Prøvekjørt: Saxdor 340 GTWA

En ost og vin-båt, sier du?

Den nyeste Saxdor-modellen retter seg mot en ganske annerledes båtbruker enn det vi er vant til. Da tar det litt tid å skjønne hva det dreier seg om.

LIK, MEN ULIK: Saxdor 340 GTWA minner ikke så rent lite om Axopars modeller, men har spisset egenskapene enda mer mot «nye» båtkjøpere. 
Publisert Sist oppdatert

Saxdor er et nytt finsk båteventyr, og ifølge dem selv det raskest voksende europeiske båtmerket.  Men det er også historien om Sakari Mattila, det nærmeste vi kommer en «seriegründer» i nordisk båtsammenheng.

Han har vært sentral i oppstarten av Aquador, Paragon, XO, og ikke minst Axopar.

Ved etableringen av Axopar i 2014 eide Mattila 100 prosent av aksjene, men solgte seg gradvis ut av verftet. I perioden 2016-2018 trakk han seg etter hvert helt tilbake fra utvikling og drift, og i 2019 lanserte han sitt nyeste båtmerke: Saxdor.

Det er ikke vanskelig å se at Saxdor-modellene er temmelig like det du finner hos Axopar.

Verken Mattila eller co-gründer hos Axopar, Jan-Erik Viitala, har vært spesielt interessert i å kommentere hvorfor de splittet opp. Ei heller er det noen åpenbare sure miner hos Vittala når det kommer til likheten mellom de to merkene.

I stedet sier han at konkurranse er bra, og at det motiverer Axopar til innovasjon. Så da så.

RASK: Standard er 2x200 hk og toppfart på snaut 40 knop. Testbåten med 2x300 hk ligger mellom 45-50 knop. 

Første tur

Derfor er jeg spent på min første tur i en Saxdor. 340 GTWA er den nyeste modellen, lansert på Cannes Yachting Festival i september 2024.

Det dreier seg om en 34-fots walkaround-modell med styrehytte og det svært slanke, lave designet typisk for Saxdor og Axopar.

Jeg må ærlig innrømme at jeg brukte tid på å ta til meg egenskapene i Axopar, siden de er ganske ulike min nokså tradisjonelle oppfatning av hvordan båter «skal være».

GIMMICKS: Stor solseng, åpning av dører og vinduer, samt skrogsidene senket mot vannet. 340 GTWA har mange triks opp i ermet.

Der tok jeg feil

Derfor tenker jeg at forskjellen til en Saxdor ikke er så stor, men det viser seg fort at jeg tar grundig feil. Hvis Axopar er annerledes, er Saxdor annerledes i andre potens.

Prøveturen og gjennomgangen av båten gjør meg egentlig ikke så mye klokere, og hodet strever med å forstå hvilke båtkunder Saxdor egentlig er rettet mot.

Forløsningen kommer litt senere på dagen, når en utenlandsk kollega med større Saxdor-erfaring enn meg hører min forvirring og forklarer:

POLSTRET: Vin- og osteelskere kan nyte sittegruppe med gode puter i baugen. 

– But Terje, this is easy. Saxdor is the «wine and cheese boat».

Båtturen skal være en fest

Jeg ser at det begrepet ikke er helt selvforklarende, men det handler tydeligvis om en ny og ikke minst velstående gruppe båtkjøpere.

En som setter pris på helt andre kvaliteter enn de du trenger en sur høstdag på Vestlandet, styrehyttebåtenes grunn til å eksistere her hjemme.

ÅPEN: Store skyvedører sørger for enkel passasje og åpen følelse i en relativt trang cockpit for en 34-foter. 

I stedet synes denne nye typen båtbrukere at en tur på sjøen skal være pur nytelse, et festlig avbrekk i hverdagen, der kanskje ikke turen i seg selv er det viktigste, men opplevelsen når du går i land ved en kostbar restaurant, eller følelsen av å nyte et godt glass i sittegruppen forut.

Og når eierne av en skvulpende flybridgebåt ser misunnelig på din Saxdor der den skjærer forbi i 40 knop. Eller noe i den duren.

Nokså trangt

Poenget er uansett at mine innvendinger, for eksempel at dette må være en av de minste 34-foteren jeg har vært om bord i, faller på stengrunn.

SLANK: Saxdor 340 GTWA er 3,1 meter bred og smalner mye mot baugen. Det gir begrenset plass i en båt på nesten 11 meter.

Det med plassen gjelder for øvrig både den lille kabinen under dekk, den enda mindre stikklugaren akter, og cockpiten med sin brede førerbenk samt en sofa trykket inn i akterdelen av hytta.

At jeg mumler noe om trang benplass i sittegruppen forut, blir besvart med høflig overbærenhet. Ingen ben skal under bordet, de skal jo strekkes ut i loungesetene, må vite.

Utfellbare skrogsider

Jeg er ikke typen til å la meg imponere av elektrisk drevne, utfellbare skrogsider. Men når båten er så smal, skjønner jeg at det skaffer ekstra dekksplass ankret opp i en lun vik.

MER DØRK: Modellen har skrogsider som kan felles ut elektrisk. 

Den elektriske bakruten i hytta er jeg mer med på, all den tid det blir en fin åpning mellom de som må sitte inne og de to som får plass på solsengen på akterdekket. Og løsningen er utvilsomt Instagram-vennlig. 

Høy kvalitetsfølelse

Det er ikke all verdens bølger under prøveturen, men med 2x300 hk Mercury har båten fartspotensial i området 45-50 knop, og kjennes lettkjørt.

RASK: Med 600 hester på akterspeilet ligger toppfarten rundt 50 knop. 

Det umiddelbare inntrykket er høy kvalitetsfølelse på seter og materialer, sannsynligvis et svært viktig poeng for den aktuelle kundegruppen.

Og den som intet våger, intet vinner: I 2025 er målet å produsere 600-800 båter, mens omsetningen passerte 100 millioner euro i 2024. Rundt 800 ansatte leverer nå båter til over 150 forhandlere i et verdensomspennende forhandlernettverk.

Selv jeg skjønner at det ligner på suksess.

Tekniske data

Lengde, m: 10,78

Bredde, m: 3,1

Drivstoff, l: 480

Vann, l: 100

Septik, l: 55

Personer: 9

Anbefalt motor, hk: 500-600

Fartsområde, knop: 40-50

Pris, fra kr: Ca. 2,8 millioner

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 43 2025