Kort sagt:

+ Robust konstruksjon

+ Bra stuverom


- "Gallopp"-tendenser

- Uryddig kabelføring

- Sittestilling

Pioner 15 Viking har en innredning og et skrog som er mer i stil med glassfiberbåtene i klassen. Dette er en velbalansert båt som tar seg godt ut i Pioners lysegrå farge, og i dørken har den en svartmalt finérplate i samme stil som i aluminiumsbåtene fra Buster.

Her om bord synes ikke skitten så lett - dessuten er den lett å spyle eller tørke vekk. Pioner Viking er selvdrenerende, dermed skal du kunne holde deg rimelig tørr om bord, i alle fall på beina.

Viking kommer i to versjoner. Den enkle versjonen har to tverrgående tofter med stuverom og låsbare luker, mens testmodellen Viking C har midtstilt konsoll med integrert tofte foran og førerbenk for to til tre personer akter i båten. Pioner 15 Viking har syrefaste rekker og targabøyler på ekstrautstyrslisten, men skikkelige kryssholt finner du ikke.

Helt foran i baugen finner vi en enkel sitteplass, og under luken et drenerbart dreggrom. Pioner har valgt å forme en motorbrønn akter, samt å konstruere et lite stuverom babord ved motoren. Bensintanken er gjemt under den låsbare luka i akterbenken, der de fleste båter i denne størrelsen har den.

Friskt med 40 hk

Pioner Vikings konsoll er utstyrt med instrumenter som trimindikator og turtallsmåler, noe som er nyttig å ha. Båten har ikke noen rekke rundt vindskjermen. Det er et savn når langbente båtførere skal reise seg fra den lave førerbenken.

En titt inni benken foran konsollen ødelegger til en viss grad det ryddige inntrykket; her henger det en spagetti av ledninger, og batteriet - som bare er festet i en enkel stropp - er i ferd med å løsne helt.

En 40 hk Tohatsu gir greit fraspark i Pioner Viking, og etter litt trimming når vi en toppfart på 28,1 knop. Planefart kan man altså regne med selv med betydelig vekt om bord.

Vikings skrog går stumt i sjøen og virker ganske stivt og styrevillig i bølgene. Like fullt er det to ting som sjenerer ute på sjøen: For det første er førerergonomien for dårlig - og spesielt for de langbente blir turen en prøvelse. En fin ryggbøyle er ikke nok til å rette opp dette inntrykket.

For det andre fremsto testbåten som svært vektømfintlig, og nektet å ligge rett før godt over planefart. Selv med aktiv trimming var det vanskelig å få båten til å slutte å galoppere når vi passerte 20-knopsgrensa. Justeringsfeil eller ikke: Pioner Viking har fortsatt mye av mykplastoppførselen intakt - en oppførsel som begrenser kjøregleden noe sammenliknet med flere av glassfiberkonkurrentene.

Tekniske data

Lengde: 4,50 m. Bredde: 1,90 m. Dyptgående: 0,35 m. Vekt: 300 kg. Maks motor: 40 hk. Motor testbåt: 40 hk Tohatsu totakt. Toppfart: 28,1 knop. Pris testmodell, fra: 109 000 kr. Pris enkel versjon u/ motor, fra: 37 900 kr.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!