Da Gry Bjørnbakk (41) satte i gang med styrketrening tre ganger i uken, fikk hun både mer energi og livsglede.

Etter fem måneder hadde hun gått ned 16 kilo.

Det er ikke lett å se at den blide, slanke damen fra Kristiansand for ett år siden veide 16 kg for mye.

Kjenner du ikke Gry Bjørnbakk kan du heller ikke vite at hun har en hjertefeil og diabetes type 1, at hun er alenemor og at alle tre jentene på 5, 10 og 15 år har samme hjertefeil som henne, i tillegg til at de to eldste er døve.

Gry har aldri sett på dette som problemer, men snarere utfordringer. Og hun har alltid vært opptatt av å se det positive i ting. Likevel så hun ikke mye lys i tunnelen for ett år siden.

Torde ikke trene

- Jeg satt og gråt hos en diabetessykepleier i august i fjor. Jeg følte meg så tykk, men visste ikke hva jeg kunne gjøre. Jeg hadde enorm appetitt som følge av insulintilskuddene jeg fikk, og samtidig måtte jeg være forsiktig med trening og dietter på grunn av hjertefeilen. Jeg var fortvilet, forteller hun til Norsk Ukeblad.

Gry hadde blitt anbefalt å trene av leger og sykepleiere, men terskelen var høy til et vanlig treningsstudio med spreke og velkledde medlemmer.

Å trene alene hjemme torde hun ikke siden hun tidligere hadde besvimt under trening.

Da hun en dag fikk en brosjyre fra vektreduksjonsprogrammet Easy Life og Kristiansand Sportssenter, forsto hun at dette var et sted for henne. Her ville hun få tett oppfølging og samtidig treffe andre overvektige med samme mål: Gå ned i vekt, og få bedre helse.

Grys suksessformel:

  • Begynte å trene styrke tre ganger i uken. Fra 20 til 40 minutter hver gang.
  • Går minst 10 000 skritt om dagen.
  • Fokus på et kosthold uten for mange raske karbohydrater, som sukker og hvetemel.

Dette har hun oppnådd:

  • Blitt 16 kg lettere.
  • Kvittet seg med hodepine og sover bedre.
  • Har fått stabilt blodsukker.

Sirkeltrening gjorde susen

Fordi Gry ikke kan løpe raskt eller drive med tung kondisjonstrening, var styrke en perfekt løsning for henne. Umiddelbart etter å ha meldt seg inn, startet hun med tre styrkeøkter i uken.

På treningssentret der Gry trener, tilbys Milon trening. Dette er en slags sirkeltrening som består av ulike øvelser som er satt sammen slik at man til sammen skal få trent de største muskelgruppene i kroppen.

I tillegg lagres data på hver enkelt bruker, slik at oppfølgingen blir enklere. Gry bruker omtrent 20 minutter å gå igjennom alle øvelsene.

- I starten var jeg helt utslitt etter én runde, men i dag tar jeg ofte to runder etter hverandre. Det tar meg maks én time hver gang jeg trener, forteller Gry.

I tillegg til å trene styrke, har Gry også gjort mange grep for å bli mer aktiv i hverdagen. Blant annet har hun et mål om å gå minst 10 000 skritt daglig.

Hun har også fokus på kosthold uten for mye raske karbohydrater som sukker og hvetemel.

Fokuserte på seg selv

Grys største motivasjon har vært å ha god helse, slik at hun kan være der for jentene sine i mange år til.

Grunnen til at hun plutselig fant seg selv i en situasjon der hun var inaktiv og overvektig, mener hun var at hun satt seg selv sist i altfor mange år. Barna krevde sitt, og som alenemor hadde Gry mer enn nok å henge fingrene i.

friskere med trening

FRISKERE MED TRENING: I dag er Gry en sprekere, sunnere og friskere trebarnsmor takket være trening. © FOTO: Anders Martinsen

- Jeg innså at for å få god helse, og et bedre liv, så måtte jeg bare sette av tid til meg selv, sier Gry. Dermed satte hun av tre faste kvelder i uken i kalenderen, og skaffet barnevakt.

- I starten var det tungt å komme seg på trening, men jeg hadde bestemt meg for å klare det. I dag er det mer irritasjon hvis jeg ikke kan gå på en trening, forteller hun.

For å komme i mål når det gjelder skrittmengde, går hun av og til på sin tredemølle i vinterhagen når barna har lagt seg, og hun er flink til å ta trappen til hjelp dersom hun mangler noen tusen skritt før hun er i mål.

En ny person

Det tok Gry fem måneder å gå ned 16 kg, og det siste halvåret har hun holdt vekten ved hjelp av den samme treningen.

I dag føler hun seg bedre fysisk og psykisk. Hun har fått mer energi, mer livsglede og generelt en bedre helse.

Blant annet er hun kvitt hodepine og smerten i skuldrene som hun ofte hadde før, og hun sover bedre.

Dessuten har hun fått mer stabilt blodsukker som følge av treningen og kostendringen. Resultatene kom raskt.

- Jeg merket resultater av treningen etter kort tid. Allerede etter én uke følte jeg meg sterkere, og etter én måned kunne jeg oppdage muskler i kroppen som jeg ikke hadde sett før. En dag trodde jeg stolen var blitt hardere, men det var bare jeg som hadde fått en strammere rumpe, sier Gry.

Trening viktig ved vektreduksjon

- Styrketrening er viktig både for å holde forbrenningen oppe og for å ha en funksjonell kropp, sier Ruth Sørum.

Hun er idrettsfysiolog, tidligere toppidrettsutøver og har jobbet med livsstilsendring og helse i 10 år.

- Ved vektnedgang ønsker vi primært å miste lagret overskuddsenergi i form av fettvev, men ved å slanke deg, vil du også miste muskelmasse. For å unngå dette er det viktig å trene styrke slik at muskelmassen i størst mulig grad opprettholdes under vektnedgangen, forteller Sørum.

Hun sier det er dumt å tape muskelmasse fordi muskler er et mer aktivt vev enn fettvev.

- Muskler krever mer energi per døgn enn fett. Dermed får du høyere forbrenning når du har mer muskelmasse. Mange overvektige har i utgangspunktet en relativt stor muskelmasse, spesielt i bena som har hatt stor vektbelastning over tid. Det er dermed et godt utgangspunkt for senere livsstil hvis man klarer å opprettholde dette i størst mulig grad, sier hun.

Hverdagsaktivitet viktig

Sørum mener også hverdagsaktivitet er viktig ved vektreduksjon fordi det vil føre til større eller mindre energiforbruk.

- Du vil forbrenne mer dersom du går 10 000 skritt om dagen, enn hvis du ikke gjør det. Samtidig vil en vektreduksjon gjøre at du naturlig forbruker mindre kalorier på et døgn. Det er ikke fordi hvilemetabolismen i utgangspunktet har gått ned, men fordi det er en mindre kropp som skal driftes. Da er det gunstig å være i bevegelse, sier Sørum.

Sjekk hvileforbrenningen din her.

Styrketrening bra for blodsukkeret

Styrketrening er også viktig for å ha en velfungerende kropp med tanke på leddfunksjon og bevegelse.

- I tillegg kan muskulaturen hjelpe til å regulere blodsukkeret, noe mange overvektige har problemer med. Strekkreseptorer i musklene fungerer som døråpnere for å frakte blodsukker fra blodet og inn i cellene. Muskelaktivitet vil dermed ha  tilnærmet samme funksjon som hormonet insulin, altså være blodsukkerregulerende, forklarer Sørum.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!