Veldig bra og overraskende billig
Alt ligger til rette for at dette skal kunne bli en bestselger.

Den såkalte kompaktklassen, eller Golf-klassen, er blitt det definitivt mest populære segmentet for norske bilkjøpere.
Av Norges tre mest solgte biler så langt i år, så er alle de tre bilene på topp en bil i nettopp dette segmentet. Fusjonen av tilstrekkelig med plass, gode kjøreegenskaper og akseptabel pris gjør at denne typen biler dekker det viktigste behovet til nær sagt alle.
Og at dette er et viktig segment har selvsagt alle de store bilprodusentene tatt innover seg. Nær sagt alle produsentene har nå enten gode eller veldig gode produkter å tilby noen som er ute etter denne typen bil.
Sterkest står naturligvis Golf og Auris, men det er bare å nevne Audi A3, Ford Focus, Volvo V40, Lexus CT200h, nye Peugeot 308, Nissan Leaf, BMW 1-serie, Mercedes A-klasse, Kia C'eed, Hyundai i30 og Honda Civic, før man forstår at det er vanskelig å velge noe som er «feil».
Et realt comeback
Og med dette som bakteppe er det Mazda nå forsøker å gjøre sitt solide comeback. Merket lå som mange vet nede med praktisk talt brukket rygg etter skilsmissen med Ford for noen år siden, og har ikke hatt biler som kunne konkurrere i markedet.
Men japanerne valgte å gjøre som eiendomsmeglere og så annerledes på det: Dette var ikke noe håpløst, men det var «en situasjon med potensial».
De begynte langt på vei å tenke helt på nytt, og utviklet en ny plattform for bilene sine, et nytt designspråk og nye deler. Dette ga de frihet til å tenke smartere, og løste gamle problemer på en smartere måte. De ga hele satsingen fellesbetegnelsen «SkyActive».
Går mot trenden - oppnår det samme
Sentralt i denne satsingen var nye motorer. Markedet generelt har gått mot det som kalles «downsizing», som i praksis betyr mindre motorer med færre sylindre, som kompenserer for dette med hissige turboer. Mazda hadde ikke råd til dette, og måtte i stedet fokusere på å gjøre vanlige selvpustende motorer mer effektive.

Uten å bli for tekniske, resulterte det i at de har laget nye bensinmotorer som har fått mer av fordelene til dieselmotorer, og nye dieselmotorer som har mer av fordelene til bensinmotorer, gjennom å lage motorer med grensesprengende kompresjonsforhold. Om du ikke vet hva det betyr, så bare nikk og si ja, men det handler om hvor mye sylindrene skviser sammen drivstoffet før antennelse.
Resultatet har blitt noen glimrende motorer, der man har dieselmotorer som faktisk er turtallsvillige, og bensinmotorer som har dreiemoment på lavt turtall. Og alle motorene har hyggelige forbrukstall.
En stegvis utrulling
Den første bilen som implementerte denne nye måten å tenke bil på, var CX-5, som har blitt en bestselger i Norge. Og så fulgte de opp med samme teknologien i storbilen Mazda6. Begge bilene har vi sansen for, og bygges med det samme bakteppet.
Og nye Mazda3 er altså den tredje bilen som lanseres med den nye SkyActive-tankegangen. Konkurransen er knallhard, men utgangspunktet er det beste for å kjempe mot de beste.
Design
Utseende er subjektivt, men vi mener Mazda har truffet godt med sitt nye designspråk. Merket har gått fra å være litt grå og nøytrale, til å bli mer aggressive og skarpe i kantene.

Mazda3 er ikke noe unntak, og bilen fremstår velproporsjonert og fin.
Bilen er hakket lenger enn både Golf og Focus, og har også merkbart lenger akselavstand. Det betyr at bilen fremstår som hakket mer romslig for de med lange bein innvendig.
Bakseteplassen i seg selv er ikke oppsiktsvekkende sto, men Mazda har utformet setene på en slik måte at du får plass til mer enn det umiddelbart ser ut som

Den lange akselavstanden betyr samtidig at det er lagt mindre vekt på bagasjerom. Så selv om Mazda3 er 20 centimeter lenger enn en Golf, så har den likevel 16 liter mindre bagasjerom.

