Denne bilen er nesten perfekt
Kombinasjon av pris, ytelse og utstyr gjør dette til en vinner.

Fra det øyeblikket vi fikk se tegningene til Hyundais nye i30, hadde vi en følelse av at det kom til å bli en bil som en virkelig måtte regne med - og en bil som i kanskje større grad enn i40 kunne heve inntrykket av hva en Hyundai egentlig er for noe.
Vi likte igjen det vi fikk se da bilen offisielt ble avduket i Frankfurt i fjor høst, og nå har vi endelig fått teste bilen med norske skilter på norsk vei.
Og la det bare være sagt med en gang: Dette er en bil som virkelig kan skape biler som ligger på salgstoppen i dag. Vi snakker om en bil som går rett i strupen på VW Golf og Ford Focus - altså de to bilene som lå på 1. og 2. plass over Norges mest solgte biler i forrige måned.
Mye utstyr til hyggelig pris
Bilen vi har vært ute og prøvekjørt er det som er en topputstyrt dieselutgave med manuell girkasse. Startprisen på dieselutgaven er 206.000 kroner, noe som i utgangspunktet er svært imponerende. For basisutgaven av en Golf med tilsvarende motor - og da snakker vi BlueMotion - må du ut med rundt 35.000 kroner ekstra.
Grunnutgaven er derimot ikke all verden spennende, og det er nettopp den topputrustede versjonen vi har kjørt som fremstår som spesielt spennende. Bilen koster 266.000 kroner, og det du får med i denne prisen er en utrolig imponerende utstyrspakke - i alle fall i forhold til prisen.

Vi snakker blant annet om panorama soltak, delskinn, 17" aluminiumsfelger, parkeringssensorer både foran og bak, ryggekamera, navigasjon, cruisekontroll, justerbar korsryggstøtte, adaptive Xenon-baserte lys, regnsensor, Bluetooh, iPod/iPhone-tilkobling, automatisk 2-soners klimaanlegg, multifunksjonsratt, justerbar styrerespons, trykkfølsom LCD-skjerm, kjørecomputer i farger og regnsensor.
Mye av dette tilbehøret er ikke tilgjengelig på en BlueMotion grunnet vektbegrensninger, men begynner du å legge på tilsvarende utstyr på en Golf vil du fort se at prisen kryper opp betydelig.
Betydelig forbedret design
Hyundai har ikke tradisjonelt vært et merke som har hatt et designspråk som har vært særlig tiltrekkende - og forrige generasjon i30 var i så måte bare marginalt bedre enn sine forgjengere. Nå er smaken subjektiv, men det kan ikke være noen tvil om at Koreanerne har tatt kvantesprang.

Deres nye designspråk fikk sin debut med i40, og vi mener at de nye linjene fungerer enda bedre på lillebror i40. Vi vet ikke om vi skal strekke oss så langt som å si at den er penere enn verken Golf eller Focus - som begge har et design som virkelig fungerer - for det er enkelte småting som ikke er 100 prosent optimalt, spesielt helt i nesa og i avrundingen bak, det er slående hvor langt koreanerne nå har kommet på design.
Også når man setter seg bak rattet er det merkbare forbedringer. Den tradisjonelle hardplasten er helt borte, og bilen virker overraskende tett skrudd sammen. Det har tidligere kommet fram at VW-sjefen lot seg imponere over den opplevde kvaliteten, og det sier kanskje sitt.
Når det kommer til designet av midtkonsoll og plassering av knapper, føler vi at Hyundai har gjort en virkelig god jobb. Alt er veldig oversiktlig og intuitivt.

