Ikke bare ser man at folk som har et høyt inntak av meieriprodukter generelt har mindre fett på kroppen enn de som bruker lite meieriprodukter, det viser seg også at det er lettere å gå ned i vekt når man får i seg nok meieriprodukter. En som drikker nok melk vil nemlig forbrenne mer fett og miste mindre muskler enn en som drikker lite melk.

Hva inneholder melk?

Melk inneholder mange viktige næringsstoffer, og er vår viktigste kilde til kalsium. Melkeprodukter inneholder dessuten både kvalitetsprotein, B-vitaminer og fosfor, og ekstra lettmelk er tilsatt vitamin D. Vitamin D er viktig for at kroppen skal kunne utnytte kalsiumet i kosten vår. Uten vitamin D vil ikke kroppen kunne ta opp kalsium. Men hva er det i melkeprodukter som gjør at vi nærmest kan kalle det for slankende matvarer?

Kalsium øker fettutskillelsen

Jo mer kalsium du får i deg, desto større mengde fett kvitter kroppen seg med gjennom avføringen. Enten du får kalsium fra kosttilskudd eller fra melkeprodukter, vil kalsiumet kunne påvirke utskillelsen av fett gjennom avføring. 500 til 2000 mg kalsium om dagen kan gir et tap på mellom 50-135 kcal i form av fett i avføring, i følge Professor Arne Astrup.

Kalsium gir fart på vektreduksjonen

Overvektige kvinner som spiser mindre enn 800 mg kalsium om dagen kan oppleve at det er vanskelig å gå ned i vekt til tross for at de følger slankedietter slavisk. En studie presentert av professor Tremblay viste nettopp dette. Når kvinnene i studien økte kalsiuminntaket gikk vekten nedover. Et daglig tilskudd på 600 mg kalsium (med 5 µg vitamin D) i tillegg til kalsiumet man får gjennom kosten, var nok til å redusere vekten med 6 kg i løpet av 15 uker. De som fikk i seg for lite kalsium gikk bare ned 1,5 kilo på disse ukene. Det ser altså ut til at et lavt kalsiuminntak forhindrer vektnedgang. Skal du ned i vekt bør du med andre ord sørge for at du får i deg nok kalsium.

Kalsiumtilskudd førte til:

  • Redusert kroppsvekt
  • Redusert BMI
  • Redusert kroppsfettmasse
  • Redusert fettinntak
MELK=

MELK © Lise Gagne

Protein med kvalitet

Melk inneholder kvalitetsprotein. Det betyr at proteinet i melken inneholder tilstrekkelig med alle de aminosyrene kroppen ikke kan lage selv. Noen av disse essensielle aminosyrene kan vise seg å være ekstra viktige ved vektreduksjon, nemlig de forgreinede aminosyrene. Disse aminosyrene er med på å vedlikeholde muskelmassen ved vektreduksjon. Et problem ved vektreduksjon er nemlig at kroppen taper muskelmasse i tillegg til å miste fett. Mister du muskelmasse så synker hvilestoffskiftet. Synker hvilestoffskiftet så er det enda lettere å gå opp i vekt igjen. Det er det som kalles jojoslanking. Melk er særlig rik på den forgreinende aminosyren leucin som kan bidra til bevaring av muskelmassen. Kombinerer du et sunt kosthold med mager melk og trening sikrer du både muskelmassen din og hvilestoffskiftet. Det blir rett og slett lettere å holde vekten.

I følge Professor Tremblaykan et økt kalsiuminntak i tillegg gi redusert appetitt ved vektreduksjon. Det kan også se ut til at melk kan øke fettforbrenningen, gi økt metthet og vedlikeholde beinmassen.

Tilskudd eller melkeprodukter?

Kalsium er positivt om du skal holde vekten eller bli slankere. Men er det likegyldig om kalsiumet kommer fra kosttilskudd, kalsiumberikete drikker eller melk? Trolig ikke. Melk inneholder nemlig ikke bare kalsium, men også protein og andre næringsstoffer. Fordi melk inneholder protein som metter godt, leucin som bevarer muskelmassen, og vitamin D (tilsatt ekstra lettmelk) som øker kalsiumopptaket, ser det ut til at melk vinner over andre kalsium kilder.

MELK: © Corbis

3 om dagen

De som ønsker å holde vekten bør altså ha et kosthold som er rikt på magre melkeprodukter, og de som vil ned i vekt må i tillegg sørge for at de forbruker mer energi enn de får i seg. Undersøkelser viser at vekttapet kan bli dobbelt så stort når man inkluderer meieriprodukter i en slankekur. Dessuten får man dekket behovet for viktige næringsstoffer. Magre meieriprodukter inneholder like mye kalsium og næringsstoffer som fetere typer, men langt færre kalorier. Drikker du ett glass ekstra lett melk, spiser et beger med lettyoghurt og en brødskive med mager gulost vil du dekke behovet for kalsium. Det bør vel la seg gjøre?

.

Kilder:

Arne Astrup. Dietary calcium and body composition. Foredrag på den Den nordiske ernæringskonferansen, satelittsymposium, 1. juni 2008.

Angelo Tremblay. Does sufficient calcium intake during slimming lead to increased hunger and impaired weightloss? Foredrag på den Den nordiske ernæringskonferansen, satelittsymposium, 1. juni 2008.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!