Interiør
Interiøret er i stor grad preget av den nesten fritt plasserte skjermen i midtkonsollen, som gir oss assosiasjoner til Mercedes A- og B-klasse. Skjermen styres i likhet med premiumbilene fra midtkonsollen.

Bilen har også en HUD. Om det er en ekte HUD, eller en semiløsning kan diskuteres, for Mazda projiserer info om blant annet fart og cruisekontrollstatus på en liten plastikkbrikke over rattet, i stedet for rett i frontruta - slik blant annet BMW og Lexus gjør. Begge deler fungerer veldig godt, og gjør at det bare er nødvendig å ta bort blikket fra veien for se i speilene.

Kvaliteten på multimediesystemet er derimot ikke av de beste på markedet. I utgangspunktet er det ganske intuitivt, men alt du gjør skjer med en relativt merkbar forsinkelse.

Vi la også merke til at bilens GPS-system inneholdt relativt mange feil når det kom til fartsgrenser.
Ellers er interiøret en salig kombinasjon av minimalisme og en overflod av knapper. Utover skjermen, er dashbordet relativt stilrent og fin.
Rattet er derimot pepret fullt av knapper for den svært velfungerende radarbaserte cruisekontrollen, lyd og handsfree-kontroll. Instrumentpanelet er en anelse overdesignet, men oversiktlig.

Setene er litt typisk japanske: Fine for de som er litt korte, men mangler god lårstøtte.
Drivlinje
Under panseret i vår testbil satt Mazdas 2-liters bensinmotor på 120 hestekrefter. Motoren gir de samme forbrukstallene som Golfs 1,4-liters bensinmotor, og er i så måte svært effektiv.
Det oppsiktsvekkende er derimot at den har et nær absurd stort arbeidsområde. Bilen liker seg nær 1100 RPM under normal kjøring, og som bildet viser ønsker den faktisk girskift i motbakke ved 1500 RPM.
Samtidig er den oppsiktsvekkende turtallsglad, og du har veldig mye futt helt opp til rødlinja. I 2. gir kommer du deg godt over 100 km/t.
Dette gjør bilen veldig, veldig lettkjørt - og det er nesten lett å glemme at man kjører en bil med manuell girkasse. Girkassen gjør forøvrig lite ut av seg, slik vi liker det. Den har kort gange og med akkurat passe motstand.
Kjøreegenskaper
Med sin nye SkyActive-teknologi har Mazda tatt et lite steg bort fra den typisk nøytrale japanske følelsen som mange spesielt kjenner fra Toyota. Mazda3 er overraskende lite «slapp i fisken», og selv om 120 hestekrefter ikke er noe som umiddelbart presser frem din indre djevel, klarer motorens turtallvillighet å presse frem kjøreglede.

Styringen er relativt tung, og har ganske stort utslag, noe som gir noe i nærheten av en sportslig følelse.
Bilens understell later til å være et slags strålende kompromiss mellom komfort og sportslighet, noe som gjør bilen til en flott allrounder.
Det opplevde støynivået i bilen er derimot litt høyere enn ønsket. Rene støymålinger viste ingen alarmerende nivåer, men det later til at spesielt hjulstøy ligger i et frekvensspekter som høres relativt godt.

Overraskende billig
Prismessig ligger Mazda3 litt under hva man kan forvente. Vår testbil, i utstyrsgrad Optimum, er hva vi vil kalle velutstyrt der det er få ting vi savner. Bilen er utstyrt med radarbasert cruisekontroll, GPS, 18" felger, Bose lydanlegg, skinnseter, en omfattende pakke aktive sikkerhetssystemer, Xenon/LED-lys, HUD, regnsensor, multifunksjonsratt,parkeringssensorer, tosoners automatisk klimaanlegg og mye mer.
Med rubbel og bit, inkludert tillegg for metallic lakk, er prisen under 280.000 kroner.
Til sammenligning begynner en tilsvarende motorisert Golf Highline på rundt 300.000 kroner. Da sitter du likevel på en vesentlig mindre utstyrt bil, og må regne med flere titusen kroner for å havne på samme utstyrsnivå. En Auris Hybrid Excecutive koster nærmere 300.000 kroner, og er også hakket dårligere utstyrt.
Det gjør at Mazda3 faktisk ligger faretruende nær å konkurrere med Hyundai på pris, men samtidig ligger høyere i opplevd kvalitet og komfort.