Hvorfor er ikke alle biler like smart som denne?
Denne bilen gjør en ting bedre enn de aller fleste andre.

Honda er en produsent som ikke helt har fått det til salgsmessig de siste årene, selv om merket egentlig har gode tradisjoner i Norge - som en av de mer påkostede og luksuriøse produsentene fra det landet.
Nå sliter de på den nedre delen av Topp 20 blant bilprodusentene i Norge - til tross for at merket står «norgesfavoritten» CR-V, som satt SUV til folket på kartet. Med forrige generasjons Civic fremsto også selskapet som et av de mest dristige når det kommer til design. Med sine skarpe kanter og spesielle eksospotter var det ikke mange som trodde på selskapet da de påsto at konseptbilen faktisk kom til å komme nærmest uendret på markedet i 2006.
Resultatet var at bilen delte markedet i to: De som mente den var en designmessig fargeklatt - og de som mente den ble for sær. I kombinasjon med litt Norge-fiendtlige motorer - spesielt på dieselsiden - ble den derfor ikke helt den store suksessen mange kunne tro. De som kjøpte den var derimot strålende fornøyd.
Nå i den nye generasjonen Civic her, og Honda har hørt mest på dem som mente Civic var for sær. Den nye versjonen er derfor i stor grad som den gamle - bare mindre oppsiktsvekkende designmessig.
Honda omtaler Civic som en splitter ny bil - noe den også åpenbart er med mer lengde og kortere akselavstand, men designmessig er det relativt kosmetiske endringer på utsiden. Grillen og eksospottene er kanskje det mest merkbare.
Genial lagringsløsning
Men det er spesielt én ting som gjør at Civic er en bil som skiller seg merkbart ut fra konkurrenter som Focus og Golf, og det er at bilen har en merkbart bedre praktiske løsninger enn konkurrentene.

Honda har gjort en liten genistrek som ingen av dens konkurrenter ser helt ut til å ha forstått konsekvensen av: De har flyttet bensintanken lenger fram i bilen, noe som har frigjort masse plass i den bakre delen av bilen. Dette har Honda utnyttet til det maksimale med svært fleksible og romslige løsninger.

Dette legger du umiddelbart merke til når du åpner bagasjerommet, for det er langt dypere enn det vi kjenner fra andre biler. Og ikke nok med det, den har en ekstra luke under som gir deg enda mer plass. Mens en vanlig Focus har plass til 363 liter i bagasjen, og Golf 350 liter, kan du få inn hele 477 liter i en Civic - det er snakk om nesten en tredel ekstra!
Baksetene legger seg enkelt ned flatt, uten behov for å bekymre seg for nakkeputene - men det er kanskje mer interessant at du også kan vippe opp bakseteputene, slik at du får lang bedre plass til høye og store ting i baksetet.

- Det er nesten rart at ingen andre gjør dette, for vi har ikke patent på å flytte drivstofftanken fremover, sier Hondas markedssjef Tom Gullkrona Skoglund til Side3.

Og det må vi nesten gi ham rett i. Utover å gjøre bilen en anelse mer fortung, ser vi ingen åpenbare ulemper med det Honda har gjort, bare masse mer plass.
Nesten et romskip
Civic skiller seg også nevneverdig ut når det gjelder hvordan ting er innredet rundt føreren. Selve midtkonsollen er ikke spesielt nevneverdig, og plasseringen av girspaken svært langt fram føles litt unaturlig om du har lange ben, og dermed har setet lang bakover, men det er ikke det som virkelig skiller Civic ut fra andre konkurrenter.
Honda har nemlig videreutviklet sitt doble instrumentpanel. Der du forventer å finne alle instrumentene har du turteller, temperatur- og drivstoffmåler, mens en har forsøkt å lage et nærmest romskiplignende andre nivå nærmere frontruta. Her er alt digitalt, og små detaljer gir deg nærmest en futuristisk følelse.

På Sport-utgaven (laveste utstyrsgrad på diesel) har en ingen GPS, men i det øvre displayet er det en LCD-skjerm der du har kontroll over radioen og lignende. Du kan også lage dine egne ikoner og bilder som du kan laste opp til systemet. For eksempel kan du ha bilde av din bedre halvdel - om det skulle være din greie.
Ellers er det verdt å nevne at standardsetene i Sport-versjonen som vi har kjørt blir litt korte i puta for de med litt lengde på beina - og at utsikten bak ikke er den beste grunn av den høye spoileren.
Stor motor - liten bil
Den bilen vi har testet er utstyrt med det som foreløpig er Hondas eneste dieselmotor, og dermed det som har vært merkets store akilleshæl, nemlig en 2,2-liters variant med 150 hestekrefter. En såpass stor motor tilfører både vekt og ekstra effekt som norske bilavgifter ikke er spesielt fornøyd med.
I en såpass liten bil som Civic er selvsagt 150 hestekrefter og et dreiemoment på 350 Nm en morsom opplevelse - det er tross alt det samme du får ut av en betydelig tyngre CR-V med dieselmotor, og en blir ingen sinke på veien. Motoren er også relativt utslippsvennlig med et oppgitt forbruk på 0,42 liter per mil.
Motoren fremstår litt usivilisert før den har fått varmet seg opp, gjennom at den den er litt grovere i målet enn våre ører setter mest pris på. Den kunne også tidvis gi følelsen av å være «lat» på vanlig langkjøring - trolig for å spare drivstoff - samtidig som den våkner til live når du presser den. Motoren deg nemlig lov til å presse opp litt turtall - uten at den fremstår supersportslig - samtidig som bilens vekt i kombinasjon med motorens dreiemomentkurve aldri gjør det helt nødvendig.
Det er en stund siden vi kjørte forgjengeren, men når det kommer til kjøreegenskaper fremstår den nye modellen å ha et større fokus på komfort, og litt mindre på sportslighet. Civic med diesel er derfor i skrivende stund en relativt nøytral bil med masse krefter, fremfor en billigere Golf GTD-konkurrent.
Det er ellers verdt å nevne at en mindre dieselmotor trolig vil bli tilgjengelig i løpet av året - og blir dermed Hondas andre dieselmotor.

En annerledes bil
Konkurransen i segmentet som Civic plasserer seg i er knallhard, og det er en rekke gode konkurrenter - og det finnes få, om noen, dårlige valg der ute.
Golf er «bankersen» med de gode motorene, Focus er den kjøreglade, Hyundai i30 er den som virkelig gir deg mye bil for pengene, Corsa er den morsomme, Auris er det trygge og som gir deg hybridmulighet - og slik kan vi fortsette.
Civic er bilen for deg som ønsker noe litt annerledes. En bil som skiller seg ut, og som ikke minst gir deg fenomenalt gode bagasjeløsninger som nærmest klassifiserer den til en liten flerbruksbil.