Galeon Galia 440

Bra basis

Galia-seriens minstemann gir deg mye båt for pengene.

Sist oppdatert

Konsept

Polske Galeon har fått et enormt modellutvalg de siste årene med båter helt opp til 53 fot. Galia-serien representerer verftets utvalg for utenbordsmotorer opp til syv meter, og Galia 440-modellen er den minste av disse. Konseptet er enkelt og ryddig: en liten skjærgårdsjeep som er mer påkostet og innholdsrik enn en åpen landstedbåt.

Sjøegenskaper: 3

Det skarpe forskipet skjærer pent gjennom småsjø og hekkbølger. Også når vinden graver opp mer sjø, takler Galeon Galia 440 det greit. Når du er alene om bord, setter den seg litt på hekken, og gir deg noen merkbare rapp over rumpa for å si fra at nok er nok. Båten lener seg lite inn i svinger, og føles totalt sett mer trygg og forutsigbar enn direkte sportslig.

Førerplass: 3

Du sitter på akterbenken med en liten senterplassert styrekonsoll med vindskjerm. Selv om den ikke akkurat ruver i landskapet, gir den brukbar skjerming mot elementene.

Sittekomforten er tilstrekkelig, særlig med putesett på plass. Pute akter er standard, mens puten forut er ekstrautstyr. De er enkle å feste og ta av. Rattet er montert noe høyt, så sittestillingen blir ikke helt optimal, men til de relativt korte turene Galeon Galia 440 er egnet til, fungerer det.

Stuveplass: 4

Båten er selvdrenerende og har greit med låsbar stuveplass. Dessuten har du en liten badestige akter. Lanternene sitter litt utsatt til på utsiden av skroget, og etter vår smak kunne kryssholtene gitt plass til noe større dimensjon på tauverket.

Plass: 3

Det er en liten sitteplass foran konsollen, og to finérplater er strukket ut til skrogsidene. De tåler ikke så veldig mye belastning og man skal være varsom med å tråkke eller sitte på dem. Galeon Galia 440 er godkjent for fire personer; to akter, én person i midten og én i baugen vil trolig være optimal vektfordeling med full last.

Det er ikke all verden av utstyr du får puttet i en liten skjærgårdsjeep, men Galia 440 har det viktigste på plass.

Motor: 5

Båten veier 375 kilo uten motor og er godkjent for opptil 425 kg belastning, med motor på inntil 60 hk. Galia-modellene fra Galeon importeres til Norge av Fische Marine, noe som betyr at båtene selges i pakker med Evinrude E-tec-motorer. De går etter vår erfaring pent, også i de litt mindre versjonene som er aktuelle for Galeon Galia 440.

Fart og støy: 4

Vår testbåt var utstyrt med en 40 hk Evinrude E-tec. Det ga en toppfart på 27 knop med én person om bord og et fint marsjfartområde på 20-25 knop. Da spinner nemlig Evinrude-motoren lett og fint, og støynivået holder seg i regionen rundt 85 dBA. Det er til å leve med, særlig fordi den lille E-tec-motoren har et rundere og dypere lydbilde enn tradisjonelle totaktere. På toppfart blir det mer støy, men også på tomgang og i 4-5 knop går motoren pent med jevn gange.

40 hk'en får Galia 440 raskt i plan, og du behøver ikke justere så mye på trimmen for å få båten til å gå riktig. Den har såpass mye bæring akter at det på et visst punkt ikke er noen vits i å trimme mer ut - styringen blir bare tung.

Når du er alene i Galeon Galia 440, blir den såpass baktung at det blir et "hull" i fartsregisteret mellom 6 og 17 knop - en markert planingsterskel som blir mer moderat når du plasserer en eller to personer lenger foran i båten.

Økonomi: 4

Galia selger selvfølgelig på pris, og du blir ikke akkurat ruinert av prisnivået på den minste modellen i serien. Det er alltid en viss usikkerhet rundt bruktprisen på et relativt nytt billigmerke, men i de Galeon- og Galia-modellene vi har prøvd, har vi sjelden kommet over direkte dårlig håndverk. Det er mer snakk om mindre finishproblemer, som for eksempel finértoftene i denne båten. For øvrig er båt og motor snille mot budsjettet.

Med en pakkepris på drøyt 114 000 kroner med Evinrude E-tec 40 hk, synes vi du får mye båt for pengene. Motoren kler båten godt og gir tilstrekkelige fartsressurser, også med litt last om bord. Og klarer du deg med plass til 3-4 personer og ikke kjører de lengste turene, fungerer selv Galeons minste som en fullverdig båt.

Pris: 114 400 kr m/ 40 hk E-tec Evinrude.

Denne saken ble første gang publisert 15/11 2007, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også