Kort sagt:

+ Fin førerplass

+ Lavt støynivå

+ Bra finish

+ Fornuftig totaløkonomi


- Ikke av de mest sportslige i sjøen

Konsept

Dette er en båt med mange fikse løsninger i forhold til størrelsen - en forseggjort modell det ligger mye estetisk tankevirksomhet bak. Askeladdens Teakstyle (imitert teak) og fargeglade puter pynter opp, det gjør også et pent dashbord i imitert karbon, og dersom man ønsker det, finnes en praktisk kalesje på utstyrslisten. Askeladden 475 Freestyle er en allsidig skjærgårdsjeep, som i første rekke slåss med tilsvarende modeller fra Uttern, Yamarin, AMT og Galia.

Sjøegenskaper: 3

Askeladden 475 Freestyle har fortsatt et middelmådig skrog som ikke inviterer til fest, men som gjør båten snill og vanskelig å provosere. Båten sitter godt i svingene og kaviterer ikke, men er heller ikke spesielt trimmevillig. Da er det verre med enkelte av smådetaljene om bord, som har en tendens til å skrangle i bølgene. Jo mer vi kjører, desto mer har vi tro på Askeladden 475 som en trygg skjærgårdscruiser og hyttebåt for fire personer.

Førerplass: 5

Den senterplasserte, styrbordstilte konsollen gjør Askeladden 475 Freestyle spesiell. Bak denne sitter man godt beskyttet, og førerbenken gir en høy og fin førerposisjon. Det eneste som skjemmer er plasseringen av kontrollboksen, som gjør at man må lene seg fram for å styre gasspaken. Det tillater ikke akkurat aktiv kjøring. Dessuten er instrumentene gjemt bak rattet.

Den sentralt plasserte konsollen har mye å si for kjøreopplevelsen. Bak rattet i Askeladden 475 har du følelsen av å kjøre en større båt: Den oppleves roligere i sjøen enn hva akterstyrte båter i klassen gjør. Større avstand mellom fører og motor gjør dessuten sitt for lydopplevelsen.

Plass: 5

Askeladden 475 kan diske opp med fine og komfortable sitteplasser både foran og bak konsollen, og spesielt i de to aktersetene sitter man bra med en putetrukket bøyle i ryggen. Enda smartere er løsningen der man kan vippe ryggen i førerbenken fremover, og dermed skape en sittegruppe akter i båten. Luka til stuverommet mellom setene kan også vippes opp, og utgjør dermed et bord for passasjerene rundt. Løsningen er fin, men blir - som vi har nevnt ved tidligere anledninger - i trangeste laget for en båt i denne størrelsen.

Stuveplass: 5

En oppgradering i 2003 gav Askeladden 475 ekstra stuverom akter, samt et eget langsgående rom i fribordet for vannski, wakeboard eller fiskeutstyr. Stuverom fins også under den lille benken helt foran i båten, og framfor denne et drenert rom for dregg og tauverk. Sistnevnte kommer godt med, for i 475 er det ikke prioritert plass til badeplattform med rom for fortøyningstau eller dregg.

Motor: 4

Askeladden har giftet seg med Brunswick-konsernet, og dermed er det Mercury som hersker på hekken. Motorutvalget begrenser seg til F60-modellen, en ordinær fire-sylindret fire-takter med innsprøytning og motorvolum på 1,0 liter. Med powertrim som standard, passer motoren imidlertid godt til Askeladden 475.

Fart og støy: 5

Mercurys 60 hester gir greit skyv og bringer oss opp i 31,5 knop, en fart det kompakte skroget klarer fint. I akselerasjonstesten er Askeladden også rask, den bruker 8,8 sekunder til 15 knop, og 15,4 til 25 knop.

Enten er Mercury 60 hk firetakt en svært stillegående motor, eller så er det liten tvil om at det lønner seg å sitte sentralt i båten. Målingene i Askeladden viser uansett en maksimalstøy på 83 dBA ved førerposisjon, betydelig lavere enn i konkurrenter hvor du sitter på akterbenken.

Ved en cruisingfart på 25 knop bruker Askeladden 475 med Mercury F60 snaut 0,5 l/nm, noe som er innenfor klassestandarden.

Økonomi: 5

Askeladden 475 Freestyle er ikke av de rimeligste båtene i denne klassen. Det kompenseres gjennom bunnsolid 2. håndsverdi, bra kvalitet og et godt utbygget forhandler- og servicenettverk. I tillegg er båtstørrelsen rimelig både med tanke på opplag og forsikring, mens bensinforbruket heller ikke spiller hasard med familieøkonomien.

Askeladden 475 tilbyr sentral konsolløsning i en båtstørrelse der det ikke er så vanlig. Det gir en komfortabel førerposisjon, og støyen fra motoren er dermed mer moderat på førerplass. Likevel blir Askeladden, i likhet med andre senterkonsollbåter, noe fremtung og sedat i sjøen. Kombinert med praktisk og trivelig interiørløsning, samt fornuftig totaløkonomi, fremstår Askeladden 475 som et av de tryggeste båtvalgene du kan gjøre i denne prisklassen.

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Ikke den mest sportslige båten i klassen, men en av de mest allsidige. I tillegg virker den som et trygt og fornuftig kjøp.

Vår karakter

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!