Kort sagt:

+ Trygg i sjøen

+ Smart innredning

+ Kultiverte motorer

+ Fornuftig totaløkonomi


- Tyngde krever motorkraft

- Litt sen akselerasjon

Om båten

Skjærgårdsjeeper på rundt 5 meter i prisklasse mellom ca. 150-200 000 kroner er de nye folke- og hyttebåtene. Dermed er konkurransen om kundene ekstra hard. Yamarin 50 SCS er utfordreren fra den store finske båtprodusenten, som opererer i samarbeid med Yamaha. Det er mange konkurrenter, der modeller fra andre storleverandører som Askeladden, Galia og AMT er blant de viktigste.

Sjøegenskaper: 5

Yamarin 50 SCS er relativt skarp i skroget, og kjennes tung og velbalansert i bølgene. Båten tar motsjø kompakt og fint, og er forbausende tørr å sitte i. I tillegg har den et godt grep i svingene, og virker trygg og presis. Man får god nytte av powertrim'en, som løfter båten godt ut av vannet. I medsjø er det vanskelig å finne en fin posisjon, og båten stanger noe i bølgene.

Førerplass: 4

Yamarin 50 SCS har styrbordplassert ratt på konsollen. Det gir et litt skjevt tyngdepunkt hvis du er alene om bord, men under fart er balansen fin. Ergonomien er tilfredsstillende, fotstøtten bra og vindskjermingen komplett bak Yamarins store skjerm. Da savner vi bare det lille hanskerommet, som et fåtall leverer i denne klassen.

Uteplass: 4

Foran konsollen har Yamarin 50 SCS en sitteløsning med en L-formet benk og en liten toseter mot konsollveggen. På styrbord side er det festet et klappbord i siden som enkelt heves og senkes - og dermed har man en trivelig sittegruppe for fire her fremme. Plasseringen av den lille sittegruppen foran konsollen gjør den etter vår mening mer brukervennlig.

Stuveplass: 5

Under akterbenken i Yamarin 50 SCS er det et stort stuverom som sier mye om ryddigheten i båten. Her har batteriet og bensintanken fått hver sin faste bit, og i den tredje delen kan du hive fra deg hva du vil. Denne løsningen forhindrer fri flyt av saker og ting når farten øker.

Motor: 5

Yamarin 50 SCS leveres med Yamaha F50 eller F60, begge velprøvde og kultiverte motorer som regnes blant de beste i denne klassen. På vår testbåt satt en Yamaha F50. Motoren er frisk og fin, og kontrollboksen presis, et godt utgangspunkt for aktiv kjøring. 50 hk holder til vanlig bruk, mens de mer fartsglade bør satse på en 60 hk.

Fart og støy: 4

Med Yamaha F50 går Yamarin 50 SCS 27,5 knop. Det er ikke spesielt fort for en båt av denne typen, dessuten er akselerasjonen moderat med 0-15 knop på 8,9 sekunder. Testdataene (se kolonne til høyre) viser at en fornuftig marsjfart ligger på rundt 22 knop. Da snurrer motoren 4600 o/m, bruker rundt 0,5 l/nm og støyen ligger på moderate 80 dBA. Ved langsom kjøring lønner det seg å ligge rundt 2000 o/m. Da er forbruket relativt pent og støynivået lavt.

Økonomi: 5

Yamarin 50 SCS har en fornuftig pris på 175 000 med 50 hk og 186 000 med 60 hk. Utstyrsnivået er akseptabelt, med blant annet puter inkludert i prisen. Teakdørk og kalesje kan leveres som ekstrautstyr. Det beste med Yamarin-modellen er imidlertid et antatt lavt verditap. God kvalitet, fine egenskaper og et stort forhandlernettverk har gitt merket en solid status på bruktmarkedet.

Yamarin 50 SCS er en allrounder. Den har pen design, en praktisk cockpit og bra sjøegenskaper. Benkeløsningen foran konsollen liker vi godt, og førerkomforten er bra. Dette er en tung båt i klassen, noe som gjør den bastant i bølgene, så 50 SCS krever en 60 hk på hekken for at du skal se 30-tallet på knopmåleren. Til familiebruk ved hytta er Yamarin 50 SCS en av de beste båtene i klassen.

Pris: 175564 m/ Utenbords Yamaha 50 hk. Yamaha Motor Skandinavia AB: www.yamaha-motor.no

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Yamarin 50 SCS er en allrounder. Den scorer på en vennlig innredningsløsning, fine motorer og trygge sjøegenskaper. En mer familievennlig jeep i denne størrelsen skal du lete lenge etter.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!