Kort sagt:

+ Sportslige sjøegenskaper

+ Fartsfølelse

+ Pris

+ Førerposisjon


- Få behagelige sitteplasser

- Liten tank

- Begrenset stuveplass

- Litt kort jockeysete

Bombard Ribster 500 baserer seg på det velprøvde skroget fra Bombard Explorer 500, og er en spesialmodell med to ulike innredningsløsninger og en spesielt gunstig pris for 2010-sesongen.

Du kan få Bombard Ribster 500 med langsgående jockeykonsoll, eller med en mer tradisjonell styrekonsoll med sittebenk for to personer.

Båten leveres i to pakkeversjoner, den ene med Evinrude E-tec 50 til 139 900 kroner og den andre med Evinrude E-tec 60 hk til 149 900 kroner.

Les også:

Knallgode RIB-er til 200.000 kroner - bruktguide!

Tekniske data Bombard 500 Ribster

  • Tekniske data
  • Lengde: 5,00 m
  • Bredde: 2,10 m
  • Vekt u/motor: 327 kg
  • Motorstørrelse: 50-60 hk
  • Antall personer: 10
  • Pris: 139 900 med 50 hk
  • Pris testbåt: 149 900 med 60 hk
  • Mer info: www.fischemarine.com

Vi kjørte Bombard Ribster 500 med den største motoren og jockeykonsoll. Med 60 hk på hekken blir den kompakte RIB-en en fenomenalt morsom kjørebåt.

Vi målte toppfarten til 30 knop, men når du sitter åpent uten vindskjerm føles det fort som 50 knop. Spesielt om du får litt sjø i tillegg. Da skulle du nesten hatt flysertifikat i stedet for båtførerprøve:

Ribster danser lekent over vannet og gir et adrenalinkick du normalt sett må betale mange hundretusen mer for å oppleve.

Les også:

RIB i et helt annet format: Askeladden Commuter 10 RIB

=

MORO: Bombard Ribster 500 er livlig og leken på vannet, men kan også kjøres trygt og rolig. © Terje Bjørnsen

Til liten RIB å være svarer båten villig på trimmen, og gjør at du kan variere mellom relativt liten våt flate på flatt vann eller trimme mer inn i motsjø og motvind. Det gjør at Bombard Ribster 500 ikke bare kan kjøres sportslig, men også trygt og sedat.

Fartsområdet rundt 23-25 knop peker seg ut som et støymessig behagelig område, med 4000-4500 o/m på turtelleren og 80-83 dBA.

Les også:

Her er de beste RIB-ene

=

GÅR UNNA: Toppfarten for testbåten er 30 knop. © Terje Bjørnsen

Testdata Bombard 500 Ribster

turtall, o/m

fart, knop

støy, dbA

800

3

62

1000

4

64

1500

5

69

2000

6

73

3000

16

79

3500

21

83

4000

23

80

4500

25

83

5000

28

85

5400

30

87

Det sier seg selv at en RIB på rundt fem meter med jockeykonsoll ikke blir noen båt for kaffeslabras i skjærgården. Seteputen er litt kort til at to lett overvektige menn i sin beste alder (Vi Menn Båts testteam for dagen, ja) kan sitte sammen uten at det vekker interesse rundt deres seksuelle legning.

Er man litt slankere og i et mer naturlig parforhold, vil vi anta at det hele går mer sømmelig for seg.

Mer plass kan denne RIB-en by på: Zodiac 650 Pro Open

Selve sitteposisjonen er fin, og jockeykonsollens beste egenskap er at du lett fjærer av med beina i bølger og sitter stødig ved sideveis bevegelser.

Begge deler er viktige elementer i en livlig båt som Ribster.

=

KORT: Jockeysetet er så kort at intimsoner er noe du må kvitte deg med. © Terje Bjørnsen

Takket være sin gode flyteevne er Ribster godkjent for 10 personer, men da må mange sitte på pongtongene siden luken over oppbevaringsrommet i baugen er eneste andre faste sittemulighet.

Mye av plassen i rommet under jockeykonsollen er tatt av oljetanken til E-tec motoren og bak konsollen står en løs bensintank. Festeanordningen virker ok, men tankkapasiteten på 24 liter gir begrenset rekkevidde med en såpass stor motor på hekken.

=

MANGELVARE: Stuveplass kunne det gjerne vært mer av. © Terje Bjørnsen

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent Bombard
Pris 139900

Konklusjon

Terningkast 4.

Bombard Ribster 500 har et smalt, men godt definert bruksområde. Det handler om kjøreglede og kjappe turer ut i skjærgården for inntil tre-fire personer. Er du på jakt etter en sosial og lun turbåt, skal du se deg om etter noe annet. Vi setter spesielt pris på sjøegenskapene, som både er morsomme, behagelige og trygge på samme tid. Skulle vi fått oppfylt ett ønske, hadde det vært at jockeysetet var litt lengre.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!