Her er vinnerne i «Best of Boats Award 2025»

Norsk suksess i prestisjefylt båtkåring

To norske båter gikk helt til topps i Best of Boats 2025. Viknes 10 og Nordkapp Enduro 830 stakk av med seieren i to av de viktigste kategoriene.

TØFFE FORHOLD: Viknes 10 dro nytte av vind og bølger i den norske Best of Boats-testen. Det er tøffe forhold og åpen kyst i mange europeiske land, og da er sikre sjøegenskaper og solid kvalitet viktig. 
Publisert Sist oppdatert

Vi Menn Båt er ett av magasinene som inngår i Best of Boats-juryen, der 16 journalister fra internasjonale båtblader og nettsteder kårer årets beste båtmodeller i ulike kategorier.

Et sentralt kvalitetskrav i Best of Boats er at minst fem jurymedlemmer må ha testet båten før den i det hele tatt kan nomineres. I årets kåring betyr det totalt 300 båttester, før 22 finalister ble plukket ut i fem kategorier.

Nettopp dette gjør Best of Boats – også kjent som BOB – til Europas mest omfattende og krevende motorbåtpris, og en som dermed henger svært høyt blant båtprodusentene.

Seier i tøffe klasser

Her i Norge kjenner vi godt til det nitide arbeidet og den høye kvalitetsstandarden norske båtbyggere legger i produktene sine. Men det har tidvis vært en godt skjult hemmelighet sett med internasjonale øyne.

NORSK JURYMEDLEM: Terje Bjørnsen har testet båter for Vi Menn Båt i 30 år, og konstaterer at norske båtbyggere definitivt kan konkurrere med veletablerte merker i Europa. 

Selv om Viknes og Nordkapp er velkjente båtmerker her hjemme, er situasjonen helt annerledes straks du kommer utenfor våre grenser. Derfor er det desto mer imponerende at relativt ukjente norske merker overbeviser erfarne båtjournalister fra hele Europa.

VIKTIG KÅRING: Best of Boats-prisen deles ut på Outventure-messen i Berlin. Her er Nordkapp-teamet på scenen og mottar trofeet. 

Ser man på historien siden BOB-kåringene startet i 2014, er kategoriene «Best for Family» og «Best for Fun» de to tøffeste å gå til topps i. År etter år favner de et stort antall modeller fra anerkjente båtbyggere.

Viknes 10 gikk til topps i familieklassen, blant annet foran den finske konkurrenten Aquador. Viknes-sjef Kristian Sivertsen og broren, sjefsdesigner Gisle Sivertsen, mottok prisen fra Alfred Boer, Chief Motorboat Tester i nederlandske Nautique.

– Det er stort for oss å vinne prisen for familiebåter, sier Kristian Sivertsen.

– Omfanget går først opp for oss når vi ser hvor mange som legger merke til seieren – både kunder og forhandlere, men ikke minst våre ansatte. De har en stor del av æren for at Viknes 10 står på toppen av pallen, forteller Sivertsen.

FORNØYD: Brødrene Gisle (til venstre) og Kristian Sivertsen løfter Best of Boats-trofeet for Viknes 10, som gikk seirende ut i familieklassen. – Stort, ikke minst på vegne av våre ansatte, sier Kristian Sivertsen.

– For oss er det en fordel at BOB-juryen tester båtene grundig, da kommer våre styrker tydelig frem, avslutter han.

Les også: Test: Viknes 10: En av de aller beste helårsbåtene vi har testet

Viktig for eksportsuksess

«Best for fun» omfatter også et bredt spekter av båter, der dagsturer, vannsport, sjøegenskaper og komfort om bord står sentralt. Områder der Nordkapp Enduro 830 har sine styrker.

BRED APELL: Konseptet til Nordkapp Enduro 830 har et stort nedslagsfelt også utenfor Norden. Sundeck-båter er populære i hele Europa, og særlig egnet i Middelhavsområdet. Kombinasjonen av god komfort, sportslige egenskaper og praktiske detaljer skiller den ut fra mengden. 

I en tett konkurranse med forhåndsfavoritten Sea Ray SDX 270 kunne markedssjef Mats Hjørnevik og designer Espen Thorup entre podiet og ta med den gjeve BOB-statuetten tilbake til Norge. De mottok prisen fra Chiara Riveruzzi, tester i italienske Mondo Barca Market.

– Seier i «Best of Boats» betyr utrolig mye for oss når vi etablerer oss enda sterkere i det europeiske båtmarkedet, sier Mats Hjørnevik, markedssjef i Frydenbø Boats.

BLID GJENG: Fra venstre Nordkapp-designer Espen Thorup, markedssjef Mats Hjørnevik og Kalle Thiele, tysk Nordkapp-forhandler. 

– En ting er oss som produsent, men enda viktigere er det for våre forhandlere i Europa. De gjør jobben med å selge inn et for mange båtkunder nytt og relativt ukjent merke. Da gir kvalitetsstempelet fra «Best of Boats» uvurderlig drahjelp i salgsprosessen.

Les også: Test: Nordkapp Enduro 830: Kan fort bli båtsommerens høydepunkt

Nådde ikke helt opp

I «Best for Beginners» – kort fortalt båter som skal gi deg en god og ikke altfor kostbar start på båtlivet – var det tett fight om seieren. Mange pekte på det norsk-slovenske samarbeidsprosjektet River 530 Hydra som en favoritt.

Les ogsåTest: River 530 Hydra: Tar båttypen til et nytt nivå

BAYLINER C21: I klassen Best for Beginners er det gode og ikke altfor kostbare innstegsmodeller som gjelder. Bayliner C21 følger opp en lang amerikanske tradisjon med prisgunstige daycruisere. 

Norske River med Reidar Gjølstad og Chris Haarbye står for utviklingen, mens slovenske Roto bringer moderne produksjonsmetoder inn i miksen. 

Det holdt imidlertid ikke helt i kampen mot Bayliner C21, en klassisk amerikansk daycruiser der godværsegenskapene står sentralt.

Dermed ble Bayliner det eneste ikke-nordiske innslaget blant BOB-vinnerne for 2025.

I «Best for Adventure», mer kjent som styrehyttebåter for transport og overnatting, tok finske Saxdor seieren med sin 340 GTWA. Den føyer seg inn i rekken av sportslige og moderne båter fra verftet, med særlig suksess i Middelhavet og USA.

SAXDOR 340 GTWA: Det finske merket har i løpet av drøyt fem år oppnådd en eventyrlig popularitet, særlig utenfor Norden. Over 1000 ansatte bygger rundt 600 båter i året. Nye 340 GTWA gikk til topps i Adventure-klassen. 
XO EXPLR 44: Du går ikke under radaren i den nye toppmodellen fra XO. Tøft utseende og ditto egenskaper holdt til seier i klassen for Big Boats.

Les også: Prøvekjørt: Saxdor 340 GTWA: En ost og vin-båt, sier du?

Det andre finske Best of Boats-trofeet gikk til XO Explr44 i storbåtklassen. En dristig og oppsiktsvekkende nysatsing fra produsenten av tøffe aluminiumsbåter.

Les også: Test: XO EXPLR 44: Denne båten skal endre alt

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn