F100 får et høyere forbruk.

Den store motoren går på litt lavere turtall i planingsfart, noe som gir et noe lavere støynivå. Med en prisforskjell på ca. 22 000 kroner er det dermed lett å ta et valg. Er du ute etter et stort fartspotensial, kjører båten med mange om bord eller drar folk på vannski eller wakeboard er F100 rett alternativ. Skal du skli rolig rundt med lettlastet båt og den store fartsopplevelsen ikke er en del av ditt båtliv, kan du rolig klare deg med F70A.

Test av storebror Yamarin 63 BR

Yamarin Cross: Satser på aluminium

Lettkjørt

Ut fra størrelsen er vi godt fornøyd med hvordan Yamarin 53 BR oppfører seg. Den klarer seg fint og relativt mykt i hekksjøer eller i solgangsbris, og er svært lettkjørt. Du behøver dermed ikke mye båterfaring for å føle at du mestrer denne båt- og motorkombinasjonen.

Greie pilotseter, og aktersofa med plass til to-tre personer i Yamarin 53 BR.
Greie pilotseter, og aktersofa med plass til to-tre personer i Yamarin 53 BR. Foto: Handeland, Petter

Førerplassen er enkel og funksjonell, og setene med vippepute gir tilstrekkelig sittekomfort. Er du lang, kan toppen av vindskjermen komme litt i konflikt med utsynet, men det er fort gjort å sjekke hos en forhandler om du sitter godt eller ikke.

Båten har stort sett det du trenger av stuveplass og utstyr til det typiske bruksområdet. En fast tank på 91 liter gjør at du ikke behøver å tenke på drivstoffylling før hver eneste tur. Våre testresultater viser at et typisk gjennomsnittsforbruk vil ligge på 10-12 l/time eller ca. 0,7 l/nm.

Ti av markedets beste bowridere

Testdata Yamarin 53 BR med Yamaha F70A

Turtall o/m

Fart i knop

Nedsenkingen i baugen gir Yamarin 53 BR to ekstra sitteplasser og en fin plass for barn.
Nedsenkingen i baugen gir Yamarin 53 BR to ekstra sitteplasser og en fin plass for barn. Foto: Handeland, Petter

Støy, dBA

Forbruk l/mil

Forbruk, l/t

2000

5,6

66

0,70

3,9

3000

9,2

80

0,85

7,8

3500

13,1

82

0,72

9,4

4000

17,2

83

0,58

10,0

4500

21,0

82

0,62

13,0

5000

23,6

84

0,65

15,3

5500

27,5

86

0,75

20,6

6000

30,3

88

0,78

23,6

Tekniske data

  • Lengde: 5,19 m
  • Bredde: 2,20 m
  • Vekt: 650 kg
  • Personer: 7
  • Pris: 259 000-281 000,-

Denne saken ble første gang publisert 30/01 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også