En fantastisk småbil fra Mercedes

Denne bilen gjør veldig mye riktig.

Publisert

Mercedes har i mange år vært litt sær på det der med å lage små biler, og har i stor grad holdt seg unna konseptet. Unntaket har vært den noe spesielle A-klassen som har vært en høy småbil som nærmest har vært i en klasse for seg selv, men ikke en spesielt storselger.

De siste årene har det vært en trend til at de store premiummerkene har begynt å lage stadig mindre biler. BMW kom med sin 1-serie, Audi lanserte A1, Lexus kjørte ut CT 200h og Volvo har lenge flørtet med småbilsegmentet. Den splitter nye V40 - som vi kommer med test av neste uke - er et godt eksempel.

For de fleste har introduksjonen i dette segmentet vært en knallsuksess. Tanken har vært at småbilsegmentet skal være inngangsporten til de litt mer påkostede bilene, og på den måten kapre helt ny kunder. Og da Mercedes skulle vise fram den nye generasjonen A-klassen, var det plutselig en helt annen type bil de viste fram.

Og hvilken nydelig bil de viste fram!

Les også: Dette er den nye minste Mercedesen

Noe av det første vi la merke til da vi plukket opp den nye bilen, var at dette er en bil som ser ganske annerledes ut i virkeligheten enn på bilder vi har sett. Dette er en trend vi har lagt merke til på flere modeller fra Mercedes de siste årene - CLS er for eksempel mye penere i virkeligheten enn det en klarer å få fram på bilder.

Noe av årsaken er nok at mesteparten av bilder vi faktisk har sett av bilen er av den noe mer påkostede AMG-stylede utgaven med andre designdetaljer. Bilen som de fleste vil gå for, er derimot noe mer nedtonet i sitt design, og gir oss ganske klare assosiasjoner til Volvo - spesielt foran.

Eller som resepsjonisten hos Mercedes sa da jeg var innom dem med den nye V40: «Den bilen du kjører nå... den ligner litt på A-klassen.»

Herlig bil innvendig

Testbilen vi har testet er utstyrt med det som Mercedes så fint kaller «exclusive skinnpakke», og det er ikke annet å si at det er et veldig fint sted å være. Kupeen føles riktignok litt trang, men ikke på en negativ måte. En føler seg litt pakket inn av bilen. Setene brer seg rundt deg og sittestillingen er upåklagelig.

Samtidig forsøker Mercedes å differensiere seg litt fra de mer påkostede storbilene. Bilens store infotainmentskjerm ser ut som en ettertanke som er kastet inn, litt på samme måte som vi finner i landets billigste bil. Men det er gjort med stil. Plasseringen føles helt riktig, og det oppleves mer som et designvalg, enn et kostnadsbesparende tiltak.

Noe må vi jo også kunne regne med at Mercedes har spart på, siden dette er klassens billigste småbil.

Les også: Mercedes blir nesten billigbil

Men samtidig som skjermen er en liten ettertanke, så er resten av interiøret i kjent Mercedes-design. Det skal ikke være noen tvil om at dette er en Mercedes. Og dette går igjen i alle smådetaljer, som lyden når du lukker igjen døra og bakluka.

En nytelse å kjøre

Men der en påkostet småbil raskt kan komme til kort, er når det gjelder kjøreopplevelsen. Småbiler har en tendens til å ikke bringe fram det ypperste av komfort, men Mercedes har åpenbart jobbet hardt for at de ikke skal gå i denne fellen.

Den nye A-klassen føles først og fremst ut som en myk og behagelig, men kombinerer dette godt med å gi god styrerespons og en veldig god evne til forsere ujevn vei i høy hastighet. Den gode følelsen med underlaget var derimot nødvendig, for under vår prøvekjøring - primært på halvfuktig høstvei - opplevde vi at bilen relativt enkelt begynte å understyre.

Med en 1,8 liters dieselmotor med 109 hestekrefter er ikke grunnmodellen verdens kraftigst motoriserte sak, men den tilbyr overraskende mye krefter. Det er en motor som ikke sparker villest fra seg, men den har et flott dreiemoment og ikke minst et overraskende bra skyv når turboen sparker inn.

Mercedes' 7-trinns automatiske girkasse er for øvrig som alltid en silkemyk, og som ikke gjør spesielt mye ut av seg før den tidvis må tenke seg om vel lenge ved aktiv kjøring.

Testbilen var utstyrt med sportskinnseter, som i all hovedsak er manuelt styrt - med unntak av korsryggstøtten - noe som sørger for at du som sjåfør sitter veldig godt. Om du først skal ta steget inn i småbilpremiumklassen er dette nesten en forutsetning.

For øvrig fremstår A-klassen som en bil som får respekt i trafikken. Det var påfallende mange som flyttet seg bort fra venstrefeltet på motorveien da vi kom kjørende, og det i seg selv er jo et pluss på dager med mye trafikk.

Støynivået er mer enn akseptabelt, og kombinert med et relativt godt lyd i bilens lydanlegg, er A-klassen fra et førerperspektiv veldig flott - selv om både BMW og Audi tilbyr en bil som er litt mer glad i aktiv kjøring. Men det er en bil som likevel gir deg lyst til å kjøre en liten omvei.

Liten bil, passe med plass

Som nevnt så fremstår førersetet som litt trangt, men det føles helt riktig. Den samme trange følelsen kommer dessverre igjen både i bagasjerommet og i baksetet. Setter vi A-klassen rett opp mot A3 og 1-serie, er det A-klassen som har minst bagasjerom med 341 liter.

I baksetet er det hva vi vil kalle akseptabelt med plass i forhold til hva slags bilsegment vi snakker om. Men bilen er utstyrt med sportsseter foran som ser ut til å spise litt mer beinplass bak enn vi setter pris på.

Overraskende mye bil for pengene

Det interessante med A-klassen opp mot konkurrentene er at innstegsprisen for Mercedes nå slår både BMW, Audi, Volvo og Lexus. Nå skal du riktignok legge på litt ekstra utstyr på A-klassen for å få den bilen du egentlig ønsker, men det må du på alle premiummerkene.

Med en startpris på 269.900 (OFV-priser) er det en bil som ypper seg med opp til flere bestselgermodeller. Modellen vi har testet denne gangen begynner på rundt 300.000 grunnet automatgir, og har en utsalgspris på praktisk talt 400.000 kroner. Det betyr ekstrautstyr for rundt 100.000 kroner, hvor vi i alle fall 15-20.000 kroner kan fjernes uten nevneverdig opplevd kvalitetsnedgang.

Om du går for manuell girkasse betyr det rundt 360.000 kroner for en påkostet splitter ny Mercedes med skinnseter, GPS, all verdens sikkerhetssystemer, Xenon-lys og fem års garanti.

Nå skal det samtidig sies at A-klassen går inn i et segment med ekstremt stor konkurranse for tiden. BMW oppdaterte sin 1-serie for ikke lenge siden, Audi har nettopp kommet med nye A3 som straks kommer i firedørsversjon, Lexus har hybriden for dem som ønsker dette - og ikke minst har Volvo kommet med sin V40, som vi kommer tilbake til neste uke.

Fellestrekket for alle disse bilene er at de rett og slett fremstår knallgode, og gjør at potensielle bilkjøpere har et vanskelig valg foran seg.