Etter trening trenger du både karbohydrater og protein.

Trening gir små skader på muskelfibrene, og noe protein vil gå tapt. For at musklene skal bygges opp igjen og eventuelt bli større, er det nødvendig med tilførsel av protein.

Et glass er nok

Noen tror at jo mer protein man får i seg, jo større blir musklene. Slik er det naturligvis ikke.

For de fleste holder det med 10 gram protein etter en treningsøkt. Denne mengden får du gjennom et glass melk.

Les også: Få hjelp av melk

Fordelen med melk, er at melkeproteinene utnyttes svært godt i kroppen. En annen grunn til at melk passer godt etter trening, er at den gir påfyll av væske og fordi melk også inneholder salter vil du lettere komme i væskebalanse enn om du bare drikker vann.

Melk + brød = sant

I løpet av en treningsøkt vil glykogenlagrene (karbohydratlagrene) i musklene brukes opp. Dette lageret må erstattes etter trening, hvis ikke presterer du mye dårligere neste gang du skal trene.

Melk inneholder litt karbohydrater, men ikke nok til at du får fylt opp glykogenlagrene dine.

Sammen med et glass melk bør du derfor spise litt frukt, noen brødskiver eller frokostblanding. Da får du dekket behovet ditt for både protein og karbohydrater, og gjør dermed kroppen din klar for neste treningsøkt.

Les mer:

Klikk Helse/kosthold

Klikk Helse/trening

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!