Saga 355

Spennende turbåt fra tradisjonsrik norsk produsent

Den tradisjonsrike produsenten fra Selje kommer med viktig nysatsing.

AKTERDEKK: Her kan du åpne eller lukke med elektrisk softtop, og velge mellom tradisjonell akterdør eller en stor foldedør i glass med elektrisk senkbart vindu.
Publisert

Saga er et velklingende og tradisjonsrikt navn i norsk turbåtsammenheng. De produserer fortsatt i Selje og har nå de første utgavene av den nye Saga 355-modellen under bygging med Stadlandet som nærmeste nabo. 

– Saga 355 er en helt ny og moderne båt, men med tradisjonelt skrog og drivlinjeløsning. Her er det nemlig halvplanerkonsept med V-gir og akseldrift, forteller Sølve Refsnes fra Saga.

TAKLØSNINGER: Over cockpit kan du velge mellom stor elektrisk glassluke, softtop eller to skyveluker på hver side. Legg merke til at båten har fått fremovervendte vinduer i front.

Sammen med designer Espen Thorup har Saga tatt frem et erketypisk turbåt for norske forhold, men lagt til en mengde nye løsninger turbåtfolket nok vil sette pris på.

TESTING: Saga 355 har vært gjennom flere sjøprøver rundt Stadt, og under tøffere forhold enn denne fine dagen. 

– Her er det trygge gangveier opp til et hevet dekk, slik at det blir gode plassforhold i den forkabinen med køyeplass til to, der sengene også kan splittes om man ønsker det, forteller Refsnes. I tillegg er det midtkabin med dør, og egen dusjnisje på toalettrommet. Han peker også på nye dør- og takløsninger i hytta, med skyvedør på hver side og to valgmuligheter for akterdøren og tre for takluken.

I PRODUKSJON: Nye Saga 355 (til høyre) er under bygging på Selje. Skroget ser spennende ut, og vi gleder oss til å prøve nyskapningen. 

På motorfronten kan man velge mellom Volvo og Yanmar fra 300 til 500 hestekrefter. Prisen vil ligge fra fem–seks millioner, avhengig av motor og utstyrsnivå.

UNDER DEKK: Forut skal det være god takhøyde og fleksibel køyeløsning. 

Tekniske data:

Lengde, m: 10,23

Bredde, m: 3,49

Drivstoff, l: 450

Vann, l: 260

Septik, l: 140

Motor, hk:
300–500

Pris, ca. kr: 5–6 millioner

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 59 2025