Kort sagt:

+ Praktisk hyggebåt

+ Rimelig pris

+ God i sjøen


- Enkel finish

- Støy med Optimax

Konsept

Takket være kombinasjonen gunstig pris og småpen design har svenskenes folkebåt Uttern hatt stor suksess i Norge. Storselgeren Uttern S52 skiller seg ikke merkbart fra konseptet, og tiltaler oss med sitt blå skrog og pyntede dørk i teakfiner.

Sjøegenskaper: 5

Som ventet blir vi langt mer fornøyd med Uttern S52 ute på fjorden. Båten er utstyrt med et skarpt skrog som gir godt grep i sjøen, og småbølgene skjæres behagelig i to.

Skarpe skrog gir som regel mer hakking og lugging i svingene, men i motsetning til enkelte av sine storesøsken, er S52 en forutsigbar og snill båt som alle kan kjøre.

Litt kavitering er sjenerende, men det kan man leve med i en stabil båt som denne.

Førerplass: 4

Konsollen i Uttern S52 er velformet, og to personer sitter godt dekket bak vindskjermen. Den hule utformingen gir bra med beinplass, og Uttern har montert inn en skråplate ved beina som gir nødvendig støtte. De lengste blant oss støter knærne i kanten av konsollen, men det er til å leve med.

I Exclusive-pakken har Uttern montert inn en kjørecomputer fra Mercury som gir full oversikt over forbruk, fart og temperatur i motoren. Det sportslige dashbordet tar seg godt ut, og her er det også plass til en plotter i stativ. Girspaken kunne vært montert nærmere føreren for bedre kontroll, og det hadde også vært greit med et lite hanskerom for småting på copilot-siden.

Førerbenken er riktig fin, med komfortabel ryggstøtte og lengdejusterbar sittepute. Ryggbøylen kan felles fremover slik at man kan sitte vendt aktertover. Under benken har batteriet fått et eget, tørt rom.

Plass: 4

Foran konsollen har Uttern S52 en U-formet sittebenk med låsbare stuverom. Lukene på disse felles utover - en original løsning som gjør tilgangen lettere. En annen fin detalj er de solide rekkene og kryssholtene, som flere av konkurrentene burde merke seg.

Det mest særegne med Uttern er likevel akterbenken. Denne består av en stående og en liggende plate som enkelt kan monteres helt ut, og dermed får man en fot ekstra dørkplass.

Sittekomforten på akterbenken er så som så, og ryggstøtten er ubrukelig. Selv med pute under hekken blir dette en middelmådig plass for eventuelle passasjerer.

Stuveplass: 4

Dreneringen i Uttern S52 skjer akter under sittebenken, og dermed har man ikke noe tørt stuverom her bak. Det vil tauverk og annet utstyr lide under.

Motor: 4

Uttern kommer med Mercury-motorer på hekken. Den leveres med firetakterne F60 eller F80, og med totakteren Optimax 75. Vi kjørte båten med sistnevnte motoralternativ, som ikke er den stilleste motoren i klassen. For øvrig passer den godt til båten; den er kraftig nok, godt priset og gjør jobben.

Fart og støy: 4

Uttern S52 klarer seg fint med 75 hk Optimax - da stopper knopmåleren på 33,8 knop. Det skulle holde for de fleste aktiviteter på sjøen. Akselerasjonen er dessuten god, noe som gjør båten egnet for vannsport. Med en F60 på hekken, kan du forvente et blandet forbruk på ca. 10 l/time og snaut 0,5 l/Nm rundt 20 knops fart.

Økonomi: 4

Som med de fleste Uttern-modeller: Mye båt for pengene. Standardutstyrt med bunnstoff, fendere og tauverk. Uttern holder seg tradisjonelt godt i pris, og S52-modellen er attraktiv som brukt. En lett båt med nøysomme motorer, og dermed blir ikke drivstoffkostnadene for tunge å bære.

Uttern S52 har trygge og fine sjøegenskaper. Den er en ujålete og robust fremtoning, og skulle passe bra til både fiske og vannsport. 75 hk Optimax gir fin håndtering.

Pris :189300 m/ Optimax 75 ELPT Mercury. Marinepower: www.marinepower.com

Les hele saken

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Uttern S52 er en ujålete skjærgårdsjeep med gode sjøegenskaper, og med en finish som gjør at du tør bruke båten til det den skal brukes til, nemlig vannsport, fiske og frakt.

Vår karakter

Se alle produkter i testen

Produktene under kan ha to priser, Veil. pris og Beste pris. Beste pris er prisvarsling levert av Prisguide.no, en kommersiell partner av Klikk.no.

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!