Test: XO EXPLR 44
Denne båten skal endre alt
Vi har kjørt den nye gigantbåten fra XO. En ny start for merket, med kompromissløs kvalitet og luksus, ifølge verftet.

Det er store ord, men når du ser den nye 44-foteren på sjøen for første gang, skjønner du hvorfor XO har dekning for dem. Verftet tar et stort jafs i størrelse; fra båter på rundt åtte-ni meter, til Explr 44 på 13,3 meter.
Sammen med det dramatiske designet – rett baug, massiv skrogside og patruljebåtaktig styrehytte – gjør nyheten et voldsomt førsteinntrykk.
Prøvekjøringen foregår på den finske sørvestkysten, og den velutstyrte testbåten har en skog av antenner på taket. Med et smil sier skipperen at han holder seg godt unna russisk farvann.
For XO Explr 44 kan nemlig utseendemessig fort forveksles med noe mer militært.
Kanskje ikke så mye i vår champagnefargede utgave. Vi er jo vant til at XO-kundene går i retning av svart eller grått for å understreke at dette er en solid båt til seriøs bruk.
Men det var et krystallklart ønske fra kunden, og når prisen nærmer seg 15 millioner, gjør man som kunden sier. Overaskende nok kler båten fargen svært godt.

Yacht i miniformat
Det kan jo være et tegn på at XO Explr 44 faktisk representerer et skifte for merket.
Salgs- og markedssjef Ewa Jurewicz forteller at den nye modellen tar vare på de solide egenskapene XO har bygget rennomméet sitt på, men nå også skal tiltale eiere med høye krav til luksus og komfort. Tanken er at båten skal føles som en megayacht i kompaktformat.
XO har altså store ambisjoner for denne og kommende modeller. En times prøvetur i finsk skjærgård under rolige forhold gir bare en liten smaksprøve av hva båten kan, som nok er en hel del.
Explr 44 bygges utelukkende for utenbordsmotorer, utvilsomt med store markeder som middelhavslandene og USA i tankene. Her i Norge vil de fleste ha dieselmotorer i en båt av dette kaliberet.

Det er i utgangspunktet to motoralternativ, begge fra Mercury. Enten to V12-motorer med til sammen 1200 hk, eller tre V10-motorer med samme totaleffekt, slik testbåten er utstyrt med.
Nå er støynivået fra motorene sjelden noe problem for båter i denne størrelsen, men kombinasjonen av kultiverte V10-motorer og lukket kabin, gir en følelse av eksepsjonell stillhet. Ikke bare når du kjører rolig, men også i høy fart.
Aluminium av militær kvalitet
Vi kan selvsagt diskutere hvor fort en slik båt faktisk trenger å gå, men svaret fra kundene er tydeligvis at fartspotensialet bør ligge opp mot 50 knop.

XO oppgir 48 knop som toppfart for Explr 44, mens verftets egne målinger viser 45 knop for testbåten.
Imponerende for en båt med kjøreklar vekt på rundt 12 tonn, noe som selvsagt også krever sitt når regnskapet skal gjøres opp på marinaen.
Regn med snaut seks liter per nautisk mil i området mellom 25-30 knop, eller rundt 140-190 liter i timen. Drivstoffkapasitet på 1800 liter er med andre ord en dyd av nødvendighet.

Det lille som er av hekksjøer og bølger på testdagen, svelger båten selvsagt unna uten problemer. Vi kjenner de mindre XO-modellene som svært sjødyktige, og inntrykket er at XO Explr 44 holder minst samme standard.
XO bruker aluminium av militær kvalitet for styrke og stabilitet både i skrog og dekk. Ved siden av strukturell integritet, sier XO det er resirkulerbart, solid ved grunnstøting, enkelt å reparere og med lav brannfare.

Svært solide sportsseter
XO har ikke laget Explr 44 for å tilfredsstille alle, og det er enkelt å skjønne hvorfor. Konseptet er helt annerledes enn mer tradisjonelle familie- og turbåter i denne klassen, enten det er sundeck, daycruiser, hardtop eller flybridge.
Den store styrehytta setter premissene for resten av interiøret, med en kabin i baugområdet og en i akterdelen av båten.

Det betyr at mye av livet om bord foregår under tak og bak vinduer. Sitteplassen i cockpit er tilstrekkelig og på førerplass med svært solide sportsseter.
Begge kabinene er rommelige for båttypen med separate toalettrom, men inntrykket av overnattingskomfort er helt annerledes enn i for eksempel Marex 440.

Italia møter Skandinavia
XO ønsker at den innvendige stilen skal være en blanding av skandinavisk minimalisme og italiensk estetikk med fine detaljer.
Det synes jeg de har lykkes godt med, for totalinntrykket er moderne og elegant. Godt hjulpet av en førerplass med store skjermer fra Simrad eller Garmin. Her finner du selvsagt joystickstyring, mulighet for Seakeeper stabilisator og aktivt ICCP-system for å motvirke korrosjon.

På fine dager kan XO Explr 44 by på stor solseng i baugen, og en rommelig sittegruppe på akterdekket. Det store bordet gjør dette til båtens naturlige samlingssted, og gruppen kan fort gjøres om til et behagelig loungeområde når solen skinner.
Fortsatt er en flybridge- eller sundeck-modell mer egnet til slike formål, men så har jo XO Explr 44 sine fortrinn på andre områder.

Vi Menn Båt mener:
XO Explr 44 er litt av et løft i forhold til det øvrige modellutvalget fra den finske produsenten av aluminiumsbåter. Båten holder tilsynelatende høy standard på de områdene XO har prioritert. Samtidig gjør styrehyttekonseptet at den har helt andre egenskaper enn de typiske bo- og dagsturbåtene i denne klassen. Det gir både fordeler og ulemper, men velger du en Explr 44, vet du nok akkurat hva du vil ha. Som champagnefarget båt, for eksempel.
Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 43 2025