Vi har derimot et par mindre irritasjonsmomenter: For det første viser Hyundai at de sparer på utviklingskostnadene når du skrur på den store og fine trykkfølsomme LCD-skjermen. Både her og i den fargedisplayet i instrumentpanelet - samt da også GPS-en - må du velge mellom dansk eller Engelsk. Norsk er ikke tilgjengelig, og det burde de tatt seg bryet med å implementere.
Når det kommer til brukervennlighet er nok heller ikke Hyundais GPS den mest brukervennlige på markedet. Den fungerer veldig greit så lenge den viser deg veien, men alle innstillinger er ikke like intuitivt som en kunne
Utrolig lettkjørt
La oss først bare få det overstått: Hyundai har ikke markedets mest sofistikerte motorer, og både Ford og VW har alternativer som vi liker bedre. Den 1,6-liters store dieselmotoren er relativt grov i målet på lave turtall - og bilen er ikke spesielt glad i lave turtall. Bilens maksimale dreiemoment på brukbare 260 Nm slår ikke inn før ved 1900 RPM, og det skjer relativt lite før dette.
Til sammenligning har Focus' tilsvarende motor en dreiemomenttopp som ligger 10 Nm høyere, ved et turtall som er 150 RPM lavere. BlueMotion har derimot 10 Nm mindre dreiemoment enn i30 - men har maksimalt dreiemoment allerede ved 1500 RPM.

Resultatet er at i30 er en bil du kjører litt annerledes enn konkurrentene - men når du først kommer over 1900 RPM, er i30 definitivt en spennende liten tass å kjøre.
Samtidig har bilen et relativt hyggelig dieselforbruk på 0,41 liter per mil på blandet kjøring.
Det som slo oss umiddelbart da vi satt oss inn i bilen, er hvor utrolig lettkjørt bilen er. En trenger ingen tilvenning overhode bilens manuelle girkasse, giringen og clutchingen er lett, men samtidig ikke slurete. Rattet har tre forskjellige moduser for styrefølsomhet - comfort, normal og sport - og noe som først og fremst handler om hvor mye servoen hjelper til. I comfortmodus blir bykjøring en lek med lett og villig styring - mens i sportsmodus strammes det til for den mer sportslige følelsen.
Bilen har ikke noe adaptivt understell, men bilen ser ut til å ha funnet et svært godt kompromiss mellom å fungere greit til litt aktiv kjøring og det å rulle over ujevnheter uten at det slår. Vi heller nok til at den er litt stiv, men den slår ikke med mindre farten eller underlaget tilsier at det må skje. i30 fratar ikke Focus tronen som kongen på kjøreegenskaper, men den henger heller ikke langt etter.
Ingen plassmangel
«Golf-klassen» er ikke en veldig stor biltype, og i det ligger det at det ikke er all verden plass. Undertegnede har relativt lange bein, og dermed også setet plassert ganske langt bak. Om jeg så tar turen til baksetet pleier det å være relativt trangt om plassen. I i30 var dette derimot en helt smertefri affære, og jeg satt med akseptabel beinplass i baksetet. Vi betviler derimot at en 5. person i baksetet ville tenkt det samme.

I bagasjerommet er det også bra med plass. 378 liter får du plass før setet legges ned, og det er en håndfull melkekartonger mer enn du får til i en Golf.
Konklusjon
i30 er ikke Norges beste bil, og den er i alle fall ikke bedre enn den definitive bestselgeren i Norge, nemlig hovedkonkurrenten Golf.
Men det i30 derimot kan vise til, er at den trolig er den bilen i sin klasse som gir mest bil for pengene. På mange måter får den oss til å tenke på en Skoda Superb i forhold til en Audi A6 - bare at i30 faktisk ser ganske bra ut i tillegg. Utstyrspakken på toppmodellen fremstår som en av de mest gjennomtenkte vi har sett på lang tid: Ikke for mye, men de tingene du faktisk ønsker - og til en bra pris.
At bilen i tillegg er god å kjøre, har mer plass enn du skulle tro og har et hyggelig forbruk er heller ikke med på å trekke ned totalinntrykket. Det hjelper også veldig på at i30 nå har et utseende som ikke gjør deg forlegen om du parkerer ved siden av designmessig svært vellykkede alternativer som Golf og Focus.
Alt dette gjør at nye i30 fremstår som en seriøs utfordrer i en klasse med knallhard konkurranse - og det vil nærmest være idioti å i alle fall ikke sjekke ut denne bilen om du egentlig hadde tenkt Golf eller Focus.