Kort sagt:

+ Gode sjøegenskaper

+ Praktisk

+ Billig


- "Subber" litt ved toppfart

- "Subber" litt ved toppfart

- "Subber" litt ved toppfart

- "Subber" litt ved toppfart

- Lavt fribord

- Mangelfull sittekomfort

Konsept

Buster XS er den minste båten i Busters brede utvalg av aluminiumsbåter. R-betegnelsen får båten når den er utstyrt med styrekonsoll, slik vår testbåt var. Verftet feirer 30-årsjubileum i 2007, og kan etter hvert notere seg stor aksept for aluminium som byggemateriale i båt. Og nå er også en ny overflatebehandling tatt i bruk for å gjøre det enklere å holde båtene pene.

Sjøegenskaper: 5

Buster XS-R veier bare 160 kg uten motor. Skal du håndtere båten mye på egen hånd, er det verdt å notere seg.

Men da skulle man kanskje tro at den blir vinglete og vanskelig å ha med å gjøre med en gang det blir bølger? Her har Buster XS-R arvet mange av de gode sjøegenskapene fra de større Buster-modellene. Båten skjærer nemlig fint gjennom krapp småsjø, og den tåler litt større bølger uten at det blir ukomfortabelt.

Førerplass: 3

Om bord i Buster XS-R finner du en liten styrekonsoll, og det er aktertofta som fungerer som sitteplass. For voksne personer er det snau høyde fra dørk til tofte, så sittestillingen blir ikke optimal, noe du garantert vil merke på lengre turer. Selve tofta har et sklisikkert belegg som gjør den ganske behagelig å sitte på. Det er ingen beskyttelse mot vær og vind, så Buster XS-R er en båt for de korte turene.

Plass: 3

Buster er tradisjonelt flinke til å gi aluminiumsbåtene sine et lunt inntrykk. XS-R er ikke noe unntak. Det blå antisklibelegget på toftene fungerer fint både til å sitte på og tråkke på.

I dørken er det svarte plywoodplater som ser pene ut og er behagelige under foten. Skroget er fylt med uretan (flytestoff), som ikke bare gjør båten synkefri, men som også har en meget dempende effekt på skrogstøy. Buster XS-R er ganske lav, og fribordhøyden er ikke imponerende. Det er imidlertid lite å utsette på stabiliteten når båten ligger stille.

Stuveplass: 5

Det spisse og slanke skroget, gir ikke all verdens med plass til smarte rom. Det lave fribordet likeså. Imidlertid har Buster brukt den plassen som finnes godt, slik at XS-R har godkjent oppbevaringsplass under toftene.

Motor: 4

Buster XS-R er godkjent for motorer opp til 20 hk, og slik den oppførte seg med en liten og lett totakter på hekken, kan den sikkert godt tåle en firetakter på 20 hk. Det er Yamaha som leverer motorer til Buster, og deres utvalg i denne størrelsesklassen er konkurransedyktig. Vi kjørte båten med 15 hk to-takter, men vil anta at også Yamahas nye firetakter F20 vil fungere bra på båten.

Fart og støy: 3

Selv om du er alene om bord, går Buster XS-R lett opp i fart uten noen markert planingsterskel. Skroget er laget slik at båten går med fin balanse og ikke setter seg på hekken med bare én person om bord. Ulempen er at du får mye våt flate som nok skrubber litt på toppfarten. Drøyt 20 knop er imidlertid greit med 15 hk. To-takteren gir mye støy, særlig ved toppfart.

Økonomi: 6

Buster har et meget godt kvalitetsrykte, og båtene er populære som brukt - særlig der hvor gode bruksegenskaper teller inn. Båten er lettstelt, og krever minimalt med kostnader på opplagssiden - den såpass lett at om du har plass, kan et par stykker ta den på land. Lavt effektkrav gjør også drivstoffkostnadene minimale.

Buster XS-R er en harmonisk liten landstedbåt. Gode sjøegenskaper gjør at du kan bruke båten mer enn størrelse og lav vekt skulle tilsi. I tillegg liker vi det behagelige og praktiske interiøret. Lav sittehøyde og ditto fribord må du imidlertid kunne leve med.

Pris: ca. 65 000 kr med 15 hk Yamaha. www.busterboats.no

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Buster XS-R er en praktisk lettvekter med gode sjøegenskaper. Hvis lav pris er vesentlig, og du bare skal på kortere turer i sommermånedene - da kan du velge Buster XS-R.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!